رامتین موثق

به‌رغم دستور وزیر نفت مبنی بر عدم انتشار آمار تولید نفت؛ آمارهای جهانی نشان از افزایش فروش و صادرات نفت  ایران می‌دهد که برخی آن را نشانه افزایش تولید نفت می‌دانند. به صورتی که این افزایش در آمار رشد اقتصادی نیز اثرگذار بوده و بیش‌ از 50 درصد رشد اقتصادی را، نفت تشکیل می‌دهد.

همچنین با شروع سال جدید، جواد اوجی وعده افزایش تولید نفت را داد. روز گذشته و در مراسم «امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی»، او از برنامه‌های وزارت نفت برای افزایش تولید نفت و گاز در کشور خبر داد و گفت: با تکمیل ۷۹ پروژه نیمه‌تمام و اجرای ۵۰ پروژه جدید می‌توانیم به میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه تولید نفت را افزایش دهیم. همچنین به دنبال افزایش ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشی هستیم.

سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در صنعت

به گزارش ایسنا، وزیر نفت با اشاره به تفاهمنامه‌ای که دیروز به امضا رسید، گفت: در سالی که به نام جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری شده است، اتفاق خوبی رقم خورد چراکه عمده سهامداران این پتروشیمی‌ها مردم هستند.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت در شروع سال جدید پروژه‌های کلان را با استفاده از منابع داخلی مورد توجه قرار داده است، عنوان کرد: در توسعه میادین نشان دادیم که معطل شرکت‌های خارجی نیستیم و با سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در دو سال اخیر صورت گرفت توانستیم نگاه خوبی را به بخش داخلی ایجاد کنیم.

عرفان افاضلی: این نگرانی در بخش خصوصی و در پتروشیمی‌ها وجود دارد که نکند امروز که روز نیاز دولت است و ما دست یاری به سمت دولت دراز کردیم، دولت تعهداتی را بدهد و بعد از رفع نیاز، به این تعهدات عمل نشود

او تاکید کرد: استفاده از حداکثر ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میادین گازی می‌تواند شرایط بسیار خوبی را در این صنعت رقم بزند. نزدیک به ۲۰ میلیون مخزن گازی با ۱۴ شرکت و هلدینگ بزرگ پتروشیمی تفاهمنامه امضا شد و بالغ بر هفت میلیارد دلار شرکت‌های بزرگ در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند و رقم بیش از ۱۳۰ میلیون متر مکعب گاز را از توسعه این میادین طی دو و سه سال آتی به بهره‌برداری می‌رسانیم که ضمن تامین خوراک پتروشیمی‌ها در توسعه میادین گازی نیز نقش مهمی دارد.

اولین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش بالادستی نفت

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی نیز درباره این تفاهم، گفت: در دولت سیزدهم برای اولین بار اجازه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بخش بالادست صنعت نفت داده شد.

به گزارش مهر، مهدی ابهری در آیین مراسم امضای تفاهم نامه مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، تصریح کرد که قطعاً سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها برای کشور مفید و مثمر ثمر است و با توجه به شعار سال الزاماتی نیز در این زمینه وجود دارد.

او سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی در توسعه میدان‌ها را حرکتی همسو با شعار سال دانست و گفت: با این اقدام بخش خصوصی وارد یکی از حساس‌ترین سرمایه‌گذاری‌های صنعت می‌شود که افزون بر رفع نیاز صنعت پتروشیمی، به اقتصاد ملی نیز کمک خواهد شد.

از زوال میادین جلوگیری شود

دبیرکل فدراسیون صنعت نفت در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» یادآور شد: طبق آمار منتشره، فروش نفت ایران در سال گذشته بیشتر شده و برنامه‌ریزی صورت گرفته این است که تولید نفت را با توسعه میادین باز هم افزایش دهند. 

عرفان افاضلی درباره تفاهم‌نامه‌های مورد اشاره وزیر نفت اظهار کرد:  تفاهم‌نامه‌ای که دیروز امضا شده، در خصوص تعدادی از میادین و مخازن گازی کشور است که در نهایت توسعه این میادین منجر به تولید بیشتر گاز به مقدار ۱۳۰ میلیون متر مکعب در روز شود. او تصریح کرد که این کار تماما با سرمایه‌گذاری بخش‌های نهادی و خصوصی، از جمله هلدینگ خلیج فارس و هلدینگ نفت و گاز پارسیان و برخی از هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی‌ کشور، صورت می‌گیرد. 

دبیرکل فدراسیون صنعت نفت در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی»: دولت هم در خصوص تحویل گاز به پتروشیمی‌ها، به خصوص در ایام پیک، خوش قول نبوده و هم درخصوص پرداخت بدهی‌های موجود بدقولی کرده است. در تعهد خود مبنی بر معافیت مالیاتی برخی پتروشیمی‌هایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز خوش قول نبوده و حتی در خصوص وصول طلب خود از پتروشیمی‌ها بابت تحویل گاز و خوراک بسیار سختگیر بوده است

این کارشناس با اعلام اینکه روز گذشته فاز اول این تفاهم‌نامه انجام شد و قطعا با سرمایه‌گذاری که انجام خواهد شد، تولید ما افزایش خواهد یافت، تاکید کرد: برخی از این میادین گازی، در خشکی قرار دارند و تولید گاز در آنها رو به کاهش گذاشته و قرار است که با برنامه‌ریزی وزارت نفت و مطالعه بخش خصوصی، در نهایت از زوال و decline آنها جلوگیری شود.

رقابت دولت با بخش خصوصی

افاضلی درباره چالش‌های سرمایه‌گذاری بیشتر بخش خصوصی، عنوان کرد: مهمترین عاملی که باعث می‌شود بخش خصوصی اعتماد و سرمایه‌گذاری کند، ثبات قوانین و مقررات کشور و بعد ثبات اقتصادی است.

او ادامه داد: متاسفانه با قوانین خلق‌الساعه‌ای روبه‌رو هستیم که دولت تضامینی را به بخش خصوصی می‌دهد و در شرایط مشخصی که کشور با آن مواجه است، یک شبه این قوانین را تغییر می‌دهد.

دبیرکل فدراسیون صنعت نفت با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نسبت به تعهدات و قبول مسئولیت دولت در قراردادها، خوش‌بین نیست، بیان کرد: مانع دیگر در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، این است که دولت هنوز بخش خصوصی را به صورت کامل باور نکرده و علیرغم تمام تعهداتی که بخش خصوصی برای خود ایجاد و سعی می‌کند در جریان تحریم‌های ظالمانه که علیه کشور صورت می‌گیرد، در کنار مردم باشد، دولت بخش خصوصی را در بسیاری از موارد اقتصادی، به عنوان رقیب نگاه می‌کند.

افاضلی به شعار سال جاری اشاره کرد و گفت: متاسفانه علیرغم تلاش بخش خصوصی واقعی برای کمک به دولت، این بخش کوچک‌تر می‌شود و طلب آن از بخش دولتی بزرگتر. حل این اوامر مستلزم آن است که نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود و با توجه به نامگذاری سال جاری، سال خوبی است که نگاه ویژه‌ای به بخش خصوصی شود. 

بدقولی دولت در تعهدات

او درباره احتمال بدقولی دولت در پروژه جدید خود، گفت: جلسه‌ای با تعدادی از مدیران عامل پتروشیمی‌های بزرگ کشور داشتیم که در محصولات مهم استراتژیک، تولید و صادرات بسیار زیادی دارند. این نگرانی در بخش خصوصی و در پتروشیمی‌ها وجود دارد که نکند امروز که روز نیاز دولت است و ما دست یاری به سمت دولت دراز کردیم، دولت تعهداتی را بدهد و بعد از رفع نیاز، به این تعهدات عمل نشود.

دبیرکل فدراسیون صنعت نفت افزود: کماکان دولت هم در خصوص تحویل گاز به پتروشیمی‌ها، به خصوص در ایام پیک، خوش قول نبوده و هم درخصوص پرداخت بدهی‌های موجود بدقولی کرده است.

افاضلی در پایان تصریح کرد: دولت در تعهد خود مبنی بر معافیت مالیاتی برخی پتروشیمی‌هایی که سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز خوش قول نبوده و حتی در خصوص وصول طلب خود از پتروشیمی‌ها بابت تحویل گاز و خوراک بسیار سختگیر بوده است.

ضرورت توجه به سرمایه‌گذاری داخلی

شرایط اقتصادی ایران به صورتی است که امکان سرمایه‌گذاری خارجی در آن تقریبا منتفی است. مشکلات مربوط به تحریم از طرفی و نبود ابزارهای لازم ارتباط جهانی مانند FATF و سوئیفت باعث شده اقتصاد ایران از سرمایه‌گذاری خارجی بهره‌ای نبرد. چشم‌انداز مثبتی هم برای تغییر سیاست‌های خارجی دولت و حل مسئله تحریم و موانع سرمایه‌گذاری خارجی موجود نیست. بنابراین به نظر می‌رسد در این شرایط بهتر است دولت از سرمایه داخلی، و به ویژه از سرمایه بخش خصوصی، استفاده کند که هم صنعت کشور پیشرفت کند و هم ارزآوری افزایش یابد. هرچند که ارزآوری صادرات نفت تا به امروز مورد سوال است!