اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی در دفاع از سیاست‌های انقباضی خود در بازار ارز اعتراض بسیاری از کارشناسان اقتصادی را برانگیخته است. آن‌ها می‌گویند که چطور می‌شود اقتصاد کشوری ۴۵ درصد تورم داشته باشد، ولی ارزش پول ملی و نرخ ارز را حفظ کند؟ بانک مرکزی سیاستش در خصوص کنترل تورم را باید الان برای ما روشن کند.

عضو سابق هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ به انتقاد از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی پرداخت. او در این باره می‌گوید: آقای فرزین و دوستانشان می‌توانند دلار را تثبیت کنند. ما خوشحال می‌شویم حتی اگر دلار را به زمانی برگردانند که دولت را تحویل گرفتند. ولی سوال این است که چرا دلار در اقتصاد ایران و در هیچ اقتصاد دیگری با تورم نمی‌تواند تثبیت شود؟ ما وقتی بیرون گود هستیم انتقاد می‌کنیم، ولی وقتی وارد گود می‌شویم دقیقا همان کار‌های قبلی را پی می‌گیریم. همین الان که آقای همتی انتقاد می‌کند در جایگاه رئیس کل بانک مرکزی سابق کار‌هایی را کرد که قبلا به آن انتقاد می‌کرد. آقای فرزین هم همین کار را دارد انجام می‌دهد.

به گفته پیمان مولوی اتفاقی که در اقتصاد ایران افتاده و ما را دچار مشکل می‌کند فرار از علم است. چطور می‌شود اقتصاد کشوری ۴۵ درصد تورم داشته باشد، ولی ارزش پول ملی و نرخ ارز را حفظ کند؟ بانک مرکزی سیاستش در خصوص کنترل تورم را باید الان برای ما روشن بکند. چه سالی تورم ما به تورم ۳ درصدی آمریکا می‌رسد؟ که اگر برسد ارزش ریال می‌تواند حفظ شود. دیگران را به ایجاد تورم و ... متهم کردن غیر کارشناسی است.

او در پایان یادآور شد: فنر ارزی اگر وجود ندارد چطور دلار در ایران از هزار تومان به این نرخ رسیده است؟ منظور از فنر همین است؛ جهش ناگهانی ارز. چه کسی می‌تواند تضمین کند دلار سه سال دیگر ۱۰۰ هزار تومان نباشد؟ مگر با حرف من دلار بالا پایین می‌رود؟ دولت می‌تواند نرخ ارز را در ایران سرکوب کند، اما با تداوم تورم کاهش ارزش ریال در سال‌های آتی محتمل است.