یک اقتصاددان عنوان کرد: ما می‌گوییم این مولدسازی کمر ایران را خواهد شکست و عده‌ای می‌گویند برخی پیدا شده‌اند که با کار‌های اصولی دولت مخالفت می‌کنند! از آن‌ها می‌پرسم یک برنامه‌ای که آن کار‌های اصولی را دقیقا به صورت پروژه‌های مشخص روشن کرده باشد و تضمین‌های اینکه آنچه می‌فروشی به سمت اقدامات مثبت کانالیزه شود نشان دهید، ما جزو هواداران شما می‌شویم.

به گزارش اقتصاد 24، فرشاد مومن در نشست «رمزگشایی از پیوند‌های میان رانت‌جویان و نظام بودجه‌ریزی کشور» در موسسه مطالعات دین و اقتصاد درباره مولدسازی افزود: در ماجرای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، متاسفانه آدم‌های غیر وارد یا ذی‌نفع در امور فساد، دایما تلاش می‌کردند صورت مساله را تغییر دهند. صورت مساله این بود که هیچ کس از منطق ارز ۴۲۰۰ تومانی در میان کارشناسان مستقل دفاع نمی‌کرد، اما می‌گفتند وقتی می‌خواهید بگویید حذف ارز ترجیحی، این اسم رمز تشدید سیاست‌های تورم‌زا و محروم کردن بخش‌های بزرگی از جمعیت، از اینکه با قیمتی کمتر فاجعه‌آمیز به ابتدایی‌ترین نیاز‌های اساسی‌شان دسترسی داشته باشند. شما ژست ضدرانتی می‌گیرید، اما تحت عنوان «مولدسازی»، ارزشمندترین دارایی‌های بین‌نسلی را بدون نظارت‌های بایسته و با قیمت‌های غیرشفاف به گروه‌های نامشخص واگذار می‌کنید.

او با اشاره به تاریخ اقتصادی ایران تاکید کرد: این هشدار را می‌دهم که حکومت گرامی حواسش به تجربه دوره قاجار و پهلوی باشد. در کتاب میکاییل عظیمی نشان داده شده، بعد از اینکه هرچه قابل فروش بود را فروختند، در تجربه دوره قاجار ناموسی‌ترین امور یک حکومت را هم به خارجی‌ها واگذار کردند!

این اقتصاددان  تاکید کرد: معنای آن این است که ما به تجربه در حال مشاهده این هستیم که صد‌ها بار ذیل پرچم‌های خیلی خوب، کار‌های خیلی بد انجام شده است و بعد‌ها روشن شده که آمیزه‌ای از جهل و فساد و منافع شوم پشت این قضایا بوده است. مگر ماجرای خصوصی‌سازی غیر از این بود! این حجم از گزارش‌های رسمی که منتشر شده را ببینید! ۱۰ سال بعد از فاجعه‌های پرفساد و بحران‌ساز خصوصی‌سازی سازمان برنامه در سال ۷۷ گزارشی منتشر کرد و اعلام کرد ما امروز می‌فهمیم که همه آن عواملی که باعث می‌شد بنگاه‌های بزرگ دولتی به خوبی کار نکنند، اجازه خوب کار کردن به بنگاه‌های خصوصی را هم نمی‌دهند. همه بحث این بود که شما اول موانع را برطرف کنید بعد راجع به مالکیت تصمیم بگیرید! برای حکومت قبیح است که پاکدامن‌ترین خیرین مدرسه‌ساز اعتراض کنند که چرا مدارسی که ما ساخته‌ایم را در لیست مولدسازی گذاشته‌اید.