در حوزه اصلاح قوانین کنترل جمعیت آنها اتفاق خاصی نیفتاده است
۴۰۰ هزار گزش در سال توسط سگهای پرسهزن
مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشورگفت: تجربهای که در کشور وجود دارد این است که اگر سگها را عقیم کنیم و در محل زندگی خودشان رهاسازی کنیم، این تعداد مدیریت میشود، چراکه سگهای عقیم شده بعد از پنج سال کم کم از بین میروند و جمعیت سگهای بلاصاحب مدیریت میشوند.
به گزارش ایلنا، مسعود احمدی افزود: در خصوص سگهای پرسهزن تا به حال سه شیوهنامه و دستورالعمل توسط سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در قالب مصوبات ستاد کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان، با عناوین دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب و دستورالعمل سگهای گله و نگهبان، ابلاغ شده و در این دستورالعملها، عمدتاً وظایفی برای شهرداریها و سایر دستگاهها مشخص شده است.
وی ادامه داد: علیرغم تلاشهای زیادی که در طی این سالها انجام شده است درحال حاضر وضعیت مطلوبی در خصوص سگهای پرسهزن نداریم.
مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، با بیان اینکه در سال۹۶ سالانه حدود۱۰۰هزار گزش ناشی از سگهای پرسهزن داشتیم، گفت: درحال حاضر براساس اعلام وزارت بهداشت این تعداد به ۴۰۰هزار گزش در سال افزایش یافته و بر این اساس، مسائل بهداشتی و بیماری نیز افزایش پیدا کرده است.
احمدی تصریح کرد: در ماده ۵۵ قانون شهرداریها که چند دهه پیش تدوین شده، شهر در اختیار شهرداریها بوده و زمانی که این قانون نوشته شده، بحث حیوانات مضر، به این گستردگی نبوده و تعداد آن، به قدری محدود بوده که پیشبینی شده است، همه این سگها نیز جمعآوری و معدوم شوند.
وی در ادامه افزود: درآن زمان برخی وظایف وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و محیط زیست بر عهده شهرداریها بوده و سالها بعد از این قانون، سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت و سایر دستگاههای دیگر ایجاد شده و وظایف آنها از شهرداریها منفک شده است، اما با اینکه وظایف دیگری برای دیگر دستگاههای ایجاد شده، تعریف شده است، در حوزه اصلاح قوانین کنترل جمعیت سگهای پرسهزن اتفاق خاصی نیفتاده است.
وی یادآور شد: بعضی سگهای صاحبدار از سوی صاحبانشان رها میشوند و بعد از رهاسازی برای دستیابی به غذا به محیطهای شهری میآیند و زاد و ولد صورت میگیرد و ما با تعداد زیادی از سگهایی که رها شده هستند و کمکم به سگهای پرسهزن و بلاصاحب تبدیل میشوند، مواجه میشویم.
مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تصریح کرد: بر همین اساس ۱۱ سال پیش از سوی ستاد مرکزی کنترل جمعیت سگهای بلاصاحب، شیوه نامهای تحت عنوان شیوهنامه سگهای گله و نگهبان ابلاغ شد که در آن پیشبینی شده بود؛ سگهای گله و نگهبان باید شناسایی و شناسنامهدار و قلادهگذاری شوند و صاحب آنها فرم مسئولیتپذیری را پر کرده و متعهد به این باشد که بحثهای مربوط به بهداشت و کنترلزاد و ولد و... را انجام دهد.
احمدی خاطرنشان کرد: وقتی این شیوهنامه ابلاغ شد سازمان دامپزشکی با توجه به منابع و امکاناتی که در اختیار داشت، اقداماتی را انجام داد، اما امکانات مالی و نیروی انسانی کم بود و از همینرو این کار به طور کامل در کشور انجام نشد.
وی در توضیح این مطلب گفت: منشأ افزایش سگها، همچنان وجود دارد و این مسأله، همچنان بلاتکلیف است، ضمن اینکه تعدادی از سگها هم بلاصاحب شده و رها میشوند.
وی در پاسخ به این سوال که شهرداریها و دهیاریها پس از جمعآوری سگهای رهاشده چه کاری میبایست انجام دهند، گفت: بخشی از این سگهای جمع آوری شده، مریض و بیمارند و بر اساس دستورالعمل خاص میبایست به روش مرگ با ترحم معدوم شوند.
وی همچنین گفت: از همین نقطه، چالش بعدی ایجاد میشود به این دلیل که ما با یک کار تخصصی مواجه هستیم که هم نیازمند نیروی انسانی متخصص است و هم امکاناتی را نیاز دارد که حداقل امکانات آن دارو است تا با استفاده از داروها سگ را به مرحله فاز چهار بیهوشی ببرند.
احمدی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل؛ در مرحله چهار بیهوشی با تزریق دارو، سگ را معدوم میکنند تا سگ درد نکشد و مرگ با ترحم داشته باشد که البته در دیگر کشورها نیز درخصوص سگهای بیمار این کار را انجام میدهند.
مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور خاطرنشان کرد: براساس دستورالعملهای موجود بحث یوتانایز کردن سگهای جمعآوری شده بیمار، برعهده شهرداریها و دهیاریها گذاشته شده است. در صورتی که در هیچ جای قانون چنین وظیفهای برای شهرداریها وجود ندارد و قانون گفته است که شهرداریها سگها را جمع آوری و معدوم کنند و معدوم هم از نظر شهرداریها مشخص است.
احمدی تصریح کرد: یوتانایز کردن سگهای مریض از نظر سنخیت کار دامپزشکی است و در حد وظایف و امکانات شهرداریها تعریف نشده و شهرداریها برای این کار سازماندهی نشدهاند. حتی اگر این کار هم انجام شود نیاز به دارو دارد که این داروها بعضا در کشور کمیاب یا نایاب است.
وی افزود: ما الان یک چالش اساسی در خصوص دارو داریم و آن چالش، این است که شهرداریها یا نمیتوانند اساسا دارو را تهیه کنند و یا باید از بازار سیاه تهیه کنند و این با توجه به چالشهای شهرداریها در زمینه تامین منابع مالی، امکانپذیر نیست.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره تعیین تکلیف سایر سگهای جمعآوری شده، گفت: در دستورالعمل فعلی اینطور پیشبینی شده است که این سگها متقاضی واگذاری داشته باشند، یعنی اینکه عدهای اینها را به عنوان سگ گله و نگهبان تحویل بگیرند و یا اینکه تشکلهای زیست محیطی این سگها را تحویل بگیرند و مسائل بهداشتی این سگها از نظر عقیمسازی، بحثهای دارویی و... را بپذیرند. همچنین تعدادی از این تشکلها بیایند و این سگها را رهاسازی کنند.
مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان اینکه براساس این دستورالعمل، بحث دیگری به نام عقیمسازی پیش میآید، گفت: ما ۱۶۷ مرکز در کشور داریم که حدود ۳۰ مرکز توسط تشکلهای زیست محیطی ایجاد شده است و مابقی آن را شهرداریها ایجاد کردهاند.
وی افزود: در بین سگهای زیادی که جمعآوری میشوند، سگهای بیمار با مشکلات فراوانی نیز وجود دارد که یوتانایز و معدوم شدهاند و سگهای زیاد دیگری همچنان در این مراکز هستند.
او با اعلام این مطلب که اولین مشکل این مراکز برای نگهداری از سگها این است که متقاضی وجود ندارد، گفت: مسلما این مراکز تا ابد نمیتوانند این سگها را نگهداری کنند، از سوی دیگر هزینه عقیمسازی این سگها بسیار بالا و نیازمند دامپزشک است.
دیدگاه تان را بنویسید