رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران گفت: در دو- سه سال اخیر این یک واقعیت است که مسئولان رده بالای سازمان درهای اتاق‌هایشان را به روی افراد دچار معلولیت و خانواده آن‌ها بسته‌اند. مسئولان بلندپایه سازمان بهزیستی از اینکه نمی‌توانند پاسخ مثبت به افراد دچار معلولیت و خانواده‌هایشان بدهند محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند و درهای اتاق‌های خودشان را به روی افراد دچار معلولیت بسته‌اند.

وجود یک فرد معلول هزینه‌های روزمره خانوار را حداقل 30 تا 50 درصد افزایش می‌دهد و این را قطعا هم دولت و هم مرکز پژوهش‌های مجلس می‌دانند اما متاسفانه چشم‌های خود را بر مشکلات معلولان بسته‌اند و صرفا اقدام به پرداخت‌های مستمری جزئی که نمی‌توان نام آن را مستمری گذاشت، می‌کنند

گروه شهرنوشت«توسعه ایرانی»: رنج و درد افراد دچار معلولیت این روزها که با درهای بسته سازمان بهزیستی مواجه می‌شوند بیش از گذشته شده است. مددجویان بهزیستی سال‌هاست که برای تامین هزینه‌ها و دریافت مستمری به اشکال مختلف با مشکل مواجه هستند. سال گذشته دولت تصمیم گرفت بودجه سازمان بهزیستی برای پرداخت مستمری را حذف و آن را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها بدهد تا مستمری‌ها زیر نظر این سازمان پرداخت شود، اگرچه در ابتدا مطرح شد که زیرساخت‌های مناسب برای پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها فراهم نشده اما در سال ۱۴۰۳ گویا این زیرساخت‌ها فراهم شد و براساس قانون بودجه از امسال مستمری مددجویان بهزیستی از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود که البته براساس ادعای برخی از افراد دچار معلولیت که تا پیش از این مستمری دریافت می‌کردند، این مستمری‌ها قطع شده است. 

البته قطع مستمری تنها مشکل برخی از مددجویان بهزیستی با سازمانی که به گفته فعالان این حوزه از یک سازمان اجتماعی به یک سازمان امنیتی تبدیل شده است، نیست؛ بلکه مددجویان بهزیستی به ویژه افراد دچار معلولیت در دوره مدیریت فعلی سازمان بهزیستی با مشکلات بسیار مواجه هستند. 

«محمود کاری»، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران در گفت‌وگو با «توسعه ایرانی» درباره عملکرد بهزیستی گفت: عملکرد سازمان بهزیستی دربخش خدمت افراد دچار معلولیت به دو موضوع بستگی دارد اولین موضوع این است که دولت در واگذاری و یا تامین بودجه قانون حمایت از افراد دچار معلولیت تا امروز کوتاهی کرده است و بسیاری از بخش‌‌های این قانون اجرایی نشده است. در صورتی که وقتی قانونی به تصویب نمایندگان مجلس می‌رسد بودجه آن نیز به همراه این قانون تامین شده و باید اعتبارات آن از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان بهزیستی پرداخت شود تا بتوانند آن را اجرا کنند.

اجرای ماده 27 قانون جامع مهمترین مطالبه معلولان است

وی ادامه داد: این بخش متاسفانه مشکلاتی داشت که در مواقع مختلف اعتراض افراد دچار معلولیت را به دنبال داشته و بارها جلوی سازمان برنامه و بودجه و اماکن دیگر تحصن کرده و خواستار اجرای قانون شده‌اند به ویژه اجرای ماده 27 قانون جامع که امروز 7 سال از تصویب آن می‌گذرد؛ اما متاسفانه آن طور که باید و شاید این قانون اجرایی نشده است. این مطالبه اصلی افراد دچار معلولیت است که انجمن ندای معلولان ایران نیز یکی از اصلی‌ترین مواردی که در دستور کار دارد اجرایی‌شدن قوانین جاری است که مصوب شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران با بیان اینکه متاسفانه سازمان بهزیستی از روش عملکرد سنتی هنوز خارج نشده است، تصریح کرد: در بیشتر مراکز برون‌سپاری‌هایی صورت گرفته و بخشی از پرونده‌های افراد دچار معلولیت به بخش‌های خصوصی تحت عنوان مراکز مثبت زندگی واگذار شده‌اند اما این کار یک مشکل به مشکلات معلولان اضافه کرده است اگرچه در گذشته مددجویان چنانچه درخواستی داشتند با مراجعه به ادارات سازمان بهزیستی به ادارات اعلام می‌کردند و فرآیند سختی داشت تا این درخواست به نتیجه برسد و باید از هفت خوان رستم گذر می‌کردند، اما از وقتی که این روند به مراکز خصوصی سپرده شده است یک الی دو مرحله دیگر نیز به این هفت خوان اضافه شده است. به اضافه اینکه همان اول کار این مراکز اعلام می‌کنند که بودجه ندارند و همان ابتدای کار فرد را ناامید می‌کنند. گاهی برای دریافت یک خدمت و یا تجهیزات پزشکی مددجو باید آنقدر در رفت و آمد باشد که به اندازه همان وسیله‌ای که می‌خواهد باید هزینه رفت و آمد بدهد. باید این سیستم سنتی تغییر کند و نباید همچنان به صورتی باشد که معلول مجبور باشد با طی مسافت طولانی به مرکز مثبت زندگی و در نهایت به مراکز بهزیستی مراجعه کند که غالبا نیز در پایان درخواست او اجابت نمی‌شود. 

کاری ادامه داد: در وظایف سازمان بهزیستی آمده است که به بیش از 52 گروه هدف خدمات ارائه کند و مشخص است که نمی‌تواند همه گروه‌ها را به خوبی تحت‌پوشش قرار دهد، درصورتی که اگر دولت می‌توانست برای معلولان که جمعیت آن‌ها هم کم نیست سازمان مستقلی را تحت عنوان «سازمان حمایت از افراد دچار معلولیت» راه‌اندازی کند که فقط به طیف‌های مختلف معلولان خدمات ارائه دهد. بنابراین جا دارد یک سازمان غیر از سازمان بهزیستی در کشور ایجاد شود و مشکلات افراد دچار معلولیت را دنبال و پیگیری کند. سازمان بهزیستی و دولت نیز بر این سازمان نظارت داشته باشند.

در بیشتر مراکز بهزیستی برون‌سپاری‌هایی صورت گرفته و بخشی از پرونده‌های افراد دچار معلولیت به بخش‌های خصوصی تحت عنوان مراکز مثبت زندگی واگذار شده‌اند اما این کار یک مشکل به مشکلات معلولان اضافه و پروسه رسیدگی به درخواست‌های آنها را طولانی‌تر کرده است

ادارات کل اصلا پذیرش نمی‌کنند و درخواست معلولان را پاسخ نمی‌دهند

وی ادامه داد: در دو- سه سال اخیر این یک واقعیت است که مسئولان رده بالای سازمان درهای اتاق‌هایشان را به روی افراد دچار معلولیت و خانواده آن‌ها بسته‌اند. مسئولان بلندپایه سازمان بهزیستی از اینکه نمی‌توانند پاسخ مثبت به معلولان و خانواده‌هایشان بدهند محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند و درهای اتاق‌های خودشان را به روی این افراد بسته‌اند. ادارات کل اصلا پذیرش نمی‌کنند و به درخواست معلولان پاسخ نمی‌دهند بخش‌هایی هم که برون‌سپاری شده است دائما می‌گویند اختیارات خاصی ندارند متاسفانه فضای مناسبی وجود ندارد و ما این را بی‌احترامی به معلولان می‌دانیم.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل انجمن ندای معلولان ایران تصریح کرد: افراد دچار معلولیت که ما با آن‌ها در ارتباط هستیم بعضا می‌گویند نه تنها دست‌شان به مسئولان سازمان بهزیستی نمی‌رسد بلکه بخش‌هایی که باید کارهای آنها را انجام دهند شاید سال‌هاست که به آنها سرنزده‌اند یعنی هیچ سرکشی از سوی آن‌ها انجام نشده است. متاسفانه در ایران نه تنها درهای سازمان بهزیستی را به روی معلولان بسته‌اند، بلکه درهای پژوهشی و تحقیقاتی دنیا را هم به روی خود بسته‌اند. یعنی از پیشرفت‌های دنیا هم نمی‌خواهند استفاده کنند و این مایه شرمندگی است که اینگونه برخورد می‌شود. 

وجود یک معلول هزینه‌های روزمره خانوار را 30 تا 50 درصد افزایش می‌دهد

کاری تاکید کرد: درست است که نوع خدماتی که بنیاد شهید به جانبازان ارائه می‌دهد با نوع خدماتی که سازمان بهزیستی ارائه می‌دهد متفاوت است. درست است که جانبازان ارزش‌های زیادی برای کشور ما دارند و برای ما هم قابل احترام هستند و به وجود آن‌ها افتخار می‌کنیم. اما جامعه هدف هم بهزیستی و هم بنیاد شهید معلولیت دارند؛ و به نظر من تبعیض تا این حد میان آنها روا نیست و باید تغییر روش دهند. سازمان بهزیستی حداقل با کمیته امداد هماهنگ شود و ببیند کمیته امداد چگونه خدمات می‌دهد و از همان روش استفاده کند.

در ایران درهای سازمان بهزیستی را به روی معلولان بسته‌اند. افراد دچار معلولیت بعضا می‌گویند نه تنها دست‌شان به مسئولان سازمان نمی‌رسد بلکه بخش‌هایی که باید کارهای آنها را انجام دهند شاید سال‌هاست که به آنها سرنزده‌اند یعنی هیچ سرکشی از سوی آن‌ها انجام نشده است

وی ادامه داد: مسئولان این را باید درک کنند که وجود یک فرد معلول در خانواده هزینه‌های روزمره خانوار را حداقل 30 تا 50 درصد افزایش می‌دهد، هزینه رفت و آمد و زندگی برای افراد دچار معلولیت زیاد است و این را قطعا هم دولت و هم مرکز پژوهش‌های مجلس می‌دانند اما متاسفانه چشم‌هایشان را روی مشکلات معلولان بسته‌اند و صرفا اقدام به پرداخت‌های مستمری جزئی که نمی‌توان اسم آن را مستمری گذاشت، می‌کنند. برای ما شرم‌آور است که اینقدر به ما سخت بگیرند که مجبور شویم برای تغییر رئیس سازمان بهزیستی کارزار راه‌ بیندازیم در حالی که باید اینقدر خوب کار می‌کرد که مددجویان از او تشکر کنند.