گروه شهرنگاره، موسسه باران مهربانی تهران و جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان روز پنجشنبه نشستی برای گرامیداشت روز کودک در محل موسسه باران مهربانی تهران برگزار کردند.

در این نشست که با حضور جمعی از پژوهشگران، دانشگاهیان و فعالان حوزه کودک همراه بود؛ مسائل کودکان، شهر دوست‌دار کودک، شکل‌گیری طرحواره‌ها در کودکی و مشکلات پیرامون کار کودک مطرح شد. 

در آغاز این مراسم استادیار دانشگاه آزاد قزوین به موضوع شهردوست‌دار کودک، کارهای انجام شده در این حوزه و همچنین برخی برنامه‌های آتی برای رسیدن به شهر دوست‌دار کودک پرداخت. 

نوید سعیدی رضوانی با اشاره به مشکلاتی که در شهرها برای کودکان وجود دارد، چندین اثر پژوهشی فارسی را که برای رسیدن به شهر دوست‌دار کودک تهیه شده است، معرفی کرد.

این استادیار دانشگاه آزاد قزوین با استناد به آمار، وضعیت کنونی کودکان را در شهرها ترسیم کرد. او افزود: از جمله آمار تکان‌دهنده کشته شدن ۳۰۰۰ کودک در سال از میان هر ۱۶ تا ۱۸ هزار مرگ و میر ناشی از تصادفات است. 

سعیدی رضوانی تصریح کرد: تلاش برای رسیدن شهردوست‌دار کودک می‌تواند به انتفاع همگانی منجر شود و شهر دوست‌دار کودک، محیطی امن برای تمامی ساکنین آن خواهد بود.

در ادامه مراسم یک مترجم حوره کودکان و نوجوانان طرحواره‌ها و شکل‌گیری آن‌ها در دوره کودکی را بررسی کرد. 

مریم رستمی تاکید کرد: طرح‌واره‌ها صدای والدین هستند که بسیاری از آن‌ها می‌تواند مشکلات متعددی را در زندگی فرد بازی کند.  او همچنین به تاثیر گفتگو و اهمیت محیط بر شکل‌گیری طر‌ح‌واره‌ها اشاره کرد. این مترجم در پایان با ذکر مثال‌هایی به موضوع چگونگی زمینه‌ساز بودن محیط برای به وجود آمدن طر‌ح‌واره‌ها در کودکان پرداخت.

در ادامه یک فعال کارگری در مورد وضعیت کودکان کار و خیابان در ایران به ایراد سخن پرداخت. 

حسین میربهاری با اشاره به عدم توجه متولیان به حق کودکی برای کودکان تاکید کرد: حقوق کودکان مقدم بر هر مصلحت اقتصادی، قومیتی، نژادی، ملی و ... است. 

او در ادامه برخی مشکلات سازمان‌های مردم نهاد در خصوصی پیگیری وضعیت کودکان و وظایف دولت‌ها را بررسی کرد. این فعال کارگری خطرنشان کرد: مشکلات ساختاری جوامع به وجود آورنده پدیده کار کودکان است و سازمان‌های مردمی وظیفه آگاه کردن جامعه را بر عهده دارند و خلاء کم‌کاری دولت‌ها را پر نمی‌کنند.

لازم به ذکر است از جمله سایر مباحث مطرح شده در این نشست می‌توان به تاکید و توجه به مطالعات و پژوهش‌های میان رشته‌ای در خصوص حقوق کودکان اشاره کرد. همچنین گفتگویی در خصوص وضعیت کودکان در میانه جنگ‌ها در خاورمیانه و بی‌توجهی دولت‌ها و سازمان‌های جهانی به وضعیت این کودکان صورت گرفت.  این مراسم با گفتگوی حاضرین در خصوص مباحث مطرح شده و پیگیری برای فعالیت‌های موثر برای کودکان به پایان رسید.