جدیدترین دست‌پخت شهردار تهران برای این کلان‌شهر، تصمیمی است که به‌شدت بر سلامت منابع آب زیرزمینی پایتخت تأثیر خواهد داشت. شهردار انقلابی شهر تهران در اقدامی عجیب برخلاف منویات صریح مقام معظم رهبری که اراضی یاس را باهدف توسعه فضای سبز به شهر تهران هبه کرده است، قصد دارد سایت زباله‌ای در کارخانه آسفالت متروکه در مجاورت اراضی معروف به 54 هکتاری سوهانک راه‌اندازی کند.

در همین راستا برخی خبرگزاری‌ها ضمن اشاره به‌احتمال آلودگی آب شرب تهران، نسبت به پیامدهای خطرناک یک فاجعه محیط زیستی هشدار دادند.

تأمین آب شرب تهرانی‌ها از منابع زیرزمینی

به گزارش انتخاب، گویا به پیشنهاد شهردار منطقه یک، قرار است سایت بارگیری میانی پسماند خانگی اوشان به اراضی سوهانک منتقل شود. در حالی چنین تصمیمی از سوی شهرداری گرفته‌شده است که این اراضی یکی از سرمنشأهای اصلی آبخوان تهران است و 10 درصد آب موجود در آبخوان تهران از این سرشاخه تغذیه می‌شود. کارشناسان بر این باورند که در صورت ایجاد سایت زباله در این منطقه، بدون شک شیرابه‌های این سایت به داخل زمین نفوذ کرده و آبخوان تهران را آلوده می‌کند.

موضوع وقتی حساس‌تر می‌شود که بدانیم دست‌کم 30 درصد آب شرب تهران در سال‌های نرمال و نه سال‌خشکی مانند امسال از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود. آب زیرزمینی بدون هیچ تصفیه خاصی از زیرزمین برداشت‌شده و پس از طی فرایند کلرزنی، وارد مدار مصرف می‌شود. پس در صورت اجرایی شدن تصمیم شهردار تهران، احتمالاً ازاین‌پس شهروندان پایتخت، آب با طعم زباله خواهند نوشید.

منابع طبیعی مجوزی صادر نکرده است

 اگرچه در درخواست اولیه برای انتقال این سایت زباله، بر لزوم کسب مجوز از منابع طبیعی تأکید شده است اما رضا بیانی مدیرکل منابع طبیعی استان تهران تأکید کرد: ما چنین مجوزی برای انتقال سایت زباله صادر نکرده‌ایم. این سایت داخل محدوده شهر است و داخل محدوده بودن یعنی یا وزارت راه و شهرسازی و یا شهرداری باید برای این اقدام مجوز صادر کند. بحثی که وجود دارد، این است که اینجا حوضه آبخیز سوهانک است. میزان خط برف و بارندگی در این منطقه بالاست. هر سایت زباله‌ای اگر برای این منطقه مطرح شود، شیرابه‌های آن وارد آبرفت تهران شده و درنهایت به دشت منتقل می‌شود. درنتیجه چاه‌های این قسمت به‌خصوص جنوب البرز، آلوده می‌شود.

او همچنین گفت: دستوری که مقام معظم رهبری داده است، این است که هیچ ساخت و سازی در جنوب البرز نداشته باشیم. من فکر می‌کنم این تصمیم برخلاف آن دستور باشد. دستورالعمل به این صورت است که در جنوب البرز باید در رابطه با تقویت پوشش گیاهی تلاش بکنیم نه اینکه ازاین‌دست سایت‌ها ایجاد کنیم.

به گفته بیانی حفظ آبخوان از وظایف سازمان حفاظت محیط‌زیست است اما منابع طبیعی از منظر حفاظت از جنگل‌های منطقه می‌تواند به مسئله ایجاد سایت زباله ورود کند زیرا این قطعه در محدوده پارک جنگلی سوهانک است و هنوز احاله مدیریت پارک جنگلی سوهانک انجام‌نشده است. ما با این قضیه کاملاً مخالف هستیم و جلوی آن را خواهیم گرفت.

چه بر سر تهرانی‌ها می‌آید؟

اویس ترابی، رئیس اندیشکده زیست‌پذیری شهری درباره تبعات تغییر مکان سایت دفن زباله بیان کرد: اراضی سوهانک سرمنشأ یکی از حوضه‌های آبریز تغذیه‌کننده آبخوان تهران است. بخشی از آبراهه‌های سرشاخه‌های سوهانک چه در قالب جریان ذوب برف و چه در قالب دبی رودخانه‌های منطقه، وارد مخروط افکنه شمیرانات که ذون تغذیه‌کننده است، می‌شود. در حال حاضر به‌تدریج آب از تمام رود دره‌های دامنه جنوبی البرز شامل دارآباد، دربند، درکه، فرحزاد و غیره وارد آبخوان دشت تهران می‌شود.

او همچنین اعلام کرد: در هر میلی‌گرم شیرابه زباله‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون باکتری مضر موجود است که عامل انتقال بیش از ۱۱۸ نوع بیماری حاد است که سلامت انسان و محیط‌زیست را به‌شدت تهدید می‌کند. میکروب شیرابه‌ها 40 هزار برابر زباله‌های معمولی است و یک لیتر شیرابه هزار لیتر آب را مسموم می‌کند. حال آبی را تصور کنید که از چاه‌های آلوده به شیرابه‌های زباله استخراج‌شده و به‌جز نیترات ناشی از فاضلاب، انواع آلاینده‌های شیرابه زباله شامل فلزات سنگین، میکروب و غیره را هم به همراه خود دارد. واقعاً در چنین شرایطی چه بر سر ساکنان تهران خواهد آمد؟