سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درمورد مرگ مرحوم «محمد میرموسوی» بر اثر شکنجه توسط نیروی انتظامی لاهیجان، گفت: مجلس درباره فوت مرحوم «میرموسوی» گزارش تهیه می‌کند و به اطلاع مردم می‌رساند. 

«ولی‌الله بیاتی»، در گفت‌وگو با دیده‌بان ایران، با تاکید بر این که فراجا باید برای جلوگیری از تکرار اشتباهات فردی ماموران پلیس، با نیروهای خاطی خود قاطعانه برخورد کند، گفت: مرگ یک متهم در بازداشتگاه‌ها اولین اتفاق نبوده و موارد متعددی در ماه‌ها و سال‌های گذشته رخ داده است؛ بنابراین مجلس دلایل فوت متهمان در بازداشتگاه‌ها را بررسی می‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجلس در روزهای تعطیلات تابستانی قرار دارد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، قرار است بلافاصله بعد از پایان تعطیلات، مجلس هم به موضوع فوت مرحوم میرموسوی و دیگر متهمان در بازداشتگاه‌ها ورود پیدا کند و بررسی‌های لازم را انجام دهد که قصور یا تقصیر چه عواملی باعث وقوع این حادثه شده و فراجا و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط چه برخوردی با افراد خاطی در این ماجرا داشته یا خواهند داشت؟ 

نماینده تفرش و آشتیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قطعا هر کسی در هر پست و مقام و لباس و رده‌ای که قرار دارد، باید با مردم مطابق قانون رفتار کند و حتما در این زمینه، وظیفه نیروهای انتظامی که باید سمبل اجرای قانون باشند، بیشتر از سایر شهروندان است؛ بنابراین اگر خطا یا تخلفی از یک مامور پلیس سر بزند، باید مطابق قانون مثل سایرین با او برخورد شود و اتفاقا خود فراجا باید پرچمدار برخورد مامور خطاکارش باشد. 

به گفته وی، در جمهوری اسلامی ایران، همه مردم از حقوق شهروندی برخوردار هستند که باید رعایت شود و اگر هم شرایطی پیش می‌آید که پلیس باید در محلی اعمال قانون کند، دلیلی ندارد که این کار با خشونت و بدون در نظر گرفتن ضوابط قانونی تعیین‌شده برای ماموران انتظامی انجام شود؛ بلکه ماموران پلیس باید با اخلاق اسلامی و رفتار حرفه‌ای با متخلفان برخورد کنند. 

بیاتی با تاکید بر این که هر کسی که دست به تخلف می‌زند، اعم از این که نیروی پلیس باشد یا خیر، باید با او برخورد شود، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی حتما موضوع فوت مرحوم میرموسوی را بررسی خواهد کرد و گزارش آن را به اطلاع عموم مردم می‌رساند. البته خوشبختانه هم فراجا، هم قوه قضاییه و هم دولت به این مساله ورود پیدا کرده‌اند و پلیس با ماموران خاطی خود برخورد کرده است. از فراجا درخواست می‌کنیم که حتما در این زمینه برخورد قاطعی را با افراد خطاکار در این ماجرا انجام دهد و نحوه برخورد را نیز به صورت شفاف به اطلاع مردم برساند. پلیس همچنین باید از خانواده داغدیده دلجویی کند و اگر دادگاه حکم کرد که مقصر وقوع این حادثه، ماموران انتظامی بوده‌اند، فراجا باید غرامت مربوطه را نیز به خانواده مرحوم بپردازد. 

ماموران پلیس باید موازین اخلاقی را رعایت کنند 

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس با بیان این که اگر پلیس، برخوردهای قاطعی را با خطاهای فردی کارکنان خود انجام دهد، حتما میزان بروز این اشتباهات موردی به حداقل ممکن خواهد رسید، گفت: ماموران انتظامی مانند تمام انسان‌ها ممکن است در حین انجام وظیفه مرتکب خطا شوند، اما نکته مهم این است که وقتی یک فرد، لباس پلیس را به تن می‌کند، شهروندان انتظار دارند که او بیش از همه ملزم به رعایت قانون و اخلاق باشد؛ بنابراین چنین فردی باید آموزش‌های لازم را ببیند و توجیه شود که وقتی در حین انجام ماموریت، با عموم مردم مواجه می‌شود، باید با حداکثر مدارا و خویشتن‌داری رفتار کند. پلیس همچنین باید علاوه بر آموزش و توجیه کارکنان خود، بر رفتار آن‌ها نظارت کند تا احیانا اگر خطایی از یک ماموران سر بزند، نهادهای نظارتی خود فراجا زودتر از همه دستگاه‌ها متوجه مساله شوند و قاطع‌تر از همه با آن برخورد کنند. 

وی در پایان تصریح کرد: ماموران پلیس بخصوص کسانی که در کف خیابان یا کلانتری یا پاسگاه با مردم مواجه هستند، باید موازین اخلاقی را در حداکثر میزان ممکن رعایت کنند، زیرا این افراد آینه تمام نیروهای انتظامی کشور محسوب می‌شوند. به همین دلیل، فراجا باید به صورت مستمر آموزش‌های اجتماعی لازم را به ماموران خود ارائه دهد و آن‌ها را به لحاظ روحی و اخلاقی، آماده نگه دارد. همچنین اگر فردی از افراد نیروی انتظامی مرتکب خطا شد، پلیس باید طبق قانون، شدیدترین برخورد را با فرد خاطی انجام دهد تا برای سایر پرسنل این سازمان نیز درس عبرت شود تا همواره بر مبنای قانون و اخلاق اسلامی با مردم رفتار کنند.