عصر دیروز دو انفجار در مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد شهید قاسم سلیمانی در حاشیه گلزار شهدای کرمان به وقوع پیوست. تا شامگاه دیشب آمار کشته‌ها 103 و مصدومان 211 تن اعلام شد و خبرها حکایت از وخامت حال مصدومان داشت.  

از فاجعه انفجارهای تروریستی کرمان که در ساعات ۱۴:۵۰ و ۱۵:۱۸ دقیقه دیروز روی داد،  روایت‌های مختلفی وجود دارد. روایت اول مدعی انفجار کیف‌های جاسازی‌شده کنترل‌شونده داخل سطل زباله است، روایت دوم حاکی از حضور یک دستگاه خودروی پژو در محل حادثه و انفجار بخشی از خودرو به محض توقف است. روایت سوم هم حاکی از این است که یک عامل انتحاری هنگام تفتیش توسط مأموران، خود را منفجر کرده که این روایت همان ابتدا تکذیب شد. اما اطلاعات به دست‌آمده خبرنگار تسنیم حاکی از این است که روایت نخست دقیق‌تر است و عامل یا عاملان این حادثه تروریستی، دو کیف حاوی مواد منفجره جاسازی‌شده را از راه دور به وسیله ریموت، منفجر کرده‌اند.

درباره حادثه شایعات زیادی مطرح شد، ولی وجه قالب این بود که این دو انفجار با فاصله‌ حداقل ۳۰۰متری از هم رخ داده است.

انفجار‌ها خارج از محدوده گیت‌های بازرسی رخ داد 

استاندار کرمان در این مورد گفت: حادثه، قطعا تروریستی است و تاکنون ۱۰۳ نفر به شهادت رسیده‌اند؛ انفجار‌ها نیز خارج از محدوده گیت‌های بازرسی رخ داد. وی گفت: ساعت ۱۵ عصر اولین انفجار و با فاصله حدود ۱۵ دقیقه دومین انفجار در مکان دیگری اتفاق افتاد.

 فداکار افزود: انفجارها خارج از محدوده گیت‌های بازرسی رخ داد و حدود ۲ کیلومتر تا مرقد شهید سلیمانی فاصله داشت.

استاندار کرمان تاکید کرد: دشمن نمی‌تواند ارادت مردم ایران را به سردار دلها و سپهبد شهید سلیمانی ببیند.

نماینده کرمان: شدت انفجار اول بیشتر بود

پورابراهیمی، نماینده کرمان در مجلس به ارائه توضیحاتی از چگونگی وقوع انفجار در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان جریان برگزاری مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی پرداخت و گفت: شدت انفجار اول بیشتر بود.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به حادثه تروریستی در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان جریان برگزاری مراسم سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: طبق گزارش‌های ارائه شده به ما، عملیات انتحاری نبوده و بمبی را از مسیر زیرگذر منفجر کردند که تعدادی از عزیزان شهید و تعدادی مجروح شدند.

نماینده کرمان درباره اینکه آیا انفجار انتحاری بوده است، گفت: هنوز دقیق مشخص نشده است و اطلاعات دقیقی نداریم.

 موج انفجار به حدی بوده است که تعداد بالایی خونریزی مغزی داشتند

ایرنا به نقل از یکی از موکب‌داران گلزار شهدای کرمان درباره جزئیات حادثه امروز نوشت: موج انفجار به حدی بوده است که تعداد بالایی خونریزی مغزی داشتند. 

این موکب دار گفت: ما کار امدادی بلد بودیم و سریعا به مجروحین کمک کردیم اما تعدادی مصدومیت شدیدی داشتند.  ما برای مراسم و خدمت رسانی آمده بودیم که صدای انفجار شنیدیم.  نیروهای نظامی و امنیتی بلافاصله مردم را متفرق کردند.

جنایتکاران آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود

رهبر انقلاب درپی شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان در پیامی تاکید کردند: جنایتکاران سنگدل از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود و بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.

در این پیام آمده است: دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند.

در بخش دیگری از پیام ایشان می‌خوانیم: ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگرگوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.

رهبر انقلاب اضافه کردند:اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم.

اعزام هیاتی از کمیسیون امنیت ملی به کرمان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی کرمان، از اعزام هیاتی از این کمیسیون برای بررسی میدانی این اقدام تروریستی خبر داد.

ابوالفضل عمویی چهارشنبه شب پس از حادثه تروریستی کرمان به خبرنگاران گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی حمله به زائران مراسم سالگرد شهید سلیمانی، از جانب مجلس شورای اسلامی هیاتی را بررسی میدانی این اقدام تروریستی به کرمان اعزام خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: بررسی ابعاد این اقدام تروریستی در دستورکار اولین جلسه کمیسیون خواهد بود.

عمویی خاطرنشان کرد: دشمنان شهید سلیمانی نه فقط از این شخصیت قهرمان که حتی از دلدادگان این شهید هم کینه دارند. اما ملت شهیدپرور ایران با صلابت راه و مرام و مکتب نورانی شهید سلیمانی را ادامه خواهند داد.

وزیر بهداشت عازم کرمان شد

وزیر بهداشت در پی وقوع انفجار تروریستی در کرمان برای نظارت بر درمان مجروحان این حادثه عازم کرمان شد.

بهرام عین‌اللهی روز چهارشنبه قبل از عزیمت به سوی کرمان در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان خواستار رسیدگی فوری به مصدومان این حادثه تروریستی شد.

وزیر بهداشت در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، مجروحیت و شهادت جمعی از هموطنان در انفجار تروریستی در مسیر منتهی به گلزار شهدای کرمان را تلخ و اندوه بار خواند و به مهدی احمدی نژاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان دستور داد تا رسیدگی فوری به مصدومان این حادثه تروریستی و ارائه خدمات درمانی سریع و مطلوب به وی را دنبال کند.

واکنش‌های بین‌المللی به انفجارها در کرمان

انفجارهای تروریستی در کرمان واکنش‌های جهانی بسیاری به دنبال داشت. ولادیمیر پوتین انفجارها را به رهبر جمهوری اسلامی تسلیت گفت. خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از بیانیه کرملین گفته ولادیمیر پوتین «تروریسم در تمام اشکال آن» را محکوم کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز نسبت به انفجارهای امروز کرمان ابراز «تاسف عمیق» کرد و انفجارهای مرگبار در نزدیکی مزار قاسم سلیمانی را «حملات تروریستی سفاکانه» خواند.

همچنین سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به انفجارهای کرمان در بیانیه‌ای این «بمب‌گذاری» را محکوم کرد. در این بیانیه آمده: «اتحادیه اروپا بمب‌گذاری در شهر کرمان در ایران را به شدت محکوم می‌کند و همبستگی خود را با مردم ایران اعلام می‌کند.»

سخنگوی اتحادیه اروپا افزوده است: «این اقدام تروریستی شمار تکان‌دهنده‌ای کشته و زخمی افراد غیرنظامی را در پی داشته است.»

اتحادیه اروپا با قربانیان و خانواده‌های آنان ابراز همدلی کرده و گفته «عاملان این اقدام باید پاسخگو باشند.»

نخست وزیر موقت پاکستان  نیز «حملات» کرمان را محکوم کرد

انورالحق کاکر، نخست وزیر پاکستان در پیامی که شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده، انفجارها در کرمان را محکوم کرده است. او نوشته است: «با اندوه عمیق از تلفات هنگفت انسانی در حملات تروریستی کرمان مطلع شدم.»

نخست وزیر موقت پاکستان در ادامه آورده است: «پاکستان این اقدام شنیع را محکوم می‌کند و در همبستگی با ایران می‌ایستد. فکر و دعای ما در این برهه سخت با دولت و ملت ایران است.» او در پیام خود ابراهیم رئیسی را مورد اشاره قرار داده است.

همچنین رهبر جریان حکمت ملی عراق اقدام تروریستی در شهر کرمان ایران را که ده‌ها قربانی غیر نظامی در پی داشته به‌شدت محکوم و تقبیح کرد. «سید عمار حکیم» از خداوند متعال برای شهدا رحمت و مغفرت و برای مجروحان طلب شفا و سلامت کرد.

حکیم بار دیگر از جامعه جهانی به‌خصوص کشور‌های آسیب‌دیده از آفت تروریسم خواست که برای خشک کردن منابع تأمین مالی تروریسم و کاستن از پیامد‌های منفی آن بر ثبات و امنیت ملت‌ها، دست به دست هم دهند و همکاری کنند.