نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع مهاجران در ایران تبدیل به یک مافیا شده است. یعنی من برخی از مصاحبه‌ها و خبرها را می‌بینم، بعضی از آن‌ها لاپوشانی است. 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا افزود: واقعیت این است که ما الان با یک مافیای قاچاق انسان مواجه هستیم نه فقط با موضوعی تحت عنوان پناهندگی و خیلی از این مافیا سود می‌برند، من زمانی که موضوع را بررسی می‌کردم، به کمپ‌ها در نقاط صفر مرزی می‌رفتم، خیلی از مهاجران کشورهای همسایه که عمدتا از افغانستان و بعضا از پاکستان و جاهای دیگر هم بودند، برای چندمین‌بار بود که وارد می‌شدند، بازداشت می‌شدند و به افغانستان برگشت داده می‌شدند. می‌گفتند برای هربار به افراد و برخی شبکه‌ها پول پرداخت می‌کنند یعنی حداقل ۵۰۰ دلار برای هر بار ورود پرداخت می‌کردند، بنابراین یک مافیا شکل گرفته است.

وی افزود: تعریف مافیا از نظر من این است که هر پدیده‌ای وقتی به حدی قوی شد که امکان برخورد قانونی و سیاست‌گذاری مؤثر را از یک کشور گرفت، یعنی مافیا به وجود آمده است. وقتی عده‌ای سودشان در قاچاق انسان باشد، این قاچاق به راحتی قابل کنترل نیست و متأسفانه ما نه با موضوع پناهندگان، بلکه با مافیایی مواجه هستیم که از مظلومیت این مهاجران و پناهندگان سوء‌استفاده می‌کنند. لذا باید با رخنه این مافیا و قدرت و نفوذشان حتما برخورد شود. این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: موضوع دیگر سوء‌استفاده‌های سیاسی‌ است که اخیرا شنیده می‌شود. مثلا برخی از افراد را می‌بینیم که با یک نگاه کاملا سیاسی- انحرافی حتی این موضوع را مطرح می‌کنند که به این اتباع حق رأی بدهند که در انتخابات حضور پیدا کنند یا غیره. این نگاه، کاملا نگاه ضدمنافع ملی است. یعنی مشروعیت‌بخشی به تغییر بافت جمعیتی در کشور که باید اصل این موضوع جرم‌انگاری شود. یعنی کسانی که سعی می‌کنند از موضوع آوارگان استفاده سیاسی کنند به نظر من جرم علیه منافع ملی دارند و متاسفانه کسانی با اتهامات خیلی سبک‌تر محاکمه شدند که به نظر من، این اتهام خیلی سنگین‌تر از آن اتهام است. یعنی یک عده سعی می‌کنند سوءاستفاده سیاسی کنند. اگر یک نظام سیاسی توانایی لازم را نداشته که بتواند مردم را پای صندوق‌های رأی بیاورد، باید در جای دیگر مسأله را بررسی کرد نه آنکه شلوغی صندوق را با حق رأی دادن به اتباع خارجی شکل بدهند.