دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: قوه‌قضائیه ما دچار مشکلات است. بهترین نیروها و برجسته‌ترین نیروها از هر سلیقه و جریان در رأس قوه‌قضائیه حضور پیدا کرده اما هنوز مشکلات قضایی ما باقی است. چون در قوه قضائیه مقررات و مبانی قضائی اسلام مطرح شده است اما ساختار قوه‌قضائیه غربی است.

اسدالله بادامچیان درگفت‌وگو با ایلنا، افزود: این ظرف یک ظرف آلوده است که هرچه شیر پاک در آن می‌ریزیم داخل آن می‌بُرد. علت، تشریفات دادرسی غربی است و باید نظام اداری و ساختار قضایی تحول پیدا کند. در اینکه ولی‌امر باید رئیس قوه قضاییه را منصوب کند، شکی نیست چون بهترین شیوه است. یعنی تنها قوه‌قضائیه مستقل در دنیا، قوه‌قضائیه اسلامی ایران است. چون در تمام قوه‌های قضائیه دنیا رئیس قوه‌قضائیه، وزیر دادگستری است که وزیر برای قوه‌مجریه است و دولت او را انتخاب می‌کند؛ چه نخست وزیر چه رئیس‌جمهور و چه پادشاه. پس مستقل نیست و منصوب قوه‌مجریه است و قوه‌قضائیه در واقع تابع قوه‌مجریه است و استقلال ندارد. تنها در ایران است که قوه‌قضائیه‌ توسط ولی‌امر انتخاب می‌شود و مستقل از دولت است. این یک کار بسیار مترقی و عظیمی بود که خبرگان قانون اساسی انجام داد که البته اشتباه و خطا هم در آن وجود دارد.

به گفته وی، اصل حکومت سالم است، در حکومت امام زمان(عج) و خلافت حضرت علی(ع) هم همین طور است، با وجود اینکه معصوم هستند. بنابراین اینکه تصور کنیم هیچ‌گاه اشتباه نمی‌شود درست نیست، اما مشکل در مسأله قوه‌قضائیه این است که این ساختار جواب‌بده نیست. در ساختار قضائی اسلام شاکی و متشاکی به قاضی مراجعه می‌کنند و اگر تحقیق لازم شد و تشریفات اداری لازم بود، به نظر قاضی داده می‌شود و مافوق قاضی هم قاضی‌القضات است. اما الان باید سراغ دادسرا بروند. اول باید دادنامه تنظیم کنند و بعد تشریفات طولانی دادرسی را طی کنند. من یکبار شمردم ۲۷ خوان باید بگذرانند. به عنوان مثال اگر کسی خانه‌ای خرید و فروشنده در موعد مقرر خانه را تحویل نداد، خریدار برای شکایت در این باره باید ۲۷ خوان را بگذراند تا به قاضی برسد و قاضی هم بگوید در مبایعه نامه نوشتید، اگر خانه را تحویل نداد باید ۱۰ درصد به خریدار بدهد. این ۲۷ خوان نیاز ندارد، اگر همان ابتدا به قاضی مراجعه کنند او حکم می‌دهد و کار تمام می‌شود اما دو سال طول می‌کشد و صدها مشکل پدید می‌آید. پس نماینده مجلس آینده باید اولین کاری که انجام می‌دهد برای تحول در قوانین قضایی و تشریفات قضایی تدبیر کند.

مجلس باید ساختار را تغییر بدهد

بادامچیان ادامه داد:‌تحول بعدی در دولت است. دولت ما و رئیس‌جمهور ما منتخب مردم هستند و وزرایش منتخب نمایندگان مردم هستند و این حرف‌هایی هم که می‌زدند «می‌نویسند خاتمی، می‌خوانند ناطق»، معلوم شد دروغ است. الان چارچوب دولت ما چطور است؟ دقیقا تقلید از فرانسه است؛ فرانسه هم رئیس‌جمهور دارد، چند وزیر دارد و وزرایش را مجلس انتخاب می‌کنند. چه فرقی بین دولت اسلامی و آنهاست؟ پس باید تحول انجام شود و تحول آن به دست مجلس است؛ مجلس باید ساختار را تغییر بدهد. مجلس هم مثل مجلس فرانسه است، مردم جمع می‌شوند و رأی می‌دهند و انتخابات انجام می‌شود، در حالی که آیا باید به همان سبکی که ۱۰۰ سال است در دنیا اجرا می‌شود، اکتفا کنیم؟ یا حداقل یک تحول می‌خواهیم. همه می‌گویند تحول می‌خواهند برخی هم می‌گویند قریب به ۵۰ سال قبل قانون اساسی ایران نوشته شده و نیاز به بازنگری دارد ولی درباره آمریکا که ۲۰۰ سال است قانون اساسی آن نوشته شده و هنوز هم همان است و ناقص هم است و به رفراندوم مردم هم گذاشته نشده است، چیزی نمی‌گویند.

نظام با مهسا امینی مدارا   کرد

بادامچیان در ادامه این گفت‌وگو و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا در باره موضوع حجاب از منظر اعتراضات سال گذشته و آنچه بر مهسا امینی رفت؛ گفت:‌ این بحث غلط است. رفتار گشت ارشاد با مهسا امینی چیزی نبود. یک مقدار نظام با خانم مهسا امینی مدارا کرد. خانم ژینا طرفدار حزب کومله است و عکس رقاصی‌ او با حزب کومله موجود است. بعد آمد با لباس مبتذل در تهران به پارک رفت. در آنجا به او تذکر دادند که پارک محل عمومی است. شروع کرد به فحاشی و دعوا. گفتند سوار گشت ارشاد شود، مگر گشت ارشاد چه کار می‌کرد؟ دعوا می‌کرد یا می‌زد؟ او را به مقر گشت ارشاد آوردند که راهنمایی‌اش کنند. یک مرتبه حال او به هم خورد و بعد هم فوت کرد و بعد از آن حرکت دسته‌جمعی منظم از داخل و خارج به همراه بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، من و تو و اینترنشنال و صهیونیست‌ها شروع شد که خانم مهسا امینی در برخورد با گشت ارشاد کشته شده است. 

اگر گشت ارشاد را نقد می‌کنید رفتار مهسا امینی را هم نقد کنید

وی ادامه داد: چرا با گشت ارشاد دعوا دارند؟‌ چرا با خانم‌هایی که به شکل غیرمناسب بیرون می‌آیند، هفتاد قلم آرایش کرده، با این افراد برخورد نمی‌شود؟‌ او دارد خلاف می‌کند. در جمهوری اسلامی خلاف قانون، خلاف دین، اسلام عمل می‌کند. به جای اینکه به این بگویند تو اشتباه کردی، خلاف کردی، می‌گویند گشت‌ارشاد چرا این کار را کرده؟ گشت ارشاد را هم نقد کنند، اما بعد بگویند اگر گشت‌ارشاد این کار را کرد، خانم مهسا هم خیلی کار زشتی کرد. چرا از مهسا امینی حمایت کردند؟ آیا جمهوری اسلامی آمد مهسا امینی را بکشد؟ چنین کاری 

را نمی‌کند. 

او یک بی‌حجاب است و حداقل مجازات می‌شود. زشتی کاری که دار و دسته اصلاح‌طلب و دار و دسته این‌ تیپی می‌کنند خدا می‌داند در عمق جامعه و فرهنگ ایرانی به ضرر کامل‌شان تمام می‌شود. نصیحت من را بپذیرند. اگر خواستند به گشت ارشاد نقد کنند، مهسا امینی را هم نقد کنند و بگویند این کار هم غلط است.

مشارکت مردم در انتخابات آتی بالای ۵۰ درصد خواهد بود

بادامچیان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه مشارکت مردم در انتخابات پیش‌رو  چند درصد خواهد بود؛ افزود: به نظر من درصد بالایی خواهد بود. با همین قاطعیت می‌گویم که ان‌شاالله بالای ۵۰ درصد خواهد بود. چرا؟ معمولا تحلیل‌هایی که در انتخابات‌ها من برای بزرگان نوشته‌ام و موجود است، صحیح بوده است. چرا می‌گویم بالای ۵۰ درصد شرکت داریم؟ اول آنکه مردم از مشکلات معیشتی راضی نیستند. همه می‌دانیم، می‌خواهند این را علاج کنند. علاج با تظاهرات و درگیری نیست. خودشان به رئیس‌جمهور رأی دادند. بنابراین نمی‌شود این را براندازند؛ بلکه باید با یک انتخابات آزاد و با مجلسی تحول‌گرا این قضیه را حل کنند. پس مردم برای حل مشکلات اقتصادی، معیشتی، مهار گرانی، مهار تورم، مسأله تکامل نظام و پیشرفت و رفع موانع تولید و این قضایا یک راه دارند و آن راه انتخاب نمایندگان قوی در مجلس است. بنابراین مردمی که عاقلانه و هوشمندانه در تمام این حوادث چهل و چند سال حضور داشته‌اند، قطعا برای حل مشکلات در انتخابات شرکت می‌کنند.

نمی‌شود یک خائن جواز رفتن  به مجلس را بگیرد

وی همچنین گفت:‌ شورای نگهبان نمی‌تواند صلاحیت کسانی که در فتنه ۱۴۰۱ بودند را تایید کند .  اگر گروه، تشکل، جریان و جناحی باشند که در جریان فتنه ۱۴۰۱ بوده که همه فهمیدیم استکبار جهانی پشت‌سر آن بود و رهبر انقلاب هم فرمود آنقدر طراحی‌شان جالب بود که در دلم آنان را تحسین کردم، اگر بخواهد به صحنه انتخابات بیاید، شورای نگهبان به او اجازه بدهد تا به مجلس برود یا خیر؟ شما خبرنگار هستید، با شجاعت بگو.  من می‌گویم نه نمی‌تواند بیاید چون خائن است و ستون پنجم بیگانه است. پس شورای نگهبان نمی‌تواند آن‌ها را تأیید کند. من و شما هم که در شورای نگهبان نیستیم نمی‌توانیم آنها را تأیید کنیم. هیچ آدم ایران‌دوست و وطن‌پرستی نمی‌تواند این موضوع را قبول کند. چون مجلس سرپل اداره یک نظام است. تعهدات بین‌المللی و قراردادها باید همه در مجلس تصویب شود. یک خائن در مجلس برود چه کار می‌کند؟ خیانت می‌کند. نمی‌شود خائن جواز رفتن به مجلس  را بگیرد.