وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به دیدارش با ولیعهد عربستان سعودی، محتوای این دیدار را گفتگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش و مبتنی بر سیاست همسایگی برشمرد.

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان که در جده به سر می برد، در شبکه ایکس نوشت: «صبح امروز با «بن‌سلمان» ولیعهد عربستان‌سعودی به مدت ۹۰ دقیقه در جده دیدار داشتیم. گفتگوی صریح، بی‌پرده، سودمند و نتیجه‌بخش، مبتنی بر سیاست همسایگی. با اراده روسای دو کشور، بر مناسبات دوجانبه پایدار در همه زمینه‌ها تاکید شد. در منطقه بر امنیت و توسعه برای همه اتفاق نظر داریم.»

ایران و عربستان از «مذاکرات سازنده» در ریاض خبر دادند

وزرای خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی بعد از نشست خبری مشترک، از «گفت‌وگوهای سازنده» با یکدیگر و تلاش برای توسعه مناسبات میان دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی سخن گفتند. حسین امیرعبداللهیان مذاکرات ریاض را «نتیجه‌بخش و مهم» خواند. حسین امیرعبداللهیان بر این تاکید کرد که جمهوری اسلامی قصد دارد توافقنامه‌های موجود بین دو طرف در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و امنیتی را اجرایی کند و «اسناد پایه و زمینه که به توسعه همکاری‌های بیش‌تر دوجانبه کمک می‌کند را در اختیار سفارت‌خانه‌های دو کشور» قرار دهد.

او گفت که جمهوری اسلامی با عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب منطقه از جمله عراق، کویت، قطر و امارات متحده عربی «روابط مهمی» را پایه‌گذاری کرده و بر این باور است که «ایده امنیت و توسعه منطقه غیر قابل تفکیک در کل منطقه است.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در رابطه با دعوت از رئیسی از سوی ملک سلمان گفت که رئیسی «در زمان مناسب به عربستان می‌رود».  وزیر خارجه عربستان سعودی نیز  گفت که کشورش «مصمم» است روابط خود با ایران را توسعه دهد و در همین رابطه «از حمایت ایران از برگزاری همایش اکسپو در ریاض قدردانی» می‌کند.

فیصل بن فرحان همچنین بر «عزم جدی» عربستان برای تنظیم توافقنامه بین دو کشور و پیگیری توافقنامه‌های پیشین در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی تاکید کرد و گفت: «با توجه به توسعه روابط دو‌جانبه و تقویت ثبات منطقه‌ای، نمایندگی‌های دو کشور کار خود را آغاز کردند. او ادامه داد: «شروع کار ماموریت سفرای ما در راستای تاسیس روابط جدید دو کشور خواهد بود.»

در این دیدار به دعوت رسمی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران اشاره و گفته شد که برای او دعوتنامه رسمی صادر شده است.