شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل روز چهارشنبه با رای اکثریت آرا، جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون مقام زن این سازمان اخراج کرد.

کمیسیون مقام زن سازمان ملل، اصلی‌ترین نهاد جهانی برای دفاع از حقوق زنان و از بین بردن تبعیض است که به عنوان زیرمجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل فعالیت می‌کند. ایران در سال گذشته میلادی به عضویت این نهاد انتخاب شد. دوره عضویت در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، چهار سال است. این شورا، ۵۵ عضو دارد.

در پی اعتراض‌های اخیر، آمریکا قطعنامه‌ای برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن تهیه کرد که دیروز به رای گذاشته شد.

در این جلسه، روسیه تلاش کرد که از رای‌گیری و اخراج ایران جلوگیری کند که با رای اکثریت اعضا این کشور متوقف شد. اما در عین علاوه بر روسیه نمایندگان کشورهای چین، ونزوئلا، سوریه و پاکستان در مخالفت با اخراج ایران سخنرانی کردند.

کشورهای موافق و مخالف اخراج ایران

روسیه، چین، نیکاراگوئه، قزاقستان، بولیوی، نیجریه، عمان و زیمباوه کشورهایی بودند که به اخراج ایران رای منفی دادند.

بجز آمریکا و کشورهای غربی متحد آن مانند اعضای اتحادیه اروپا و کانادا، آرژانتین و شیلی، کلمبیا، گواتمالا، پرو و پاناما هم به اخراج ایران رای مثبت دادند.

مکزیک، تایلند و تونس از کشورهایی بودند که به اخراج ایران رای ممتنع دادند.

نماینده آمریکا چه گفت؟

 در این جلسه نماینده ایالات متحده آمریکا حضور ایران در این کمیسیون را لکه ننگی برای سازمان ملل عنوان کرد.

لیندا توماس گرینفیلد در این نشست مدعی شد: این قطعنامه خواسته جامعه مدنی در ایران را منعکس می کند.

سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: «کنشگران حقوق زنان و معترضان در ایران از ما خواستند تا جمهوری اسلامی را از این کمیسیون اخراج کنیم. بعضی از آنها در این سالن هستند. باید طرف آن‌ها ایستاد.»

وی در تداوم اتهامات آمریکا مدعی شد که مهسا امینی بخاطر زن بودن کشته شد اما این امر غیر عادی در ایران نیست. دولت ایران می پنداشت مهسا امینی تنها یک مورد دیگر در سابقه طولانی خشونت آن در مقابل زنان است.

هیچ قانونی برای چنین کاری وجود ندارد

نماینده پاکستان در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در مخالفت با اخراج ایران از کمیسیون مقام زن گفت که هیچ قانونی برای اخراج اعضا وجود ندارد.

او گفت که عضویت ایران با رای اعضای همین شورا در سال ۲۰۲۱ و برای یک دوره چهارساله بوده و نباید اکنون به پایان برسد.

نماینده پاکستان، اخراج ایران را «هدف قرار دادن برنامه‌ریزی شده و سیاسی یک کشور» توصیف کرد.

او گفت: «آیا در کشورهای دیگر حقوق بشر نقض نمی‌شود؟ چنین رفتاری با ایران، ناقض بی‌طرفی مورد نیاز برای صحبت درباره حقوق بشر است.»

نماینده پاکستان برخورد با ایران را «استاندارد دوگانه» خواند و گفت: «در منطقه ما کشورهایی بودند که دست به نقض حقوق بشر زدند و مطلقا با سازمان ملل همکاری نکردند. اما هیچ گامی علیه آن‌ها برداشته نشد. شاید آن‌ها متحد استراتژیک هستند.»

این آغاز یک رویه خطرناک است

نماینده چین نیز در اظهاراتی مشابه نمایندگان روسیه و ونزوئلا گفت پیشنهاد آمریکا خلاف دموکراسی و اقدامی غیرسازنده است. او گفت چنین کاری کمکی به بهبود وضعیت زنان ایران نمی‌کند.

نماینده چین آمریکا را به «قلدری» متهم کرد و گفت آمریکا از نهادهای سازمان ملل برای تضعیف چندجانبه‌گرایی و ایجاد تفرقه و تبدیل سازمان ملل به ابزار سیاست‌های مداخله‌جویانه خود سوءاستفاده می‌کند. او گفت چین به گفتگوی سازنده مبتنی بر احترام متقابل معتقد است و اخراج ایران از این کمیسیون پیغامی منفی می‌فرستد و پیامدهای غیرسازنده خواهد داشت. نماینده چین از کشورهای عضو خواست تا علیه یکجانبه‌گرایی بایستند.

یادآور می‌شود احتمال حذف ایران از کمیسیون مقام زن، پیش‌ازاین بارها با واکنش و اعتراض مقامات کشورمان روبه‌رو شده بود.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان ریاست جمهوری دیروز و در آستانه برپایی جلسه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل گفت: با لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن، بی‌طرفی این نهاد خدشه‌دار می‌شود.

 خدیجه کریمی، درخواست‌کنندگان مسبب «نقض حقوق زنان ایرانی» می‌شوند.

ایران پیش‌نویس قطعنامه پایان عضویتش در کمیسیون مقام زن را رد کرد

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک نیز در این راستا تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پیش‌نویس قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴ برای پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را قاطعانه رد و به شدت محکوم می‌کند و از اعضای اکوسوک تقاضا دارد که به این پیش‌نویس رای منفی بدهند.