استاد علوم سیاسی دانشگاه در هشداری تلخ گفت: حاکمیت و جامعه نباید به بوی خون عادت کنند و در شرایطی که برای کشور طراحی جنگ داخلی کرده‌اند، این مسئله بسیار خطرناک است.

جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴ افزود: به سمتی می‌رویم که اگر در ماه و هفته کشته ندهیم، نگران خواهیم شد. این یک واقعیت است. خویشتن‌داری نظام در برخی از زمینه‌ها ارزشمند است که اجازه ندادند برخی از سناریوهایی که برای ما طراحی شده است، به مرحله اجرا برسد. به گفته این استاد دانشگاه،‌ با توجه به شرایط کشور، بستر و پتانسیل یک جنگ داخلی را داریم و از این بعد، باید اقدام مدیریتی درست را صورت داد. موضوع بعدی این است که با شدت گرفتن برخوردها و شدت گرفتن سرکوب‌ها و کشته شدن مردم و سرکوبگران، فضا برای مداخله جهانی فراهم شده اما امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: نظرم بر این است که باید راه را باز کنیم چرا که زمان زیادی نداریم. در کنار حفظ ابهت نظام، راه را برای افراد مختلف، باز کنیم. حاکمیت هم باید غرورش را کنار بگذارد؛ این مملکت برای همه مردم است حتی همان افرادی که خارج از کشور زندگی می‌کنند. آن فردی که مخالف من است ولی خارج از کشور است هم ایرانی است و خون ایرانی در رگ‌هایشان است.

محبی‌نیا تصریح کرد: درست است که تیم ملی در بازی اول سرود نخواند، اما این چه نحوه انتقاد است که می‌گویند نان ایران را خورده و گردن کلفت کرده‌اند! چرا باید علی کریمی را از دست بدهیم؟ مگر می‌توانیم علی دایی را به عنوان یک سرمایه از دست بدهیم؟ چرا بسیاری از هنرمندان حتی اگر از منظر رفتارشناسی دچار یک خطا شده باشند، باید جایشان زندان باشد؟ من به ایران و جمهوری اسلامی تعصب دارم ولی اکنون به دنبال تبیین راهکارهای علمی هستم.