امیرعبداللهیان در اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان:
احتمال گفتوگو با آمریکا را برای توافق خوب، نادیده نمیگیریم
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه در موضوع هستهای در نقطهای هستیم که باید تصمیم گرفته شود؛ گفت: اینکه در برخی کانالهای مجازی گفته میشود ایرانیها در حال مذاکره مستقیم با آمریکا هستند، صحت ندارد؛ اما در عین حال اگر در روند مذاکرات به مرحله ای برسیم که لازمه رسیدن به یک توافق خوب با تضمین بالا این باشد که سطحی از گفتوگوها را با آمریکاییها داشته باشیم این را هم نادیده نخواهیم گرفت.
به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در سخنرانی اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان درباره مبانی سیاست همسایه محور و دستاوردهای دولت سیزدهم در این حوزه گفت: مشورت با همسایگان درباره مذاکرات وین از سیاستهایی است که حتما دنبال می کنیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد که چون در موضوع هسته ای به نقطه ای داریم نزدیک می شویم که باید تصمیمی گرفته شود، مجبور شدم صبح امروز در جلسه ای دیگر شرکت کنم که همین مسأله موجب شد تا عصر امروز در خدمت شما در این همایش باشم.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تصریح کرد دولت سیزدهم در تلاش است تا ظرفیتهای معطل مانده در تعامل با همسایگان را در اولویت قرار دهد.
وی گفت محیط پیرامونی ایران به دلایل بی ثباتی سیاسی و برخی مداخلههای خارجی ناپایدار است و این باعث توسعه نیافتگی منطقه است. بخش مهمی از راهبرد سیاست خارجی ایران در سطح منطقه کمک به پایداری محیط پیرامونی به لحاظ اقتصادی و فرهنگی است.
وی اظهار کرد: دولت سیزدهم سعی دارد با تنظیم و مدیریت رویکرد متناسب با همسایگان انعطاف پذیری و ارایه تسهیلات متقابل در مبادلات تجاری بخشی از سیاست راهبردی تعامل با همسایگان را پیش ببرد.
امیرعبداللهیان با اشاره به مهمترین چالش امروز ایران در پیگیری سیاست همسایه محور، گفت: ایران و کشورهای همسایه باید اولویتهای مشارکت امنیتی خود را در یک ساز و کار مشترک تعیین کنند. به علاوه ایران تلاش دارد تا با باز کردن باب گفتگو در زمینههای سیاست اقتصادی فرهنگی و امنیتی خلاءهای سیاست همکاری با همه همسایگان را از میان بردارد.
وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات هسته ای در وین اظهار کرد: ما در تمام مراحل مذاکرات تلاش کردیم در سطح سفرای کشورهای همسایه در تهران یا با سفر دستیاران وزارت امور خارجه به این کشورها یا سفر بنده آنها را در جریان آنچه بین ما و پنج کشور می گذرد قرار دهیم.
در وین به نقطهای رسیدهایم که باید تصمیم بگیریم
وی خاطرنشان کرد: مذاکرات ما در وین به نقطه ای دارد نزدیک می شود که مذاکرات فنی ما در آینده نه چندان دور به حد اشباع میرسد و ما باید تصمیم سیاسی بگیریم.
امیر عبداللهیان درباره رویکرد اروپاییها در مذاکرات اظهار کرد: تا اینجای کار سه کشور اروپایی رفتارشان در مذاکرات این طور بوده که وقتی از تحریم صحبت می شود آن را به آمریکا حواله می دهند و در این موضوع
non paperهای شما و آمریکا عمل می کند و اتحادیه اروپا به عنوان واسطه اقدام می کند. در موضوع هسته ای وقتی صحبت می شود اروپاییها می گویند موضوع مورد نگرانی ماست و در همه موضوعات مربوط به آن آماده گفتوگو هستیم. اما انتقاد ما این است که اروپاییها هیچ ابتکار جدید، سازنده و رو به جلویی در مذاکرات ارایه ندادند البته تلاش کردند در مذاکرات هفتههای اخیر منطقی و سازنده ورود پیدا کنند. حتی امروز دیگر فرانسه نقش پلیس بد را در مذاکرات بازی نمیکند.
وی افزود: چین و روسیه تلاش دارند هم در ۱+۴ نقش سازنده و مثبت ایفا کنند هم گاهی در نقل و انتقال پیامهایی که آمریکاییها برای موضوع مذاکرات دارند، فعال هستند. البته برخی از کشورهای همسایه ما هم در این موضوع با نگاه به تسریع در رسیدن به توافق سعی می کنند حامل پیامها از طرف آمریکایی به ایران باشند. البته طرف آمریکایی تا کنون به صورت
non paperپیشنهادهای خودش را در موضوعات فنی به ایران ارایه داده است.
وزیر امور خارجه گفت: امروز در نقطه ای قرار داریم که باید نتیجه کار کمیتههای سه گانه را در یک تعامل سیاسی با همه طرفها مورد توجه قرار دهیم و تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق می افتاد. در عین حال طرف آمریکایی از طرق مختلف پیامهایی را به ما می دهد که خواهان سطحی از مذاکرات مستقیم با ایران است. مذاکرات ما با ۱+۴ به طور مستقیم است و مذاکرات با آمریکا از طریق
non paper و آقای مورا و یکی دو کشور عضو برجام در وین است.
تعمیق روابط با کشورهای همسایه اولویت دولت است
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: تنظیم، تقویت و تعمیق روابط ایران با کشورهای همسایه اولویت اساسی در ابتکارات و سیاستگذاریهای کشور است. گرچه بنا به دلایل مختلف تا کنون این اولویت مهم و ظرفیت عظیم به طور کامل مورد بهره برداری قرار نگرفته است و ارزش افزوده تقویت مناسبات کشور با پانزده کشور همسایه در تقویت منافع ملی بر توسعه پایدار و همه جانبه منطقه ای کمتر دیده می شود. یکی از اولویتهای اساسی مطرح شده از ابتدای شروع به کار دولت جدید اولویت بخشی به همکاری و تعامل با همسایگان است. دولت سیزدهم با این اولویت در تعامل و گفتوگو با همسایگان در تلاش است تا با حداکثر سازی ظرفیتهای موجود به فعلیت رساندن ظرفیتهای معطل مانده و بهینه سازی روابط دو جانبه با کشورهای همسایه را تا تحقق این هدف به طور جدی پیگیری کند. اولویت بخشی به همکاری با همسایگان دارای مفاهیم عام جغرافیایی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.
وی ادامه داد: در مفهوم عام و موسع حقوقی همسایگی علاوه بر مولفه جغرافیا و مرز دارای گزینههای حقوقی و بین المللی است. ایران نیاز مبرمی به عملیاتی کردن مزیتهای نسبی بالفعل خود در یک محیط پایدار منطقه ای دارد یعنی وجود ثبات سیاسی و امنیتی به شکلی باشد که هم در سطح راهبردی و هم تاکتیکی برنامهها و اولویتهای اساسی کشور را محقق ساخت.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: اتفاق نظری وجود دارد که با وجود این ظرفیت بالقوه محیط پیرامونی ایران به دلایل مختلف از جمله بی ثباتی سیاسی و برخی مداخلههای خارجی کماکان ناپایدار است و این عامل باعث عدم توسعه یافتگی فزاینده یا طبیعی منطقه شده است. وابستگی سیاسی و امنیتی برخی کشورهای منطقه و زمینه نفوذ پذیری در منطقه ابزاری برای مداخلههای خارجی ایجاد کرده است از این رو بخش مهمی از راهبرد سیاست خارجی ایران در سطح منطقه ای معطوف به کمک به پایدار کردن این محیط ژئوپلیتیک، ژئو اکونومیک و ژئوکالچر است.
رییس دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: تا کنون فرصت برخورداری از همسایگان متعدد به راهبرد مشخص برای تشکیل اجتماع هویت بخش با سازمان دهی فرهنگی و سیاسی مشخصی مثل سیاست همسایه محور برای همه طرفها تبدیل نشده است این درحالی است که مولفههای تاریخی و جغرافیایی و دینی و فرهنگی با این تعداد کشور همسایه میتواند یک فرصت بی نظیر برای نزدیکی ملتهای منطقه بر اساس فرصتها و چالشهای مشترک به شمار آید. سیاست همسایه محور صرفا با یک طرح کلامی و گفتمانی به دست نمی آید. زیرا دستاوردهای این سیاست نه با آرزوهای مشترک با همسایگان تعیین می شود و نه صرفا یک ژست گفتمانی محض است. دولت سیزدهم دنبال آن است با تنظیم و مدیریت رویکرد متناسب با کشورهای همسایه انعطاف پذیری در تعاملات متنوع با همسایگان و ارایه تسهیلات متقابل در مبادلات تجاری و اقتصادی بخشی از الزامات سیاست همسایه محور را محقق سازد.
وی ادامه داد: سیاست رابطه با همسایگان با محوریت دیپلماسی و ژئوپلیتیک ابزاری برای تقویت ثبات و توسعه پایدار اقتصادی، افزایش رفاه و ارتقا امنیت و تامین منافع مشترک همه کشورهای منطقه است از این رو در این سیاست ایران باید بر اساس اعتماد سازی و پذیرش تعهدات مشترک و متقابل در جهت همکاری با همه کشورهای همسایه اقدام کند. این رویکرد جدی دولت فعلی ایران است. هر چند دولتهای قبلی نیز این سیاست را هر یک به سهم خود به پیش برده اند. عملیاتی شدن این سیاست علاوه بر منافع اقتصادی در سرعت بخشیدن به پیشرفت کشور بر اساس مزیت نسبی در حوزه انرژی و نیروی انسانی ماهر زمینه مناسبی را برای حل چالشهای مشترک از جمله مبارزه با قاچاق مواد مخدر، افراط گرایی و مشکلات زیست محیطی و غیره فراهم می کند.
دیدگاه تان را بنویسید