دو زلزله به بزرگی 6.4 و 6.3 عصر دیروز هرمزگان را لرزاند. این زلزله در استان‌های جنوبی کشور مانند کرمان، بوشهر و فارس نیز احساس شد. در پی وقوع زمین‌لرزه گروه‌های امداد به منطقه اعزام شده و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به حالت آماده‌باش درآمدند.

دبیر کارگروه ملی زلزله در این مورد به ایلنا گفت: تجارب و دانش می‌گوید زلزله 6.4 شمال بندرعباس زلزله اصلی بوده و احتمال وقوع زلزله بزرگتر بسیار ناچیز است چنانکه دیدیم پس از این زلزله‌های دو قلو پس لرزه‌های 3 و 4 ریشتری هم رخ دادند.علی بیت‌اللهی درباره جزئیات زلزله جنوب کشور گفت: هرچند در ابتدا مرکز لرزه نگاری، مرکز زلزله را جزیره قشم و لافت نشان داد اما بلافاصله آن را تصحیح کرد و طبق آنچه که مراکز جهانی لرزه‌نگاری هم نشان دادند مرکز این زلزله 25 کیلومتری فین در شمال بندرعباس است.

وی ادامه داد: در واقع زلزله دوقلو به فاصله یک دقیقه به بزرگی 6.3 و 6.4 رخ دادند که هر دوی آنها مرتبط با یک گسل بودند. امتداد این گسل پیشانی کوهستان زاگرس است که انتهای آن جنوب شرقی این گسل می‌شود.

دبیر کارگروه ملی زلزله با تاکید بر اینکه خوشبختانه جمعیت متراکمی در مرکز این زلزله وجود ندارد، گفت: طبق آمار و اطلاعات می‌توان گفت تقریبا 8 هزار نفر در محدوده شدت مخرب این زلزله واقع می‌شوند و برآوردهای دفتری ما نشان می‌دهد هزار واحد مسکونی در پی این زلزله دچار خسارت شده باشند.

بیت‌اللهی ادامه داد: این زلزله شعاع 60 کیلومتری را  تحت‌تاثیر خود قرار داده و حدود 60 روستا تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته‌اند.رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است استان‌های همجوار در خطر و معرض زلزله‌های دیگری باشند، گفت: فعالیت‌های لرزی در امتداد یک گسل‌های خاص رخ می دهد و این فعالیت ها هم امر طبیعی و عادی محسوب می شود و به صورت روزمره لرزه‌هایی رخ می دهد که گاه این لرزه‌ها شدت بالایی دارند.وی تاکید کرد: تجارب و دانش می‌گوید زلزله 6.4 شمال بندرعباس زلزله اصلی بوده و احتمال وقوع زلزله بزرگتر بسیار ناچیز است

آماده باش دستگاه‌های امدادی در پی وقوع زلزله

‌رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از آماده‌باش تمامی نیروهای امدادی و خدماتی در پی زلزله ۶.۴ ریشتری رخ داده در بندرعباس خبر داد.اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به زلزله رخ داده در جنوب کشور اظهارکرد:‌ تمامی تیم‌های امدادی و خدماتی در استان وی افزود:‌ تیم‌های ارزیاب نیز به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند. وی از مردم خواست که خونسردی و آرامش خود را حفظ و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.وی ادامه داد: مردم از توجه به شایعات پرهیز کرده و از تماس طولانی مدت با تلفن همراه پرهیز کنند تا ظرفیت خطوط اشغال نشود. لازم است نیز از سوی مردم رعایت شود.

آماده باش کامل  اورژانس و بیمارستان‌ها

‌رئیس سازمان اورژانس کشور از آماده باش کامل بیمارستان‌های کرمان و هرمزگان در پی وقوع زمین لرزه در جنوب کشور خبر داد.

جعفر میعادفر در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: بیمارستان‌های کرمان و هرمزگان در پی وقوع زمین لرزه در  هرمزگان در آماده‌باش در آمدند.

وی با بیان اینکه این زمین لرزه از قدرت بالایی برخوردار بوده است، گفت: بالگرد اورژانس و دو قایق آمبولانس در حال ارزیابی منطقه هستند.

همچنین سخنگوی سازمان اورژانس کشور در این باره گفت: پنج آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس از هرمزگان و پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس از فارس در حالت آماده باش هستند. تیم‌های ارزیاب در محل در حال ارزیابی هستند و یک فروند بالگرد اورژانس نیز اعزام شد.مجتبی خالدی ادامه داد: سال گذشته نیز شاهد وقوع زمین لرزه در این محدوده بودیم.

زلزله بندرعباس در قشم هم احساس شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان از وسعت شدید زلزله در استان هرمزگان و میزان خرابی‌ها خبر داد.

مختار سلحشور گفت: این زلزله به شدت در بندرعباس، میناب، رودان و جزیره قشم احساس شده است.

افزایش فعالیت گشت‌های پلیس

فرمانده انتظامی استان هرمزگان با اشاره به وقوع دو زلزله نسبتا شدید در سطح استان، گفت: پس از وقوع زلزله بلافاصله گشت‌های کلانتری‌ها برای تأمین امنیت در مکان‌هایی که افزایش حضور شهروندان را شاهد بودیم حاضر شدند که این مأموریت همچنان ادامه دارد و پلیس در آمادگی کامل برای تامین امنیت شهروندان قرار دارد.

سردار غلامرضا جعفریدر گفت و گو با ایسنا، افزود: گشت‌های ویژه‌ای برای پیشگیری از سرقت منازل در سطح محلات فعال می‌باشند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم به هنگام حضور در خودرو، مراقبت‌های لازم را داشته باشند و تاکید می‌شود شهروندان ضمن توجه به توصیه‌های پلیسی، به شایعات توجه نکنند و اخبار را از منابع رسمی و معتبر دنبال کنند.

آب تمام مناطق زلزله‌زده هرمزگان در حالت پایدار است

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از پایداری وضعیت آب استان پس از وقوع زلزله شش خبر داد.امین قصمی با بیان این‌که تمامی اکیپ اتفاقات آبفا در سراسر استان هرمزگان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، افزود: تمامی تاسیسات تامین آب بندرعباس از جمله آب‌شیرین‌کن یکصد هزار متر مکعبی بندرعباس با ظرفیت کامل در مدار تولید هستند و مردم نگران تامین آب شرب خود نباشند.

به گفته وی، در برآوردهای اولیه مشخص شده که هیچ گونه آسیبی که موجب قطعی و خسارت جدی به تاسیسات شرکت آب و فاضلاب باشد، گزارش نشده و نگرانی بابت قطعی آب وجود ندارد.

زلزله به تأسیسات نفتی خسارتی وارد نکرده است

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان گفت: در جریان زلزله عصر امروز استان هرمزگان، تاکنون گزارشی از خسارت به تأسیسات یا جایگاه‌های عرضه سوخت فرآورده‌های نفتی دریافت نشده است.

فضل‌اله اکبری در گفت و گو با ایسنا، در این باره گفت: طی تماس‌های تلفنی با نواحی منطقه، خوشبختانه هیچ‌گونه حادثه و یا خسارتی به ما گزارش نشده است.

دستور فوری ‌رئیس‌جمهوری برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان

‌رئیس جمهوری ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله شدید استان هرمزگان تاکید کرد که همه دستگاه‌های امدادی و وزارتخانه‌های مسئول در اسرع وقت به کمک مردم مناطق زلزله‌زده بشتابند.

ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت و پس از اطلاع از وقوع زلزله در برخی استان‌های جنوبی کشور از تمام دستگاه‌های مسئول استان هرمزگان و همچنین در صورت نیاز استان‌های همجوار و نیز وزارتخانه‌های مسئول خواست در اسرع وقت و با اولویت امدادرسانی، رسیدگی به وضعیت منطقه را پیگیری کنند.

‌رئیس جمهوری همچنین از معاون اول خود خواست در سریع‌ترین زمان ممکن با حضور در محل وقوع زلزله از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از آن را بررسی کند تا مردم احساس آرامش و امنیت داشته باشند و باطمینان پیدا کنند که امدادرسانی به موقع و به خوبی انجام می‌شود.

یادآور می‌شود تا لحظه تنظیم این گزارش تعداد مصدومان زلزله 27 و فوتی‌ها یک تن اعلام شده است.