«مجلس تمام گشت» این جمله‌ای بود که علی لاریجانی در پایان جلسه دیروز بهارستان و پایان ریاست ۱۲ ساله‌اش بر خانه ملت به زبان آورد. جلسه‌ای که حال و هوای دیگری داشت؛ نمایندگان اغلب با لباس‌های محلی خود حاضر شده بودند. بازار عکس یادگاری هم حسابی داغ بود. نمایندگان استانی دور هم جمع می‌شدند، تا تصویر آخرین روزشان در ساختمان بهارستان را برای همیشه ثبت کنند. گعده‌های نمایندگان هم که در روز اخر مجلس بیشتر از گذشته شده بود و در این میان قدم زدن غلامرضا تاجگردون  جلب توجه می‌کرد. گفت و گو میان نمایندگان زن هم کم نبود؛ اقلیتی که در این چهارسال با تمام کاستی‌ها و بی‌وفایی‌های دیگر نمایندگان در پیشبرد بسیاری از قوانین توانستند قدم‌هایی بردارند. از آنجا که نزدیک به یک سوم نمایندگان با تصمیم شورای نگهبان از گردونه انتخابات به دور ماندند بیشتر آنها دیگر در مجلس یازدهم ظهور و بروزی ندارند، با پایان این جلسه دوره نمایندگی آنها هم حداقل برای ۴ سال به پایان رسید.

از تذکر برای رای دادن تا هشدار کرونایی

«لطفا در رای گیری مشارکت کنید» این تذکری بود که دائما از سوی تریبون هیات رئیسه به گوش می‌رسید تذکری البته چندان غریب نبود و تقریبا در هر جلسه علنی این تذکرات به گوش می‌رسید و آخرین جلسه علنی تعدادش افزایش پیدا کرد. وقتی نمایندگان مجلس جزئیات طرح ارتقای اعتبار اسناد رسمی را به بحث گذاشتند تعداد تذکرات افزایش پیدا کردو نصرالله پژمانفر نماینده مشهد با انتقاد از اینکه چه اصراری است این طرح‌ها و لوایح در این دقایق اخر با سرعت به تصویب برسد خطاب به هیات رئیسه گفت: اجازه دهید تذکرات مطرح شود این طرح ابهام دارد و باید ابهامات آن رفع شود. او همچنین گفت: این طرح ایرادات اصل ۷۵ را به دنبال خواهد داشت.علی لاریجانی نیز وقتی مشاهده کرد تعداد تذکرات افزایش پیدا کرد گفت: چرا این طرح که اینقدر بحث دارد امروز در دستور کار گذاشتید ؟

در نهایت آخرین دستور کارهای مجلس هم به پایان رسید تا مجلس وارد آخرین نطق رئیس جلسه شود.

نطق کوبنده آقای رئیس و فریاد احسنت احسنت نمایندگان

ساعت به 11 که نزدیک شد لاریجانی از عکاسان خواست تا به عکاسی‌شان پایان بدهند و نمایندگان هم بر روی صندلی‌ خود بنشینند تا اخرین نطقش را ایراد کند. نطقی که حمایت تمام قد از مجلس دهم بود. او به کار بردن الفاظ تحقیرکننده و تخریب کننده علیه این مجلس را جفا به مجلس دهم دانست.

مجلس دهم بی عرضه و بدون جرائت نبود

رئیس مجلس گفت: برخی از آقایان در رسانه می‌گویند مجلس دهم عرضه و جرائت ندارد؛ این مجلس قانونی که از زمان دولت آقای خاتمی مانده بود، تعیین تکلیف کرد. لاریجانی درباره تعداد قوانین تصویب شده در مجلس دهم گفت: قوانین مهمی تصویب شد و تقریبا ۲۰۰ قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب کردیم.  وی ادامه داد: قانون تجارت در مجالس دیگر مانده بود اما مجلس دهم جرائت کرد و آن را تعیین تکلیف کرد، برخی از آقایان در رسانه می‌گویند مجلس دهم عرضه و جرائت ندارد؛ این مجلس قانونی که از زمان دولت آقای خاتمی مانده بود را تعیین تکلیف کرد. رئیس قوه مقننه ادامه داد:  عده ای در بعد نظارت مجلس را دچار کاستی در نظارت معرفی و گاهی با الفاظ نادرست و تحقیرآمیز آن را مطرح کردند، که این موضوع از سر معرفت نبود؛ مجلس ۱۰ هزار تذکر به رئیس جمهور و وزرا، ۳ هزار سوال از وزرا که ۱۸۳ سوال در مجلس مطرح کرد البته برخی سوالات منطقه ای بود و نباید طبق آیین نامه مطرح می شد. همچنین ۵ سوال از رئیس جمهور و ۶ استیضاح از وزرا در مجلس مطرح شد که دو نفر از آنها نتوانستند رأی اعتماد کسب کنند و ۶۳ بار مسئولان برای ارائه توضیح به مجلس دعوت شدند. همچنین ۵۳ جلسه غیرعلنی درباره مسائل مختلف، گرد و غبار، زلزله، مسائل امنیتی تشکیل شد که مسئولان به مجلس آمدند و نمایندگان نظرات خود را مطرح کردند. به خاطر ندارم مجالس قبل یعنی هشتم و نهم از ماده ۴۰ و ۴۵ آیین نامه تا این حد استفاده کرده باشند که این نشان دهنده این است که کمیسیون ها در مسأله نظارت فعال بودند. وی در ادامه با بیان اینکه ۳۹ گزارش نظارتی از سوی کمیسیون ها ارائه شد، اظهار داشت: کمیسیون ویژه، ۱۰ گزارش نظارتی در موضوعات مختلف که معمولا برای رونق تولید بود، ارائه کرد و ۱۷ گزارش در زمینه ماده ۲۳۴ ارائه شد و باز در مجلس هشتم و نهم نظیر این را ندیدم که نمایندگان از این ابزار که استنکاف از قانون باشد از این ابزار استفاده کنند و در نهایت پرونده ها به قوه قضاییه داده شد.

فساد فساد کردن مدل جدید «بگم بگم» است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فساد فساد کردن برخی درباره نمایندگان مجلس چیزی جز ورژن جدید «بگم بگم» نیست.برخی ها فکر می‌کنند با تخریب رسانه‌ای می‌توانند انقلاب را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کنند.فعل سیاسی اگر از پشتوانه عقلانی برخوردار نباشد ممکن است توفیق پیدا کند اما پایدار نخواهد بود زیرا مانع رشد جامعه خواهد بود.

وی ادامه داد: جامعه‌ای که در فضای آزاد تجربه نداشته و شکست و پیروزی نداشته باشد دچار فلج ذهنی خواهد شد. این در حالی است که رشد تنها در مسیر آزادی و عمل محقق می‌شود. در جامعه باید زمینه تکامل استعداد فطری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم کرد و باید اجازه دهیم افراد در جامعه تجربه کنند، ضمن این که در مقام اجرا هم انقباضی عمل کرد. لاریجانی افزود:همه بخش‌های حکومتی از یک فلسفه برخوردارند و بدون فهم مبانی فکری دچار مشکل خواهیم شد. اکثر فضلای ما فضلیت سیاسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حد بین افراط و تفریط عنوان کردند در این صورت جامعه دچار خسران می‌شود. در این ۴۰ سال پس از انقلاب، هر موقع یک جناح به طور کامل سر کار بوده است برایند کار حل تمامی مشکلات نبوده مگر آنکه جناح‌ها در کنار هم قرار گیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع به چند دلیل است، یا ظرفیت فکری ایران و ایرانی در یک جناح نیست و یا این که جناح‌های سیاسی کشور آنقدر کوچک هستند که ظرفیت حل مشکلات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندارند. لاریجانی تأکید کرد: همه گرایش‌های سیاسی در مجلس دهم حضور فعال و چشمگیری داشتند و از نظر سیاسی، مجلسی یک دست و به فرمانی نبود. نمایندگان با آزادی کامل اظهارنظر می‌کردند. ما دو تعهد داشتیم، رعایت حقوق ملت و رعایت تدابیر رهبری که به خوبی در برابر این موضوع مجلس تجاوب داشت و یاد ندارم تدبیری از مقام معظم رهبری به مجلس اعلام و کسی به آن توجهی نکرده باشد البته به خاطر ندارم که ایشان دستوری به این مجلس یا مجالس دیگر که بنده حضور داشتم، داده باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: البته گاهی بر سر موضوعی مانند استیضاح به شخص من دستور دادند ولی به مجلس دستوری ندادند، بنده معتقدم باید حرمت تمام قوا را نگاه داشت و این مجموعه که همگی یا برآمده از مسیر انتخابات توسط مردم یا منصوبین از طرف مقام معظم رهبری هستند که نظام ولایی را شکل می‌دهند. اگر عده‌ای این قوه را بشکنند یا عده‌ای دیگر قوه دیگر را تخریب کنند از نظام و کشور چه می‌ماند. وی اظهار کرد: مهمترین قوانین مبارزه با فساد توسط مجلس تصویب شد، قانون شفافیت اطلاعات ، قانون رسیدگی به اموال مسئولان، مطالبه مجلس این است که قوای قضائیه و مجریه در تحقق این قوانین کوشا باشند.  لاریجانی در ادامه گفت: این مسائل برای کسانی که مرتکب بی اخلاقی می شوند بیشتر صدمه روحی دارد، برای افرادی که مظلوم واقع می شوند خداوند در همین دنیا بهروزی را برای آن ها رقم می زند، سوال این است که چرا این اقدامات صورت می گیرد؛ ممکن است برخی معتقد باشند فقط برای قدرت طلبی است، ممکن است در برخی جریانات سیاسی افرادی باشند که این کار را برای قدرت بیشتر انجام دهند. اگر اینگونه باشد که همه آن باطل است حتی اگر همین نظر نازل قدرت باشد مسیر و رفتار خود را می طلبد، با چکش که نقاشی نمی کشند.

لاریجانی ادامه داد: دوستانی که گاهی راجع به مجلس حرف می زنند یاد بگیرند نظر ولایی چیست.

تشکر ۲۵۰ نماینده از لاریجانی

بعد از پایان نطق علی لاریجانی  ۲۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای از زحمات اعضای هیئت رئیسه و به خصوص از تدبیر علی لاریجانی تشکر و قدردانی کرده و برای  منتخبین مجلس یازدهم آرزوی موفقیت در خدمت رسانی به مردم داشتند.

آخرین عکس مجلس دهمی‌ها

لاریجانی زنگ پایان آخرین جلسه مجلس دهم را با این شعر نواخت که «مجلس تمام گشت اما باید گفت: در تو پایان نیست، آغاز دگر باید تو را» بعد از پایان این جمله تمام نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه جمع شدند و آخرین عکس را به ثبت رساندند. در نهایت هم بین نمایندگانی که به دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند کارت‌های جدید نمایندگی و بین مابقی نمایندگان کارت ادوار توزیع شد.