اهـواز در سوگ سـرباز

دیروز اهواز حال و هوایی شبیه به ۱۷ خرداد ۹۶ تهران را داشت؛ همان روز حمله داعش به مجلس شورای اسلامی یا شاید حال و هوای دهه شصت که گوش این شهر از نکیر بمبارانهای بعث عراق کر شده بود. ده دقیقه صدای گوشخراش تیراندازی، کودکانی که وحشت کرده‌اند، زنان مضطربی که می‌گریزند، سربازی که بچه‌ای در آغوش گرفته تا پناهش دهد، مردانی که در تکاپو هستند تا شهر را امن کنند و در نهایت خون ریخته شده سربازان وطن که کودکی چهار ساله در میان آنهاست. حالا اهواز غیر از غم بی‌آبی، سوگوار فرزندانش نیز هست. این گروهک حدودا سی چهل ساله، شتر گاو پلنگی است که نامی شبیه به جنبش‌های کمونیستی داشته تحت عنوان «جمعیت خلق عرب»، اکنون نام معربی دارد به نام «الاحوازیه»، مقرش در لندن است که البته این جای تعجب ندارد؛ و هدفش جدایی مناطق عرب‌نشین از ایران سخنگوی گروهک الاحوازیه در گفت‌وگوبا اینترنشنال گفته است که هدف اولیه آنها حمله به جایگاه مقامات حاضر در رژه بوده است و جالب‌تر اینکه او ادعا کرده فعالیت گروهک آنها تنها علیه سپاه و در جاهایی بوده که غیرنظامیان در آن نبوده‌اند!

محبوبه ولی، روزنامه نگار

دیروز در سالگرد تجاوز صدام معدوم به خاک ایران، نیروهای مسلح در سراسر کشور در حالی که لباس رزم به تن داشتند و سلاح روی دوش گرفته بودند به سنت هر ساله، رژه می‌رفتند تا فریاد پوتین‌هایشان که روی زمین کوبیده می شد، قدرت نظامی ایران را به نمایش بگذارند. مردم نیز کم و بیش در شهرهای مختلف به تماشای این نمایش نظامی رفته بودند.

در اهواز نیز رژه نیروهای مسلح در بلوار قدس این شهر در جریان بود. چهار گردان رژه رفته بودند و یک گردان زره‌ای باقی مانده بود که ناگهان رأس ساعت نه از پارک روبروی بلوار محل رژه، عده‌ای با کلاشینکف رژه‌روندگان و مردم را به رگبار بستند.

تلویزیون در حال پخش زنده رژه نیروهای مسلح در اهواز بود که این حادثه رخ داد. در همان تصاویر زنده صدای تیراندازی شنیده، دیده شد که ناگهان صف رژه از هم می‌پاشد و جمعیت متفرق می‌شوند. پخش تصاویر از تلویزیون قطع می‌شود اما درگیری نیروهای نظامی با چهار تروریست ادامه دارد.

مقامات نظامی و امنیتی اعلام کردند که سه تن از این تروریستها در محل به هلاکت رسیده و نفر چهارم نیز در اثر شدت جراحات در بیمارستان هلاک شده است. در اهواز اما تعداد جان باختگان این ترور کور به 25 نفر و تعداد زخمی‌ها به 60 نفر رسید. اغلب شهدای این ترور سرباز و پاسدار بودند، یک روحانی و کودک خردسال یک سرگرد ارتش نیز در میان آنهاست.

جدایی‌طلب جنوبی

در دقایق اولیه سردار شریف، سخنگوی سپاه پیش‌بینی کرد این حمله کار گروهک «الاحوازیه» باشد که چندین بار نیز به کاروان‌های راهیان نور و مراسم‌های مشابه حمله کرده است. ساعتی بعد پیش‌بینی او درست از آب درآمد؛ «یعقوب حر التسطری» سخنگوی گروهک الاحوازیه، در گفتگویی با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال اعلام کرد که این گروهک مسئولیت این حمله را به عهده می‌گیرد و آن را پاسخی به آنچه سرکوب عرب‌های اهوازی خواند، دانست.

این گروهک حدودا سی چهل ساله، شتر گاو پلنگی است که نامی شبیه به جنبش‌های کمونیستی داشته تحت عنوان «جمعیت خلق عرب»، اکنون نام معربی دارد به نام «الاحوازیه»، مقرش در لندن است و این البته جای تعجب ندارد، هدفش جدایی مناطق عرب‌نشین از ایران و ظاهرا این بار بعد از جدایی طلبان کرد، نوبت به جدایی طلبان جنوبی بوده است تا برای ایران تحریم شده، دردسر بسازند.

این گروهک نیز مانند بسیاری دیگر از گروه‌های معاند نظام، در سال‌های اوایل انقلاب شکل گرفت و خواسته‌هایی شبیه به همه گروه‌های جدایی طلب دیگر را مطرح کرد، مثل اینکه خوزستان خودمختار شود، دروس مدارس آن همه به زبان عربی باشد یا اینکه همه مسئولان خوزستانی باید عرب زبان باشند، معتقدند خوزستان را فارسها اشغال کرده اند و عربها باید آن را پس بگیرند. یکی از ستون های ترورها و بمب‌گذاریها در اوایل انقلاب بودند، جنگ که شد به خدمت صدام حسین درآمدند و بعد از جنگ به انگلستان و هلند پناه بردند.

اما با این همه سابقه در ترور و خشونت، هنوز آنچنان بزدل‌اند که وقتی قصد حمله به هدفی را دارند، مثل یک مست لایعقل تیراندازی کور میکنند و سهل‌ترین هدفها که مردم عادی هستند را نشانه میروند.

سخنگوی گروهک الاحوازیه در گفتگوی خود با اینترنشنال این را هم گفته است که هدف اولیه آنها حمله به جایگاه مقامات حاضر در رژه بوده است و جالبتر اینکه او ادعا کرده فعالیت گروهک آنها تنها علیه سپاه و در جاهایی بوده که غیرنظامیان در آن نبوده‌اند!

اما از باب همان بزدلی، به هیچ یک از مقاماتی که در جایگاه حضور داشتند من جمله آیت الله موسوی‌جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، آیت الله حیدری، عضو مجلس خبرگان رهبری، شریعتی استاندار خوزستان و عالمی نیسی فرماندار اهواز آسیبی نرسیده و آنچه نصیب این گروهک تروریستی شد، لکه ننگ کودک‌کشی و ترور سربازان است.

مدعی دوم

هنوز ساعتی از پذیرفتن مسئولیت این حمله از سوی الاحوازیه نگذشته بود که مدعی دیگری پیدا شد.

العربیه به نقل از پایگاه خبری داعش خبر داد که داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و «اعماق» رسانه داعش نیز این ادعا را مطرح و جالب اینکه به حضور روحانی در این رژه نیز اشاره کرده است. در حالی که روحانی در رژه تهران بود و داشت در دفاع از توان موشکی و نظامی ایران آخرین هشدارها قبل از سفرش به نیویورک را می‌داد.  او این هفته در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت میکند و چهارشنبه نیز جلسه شورای امنیت به ریاست ترامپ و با موضوع ایران برگزار میشود. تحلیلگران معتقدند که ترامپ موضوع توان نظامی و موشکی ایران را در این نشست مطرح خواهد کرد و روحانی دیروز در حالی که این حمله تروریستی در جریان بود در تهران خطاب به آمریکایی ها می‌گفت که با عصبانیت آنها، ایران امروز قدر موشکهای خود را بیشتر از گذشته می‌داند.

او در واکنش به این حمله نیز تاکید کرده که پاسخ جمهوری اسلامی ایران به کوچکترین تهدید، کوبنده خواهد بود و کسانی که از تروریست‌ها پشتیبانی تبلیغاتی و اطلاعاتی می‌کنند، باید پاسخگو باشند.

اینک او در حالی عازم سازمان ملل است که در هفته های اخیر کنسولگری ایران در بصره به آتش کشیده شده، سفارت ایران در چندین شهر دنیا مورد تعرض و خشونت قرار گرفته و اینک نیز حمله ای تروریستی در اهواز اتفاق افتاده که همگی اینها در کنار تحریمهای اقتصادی آمریکا، زنجیره ای از فشارها بر کشوری است که در برابر همگی اینها  راهی جزتوان نظامی و موشکی‌اش ندارد و ناچار است روی پای خود بایستد.