رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران گفت: وجود نیروهایی که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند، تهدیدی برای امنیت شغلی کارگران و تولید کشور است.

محمدرضا تاجیک در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به فعالیت گسترده کارگران افغانی در کشور افزود: متاسفانه شاهد عدم نظارت سازمان‌های مسئول در این حوزه هستیم. وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی اگر این موضوع را پیگیری کنند دیگر شاهد چنین بحرانی نخواهیم بود. عملاً با سودجویی اشخاصی به عنوان کارآفرین یا کارفرمانما و با عدم نظارت وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی، حق کارگران ایرانی در حال 

ضایع شدن است.

تاجیک ادامه داد: با به‌کارگیری غیرقانونی نیروی کار و عدم رعایت قوانین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های ذی‌ربط، توازن در تولید به‌هم می‌ریزد و این موضوع برای کل کشور تبعات جبران‌ناپذیری دارد. وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی باید برای تنظیم درست روابط کار در کارگاه‌ها نظارت کنند تا شاهد گسترش بحران نباشیم. وی ادامه داد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه کارگری امنیت شغلی است و وجود کارگرانی که به صورت غیرقانونی فعالیت دارند تهدیدی برای امنیت شغلی است. روزبه‌روز هم در این حوزه دچار افزایش بحران می‌شویم. این موضوع را از مدیرکل روابط کار پیگیری کردیم اما با توجه به کمبود تعداد بازرس‌‌هایی که در این خصوص فعالیت دارند، مطمئناً نمی‌توان به صورت کامل این کارگاه‌ها را شناسایی کرد. طبق نشستی که در این خصوص برگزار شد، قرار بر این شد که موضوع را به صورت مکتوب درخواست کنیم تا با کسانی که قانون را رعایت نمی‌کنند، برخورد شود و خروج اتباع افغانی غیرقانونی صورت گیرد. البته از کارگاه‌های زیرزمینی و غیررسمی که کارگران ایرانی هم فعالیت می‌کنند هم نمی‌شود، غافل شد.

تاجیک افزود: با بررسی‌های انجام شده تعداد کارگران افغان که مجوز کار دارند حداقلی است یعنی بیش‌ از 90درصد کارگران افغانی هیچ مجوزی برای کار ندارند. یکی از مواردی که باید در دستور کار وزیر کار قرار گیرد، همین موضوع است و امیدواریم به نتیجه برسیم.