یک عضو شورای عالی کار بر لزوم تلاش دولت آینده برای حل مشکلات کارگران تأکید کرد و گفت: امروزه بحث قرارداد موقت دیگر جوابگو نیست و اگر این روند ادامه یابد، نیروهای جوان به‌هیچ‌وجه حاضر به کار در شرکت‌ها و کارخانجات نیستند.

به گزارش تسنیم، آیت اسدی گفت: نبود امنیت شغلی از دهه 70 معضلاتی را برای جامعه کارگری ایجاد کرده و هر ساله این معضلات بیشتر شده‌اند و کارگرانی که به سن بالاتر می‌رسند با مشکلاتی چون اتمام قرارداد، قرارداد سفید و... روبه‌رو می‌شوند.

وی افزود: این مسأله قطعاً نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند و بهره‌وری کاری کارگران را نیز پایین می‌آورد. متاسفانه مجالس و دولت‌های مختلف، در هفته کارگر این مباحث را به‌شکل ویژه دنبال می‌کنند و پس از این هفته، این امر را در بایگانی‌های خود آرشیو می‌کنند. عضو شورای عالی کار عنوان کرد: امروزه کارگرانی که در شرکت‌ها مشغول به کار هستند سوابق 20 تا 25 ساله دارند ولی به‌هردلیلی در معرض اخراج هستند. با توجه به اختیار کارفرمایان برای عقد قرارداد موقت، کارگران مشکلات خاصی در این حوزه دارند. جوانان نیز این مسأله را می‌بینند و حاضر به کار در این حوزه‌ها نیستند.

وی افزود: بحث قرارداد موقت دیگر جوابگو نیست و اگر این روند ادامه یابد نیروهای جوان به‌هیچ‌وجه حاضر به کار در شرکت‌ها و کارخانجات نیستند زیرا یک جوان نمی‌تواند با قرارداد شش‌ماهه و یک‌ماهه اعتمادی برای حضور در یک شغل داشته باشد.

اسدی اظهار کرد: مسأله قرارداد شش‌ماهه در دهه 70 مشکلی ایجاد نمی‌کرد ولی در دهه‌های بعدی به‌دلایل اقتصادی و اجتماعی این مسأله معضلات جدی را برای جامعه کارگری ایجاد کرد. دولت هم تاکنون به‌عنوان نهاد حاکمیتی در مباحث متناسب‌سازی، نظرات خود را به کرسی نشانده است. وی گفت: اگر به‌دنبال رونق تولید هستیم باید روی مشکلات بخش صنعت متمرکز شویم و یکی از مهمترین بخش‌ها، بخش‌های مرتبط با قرارداد کارگران است که اگر مشکلات آنها حل شود راندمان کاری آنها نیز بیشتر می‌شود.