صبح دیروز (17 تیر ماه) تعدای از بازنشستگان کارگری با حضور در مقابل ساختمان وزارت رفاه درخواست اجرای صحیح ماده 96 قانون تامین اجتماعی را داشتند. یکی از افراد حاضر در این تجمع به اکونگار گفت: ما کارگران بازنشسته تحت پوشش قانون کار هستیم. در قانون کار بر تناسب میان نرخ تورم و حقوق کارگران و بازنشستگان تاکید شده است اما وزارت کار در سه سال اخیر با نادیده گرفتن شرایط معیشتی کارگران و بازنشستگان رسما قانون را زیر پا گذاشته است. به گفته وی، وقتی کارگران تحت پوشش قانون کار هستند دیگر نیازی به تصمیمات دولت نیست و دولت باید براساس قانون عمل کند. در سال‌های اخیر وضعیتی پیش آمده که برای تعیین حقوق کارگران و بازنشستگان جلسات نمایشی متعدد از سوی وزارت کار برگزار و از فعالان این دو بخش برای تعیین حقوق دعوت می‌شود اما نهایتا جلسات با رای دولت و بدون در نظر گرفتن شرایط کارگران و بازنشستگان است. دولت سیزدهم رسما ماده 96 قانون تامین اجتماعی را در سه سال اخیر زیر پا گذاشته است.

حقوق 11میلیونی کفاف هزینه‌های زندگی

 بازنشستگان را نمی‌دهد

مرد میانسالی در گرمای تابستانی و در مقابل ساختمان وزارت رفاه با در دست داشتن کاغذی که روی آن نوشته «اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی» از وضعیت معیشتی بازنشستگان کارگری می‌گوید: میزان حقوق بازنشستگان کارگری حدود 11 میلیون در ماه است. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که هزینه‌های زندگی حدود 30میلیون تومان در شهر تهران است. درحالی‌که بسیاری از بازنشستگان کارگری مستاجر بوده و از حداقل‌های رفاهی محروم هستند.

به گفته وی، وزارت کار اعلام کرده که از اول فروردین 1403 تمامی مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار شده، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و کمتر از آن، به میزان کمتر از آن به میزان 35درصد افزایش خواهد یافت. این درحالی است که نرخ تورم براساس آمارهای خود دولت بیش از 40درصد اعلام شده است. این مصوبه به صورت مستقیم نقض قوانین کار و بازنشستگی از سوی وزارت کار است.

دولت ملزم به اجرای قوانین کار و بازنشستگی است

بازنشسته دیگری که به دیوار وزارت کار تکیه داده و همراهان خود را تشویق به آرامش می‌کند، معتقد است: بازنشستگان باید در گام نخست دولت را ملزم به اجرای قوانین کنند. اگر قوانین به درستی انجام شود، دیگر نیازی به اعتراض یا برپایی تجمعات اعتراضی نیست.

به گفته وی، خواسته تمامی بازنشستگان کارگری این است که دولت، قبل از هر چیز اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی و پرداخت مستمری‌ها براساس خط فقر اجرایی کند. در مرحله بعد، بازنشستگان خواستار ارائه خدمات درمانی رایگان و برخورداری از رفاهیات مناسب هستند.

وی تاکید دارد: مگر دولت خود را حامی محرومان نمی‌داند، پس چطور به راحتی ماده قانونی را زیرپا می‌گذارد و حق کارگران و بازنشستگان را ضایع می‌کند؟ حقوق 11میلیون تومانی کفاف حداقل هزینه‌های زندگی در 10 روز ابتدایی ماه را هم نمی‌دهد اما وزارت کار همیشه کمبود بودجه، بحران‌های مالی و کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی را بهانه‌ای برای ضایع کردن حق بازنشستگان می‌کند.