براساس گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعداد پرونده‌های واصله و آرای صادره و سازشی دعاوی کار کارگران مشمول قانون کار در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشته است. طبق این گزارش، بیشترین موارد خواسته مربوط به عیدی و پاداش، ‌سنوات خدمت و حق بیمه اجتماعی بوده است.

در همین زمینه «محمد آذرپناه» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از افزایش آمار سازش در پرونده‌های اختلافات کاری جامعه کار و تولید در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته خبر داد. وی به آمار دادخواست‌های واصله در استان تهران اشاره کرد و به ایسنا گفت: از مجموع دادخواست‌هایی که سال گذشته در سامانه جامع روابط کار به ثبت رسیده، حدود ۷۳هزار و ۸۰۰ دادخواست مربوط به استان تهران بوده که این آمار حدود ۴۰۰ دادخواست بیشتر از سال ۱۴۰۱ است.

به گفته آذرپناه از این تعداد دادخواست‌، هیات‌های تشخیص ادارات کار در خصوص ۵۷هزار مورد در سال ۱۴۰۲ حکم صادر کرده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به علت سازش طرفین، حدود ۳۰۰۰ حکم کمتر صادر شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اشاره‌ای هم به پرونده‌های منتج به سازش کرد و گفت: از مجموع پرونده‌های سال ۱۴۰۲ حدود ۱۳هزار پرونده به سازش طرفین اختلاف ختم شده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰۰ پرونده بیشتر منجر به سازش شده است.

وی ضمن اشاره به تلاش برای تحقق صلح و سازش در دادخواست‌ها، گفت: صلح در پرونده‌ها، رضایت خاطر طرفین اختلاف را به دنبال دارد و آرامش روانی در جامعه کار و تولید را افزایش می‌دهد.