در ماه‌های اخیر، بی‌تفاوتی وزارت کار به اجرای دقیق طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های کشور، باعث اعتراض تعداد زیادی از کارگران شده است.

به گزارش توسعه ایرانی، در همین زمینه تعدادی از کارگران قراردادی شرکت کشت و صنعت و دامپروری آوین‌دشت با اشاره به اینکه اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد نیاز به بازنگری دارد، خواستار اجرای درست این طرح برای افزایش میزان حقوق خود شدند.

این کارگران با اشاره به اینکه طرح طبقه‌بندی مشاغل در این شرکت سال‌ها پیش (سال ۸۸) تدوین شده، افزودند: مطالبه اصلی کارگران این مجموعه تولیدی و دامپروری، بازنگری درست در طرح طبقه‌بندی مشاغل است چراکه از سال‌ها پیش تاکنون این طرح تغییری نکرده و کارایی ندارد.

این کارگران با بیان اینکه در شرکت کشت و صنعت آوین دشت تاکستان حدود 450 کارگر قراردادی شاغل دارد که کارگران آنها نسبت به عدم بازبینی طرح طبقه‌بندی مشاغل از سال ۸۸ انتقاد دارند، گفتند: حدود ۷۰ تا ۸۰ نفر از کارگران این واحد کشاورزی و دامپروری را کارگران مهاجر تشکیل می‌دهند که وضعیت معیشتی خوبی ندارند. این کارگران گفتند: در پیگیری مطالبات صنفی خود برای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل، کارگران بارها به دفتر مسئولان شرکت و اداره کار مراجعه کرده‌اند و تا زمانی که طرح طبقه‌بندی مشاغل به صورت درست بازنگری نشود به پیگیرهای خود ادامه می‌دهند. آنها همچنین از وضعیت بد بهداشت محیط کار در این واحد دامپروری گلایه کردند و گفتند: حدود ۴۵۰نفر درحالی در این واحد مشغول کارند که از وضعیت بهداشت در حمام، دستشویی، رختکن و حتی محل غذاخوری رضایت ندارند.

این کارگران با درخواست از مدیرعامل شرکت کشت و صنعت آوین‌دشت گفتند: درآمد کارگران به اندازه‌ای نیست که معاش‌شان تامین شود به همین دلیل درخواست بازنگری درست در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را داریم تا همه بتوانند از مزایای اجرای این قانون استفاده کنند. همچنین شماری از کارگران کارخانه «فولاد گیلان» در استان گیلان به شیوه اجرای قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل در این واحد صنعتی انتقاد دارند. این کارگران در گفت‌وگو با ایلنا گفتند: قانون طرح طبقه‌بندی مشاغل که از پاییز سال گذشته (۱۴۰۲) در کارخانه فولاد گیلان اجرا شده، موجب ایجاد شکاف درآمدی و در نتیجه نارضایتی میان کارگرانی که درآمدشان پایین مانده، شده است.

طبق این گزارش، در نتیجه اجرای این قانون، دریافتی شمار کمی از جمعیت هزار و ۳۰۰ نفری کارگران قراردادی که اکثریت افراد با تجربه و قدیمی هستند، حداکثر تا 400هزار تومان افزایش یافته اما دریافتی مابقی کارگران به صورت حداقلی بالا رفته تا جایی که دریافتی حدود ۲۷۰ نفر از کارگران تغییری نکرده است.

به گفته این کارگران، تبعیض‌های ایجاد شده هم باعث افزایش نارضایتی شده به‌گونه‌ای که ضرایب به گونه‌ای است که فقط حقوق سرپرست‌ها و سرشیفت‌ها بین دو تا سه میلیون تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر، برخی کارگران این کارخانه به دلیل نوع شغل مشمول قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شوند اما چون در لیست بیمه برخی از کارگران در سنوات گذشته اشاره‌ای به حرفه تخصصی آنها نشده است نمی‌توانند از این فرصت قانونی استفاده کرده و با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند. کارگران فولاد گیلان می‌گویند با وجود همه کاستی‌های موجود و با تحولاتی که از سال گذشته تاکنون توسط کارفرمای این واحد تولیدی ایجاد شده است، هرچند دچار مشکلات معیشتی هستیم اما تقریبا به موقع حقوق می‌گیریم و کارخانه نسبت به قبل وضعیت بهتری پیدا کرده است.