طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بعد از مخالفت شورای نگهبان با توقف قانون ۱۴۰۱ و بازگشت به قانون سال ۹۳، روز یکشنبه (22 مرداد ماه) مجددا در صحن علنی مجلس بررسی شد. در این جلسه طرح پیشنهادی کمیسیون اجتماعی مجلس کنار گذاشته شد و نمایندگان به طرح نماینده محلات رای دادند.

به گزارش «توسعه ایرانی»، در طرح مصوب مجلس که تفاوت فاحشی با طرح کمیسیون اجتماعی مجلس دارد، آمده است: «سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت هفت درصد حق بیمه سهم بیمه‌شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم و 22.5درصد مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه، احداث یا افزایش تراکم ساختمانی، تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی شامل زیربنا، مازاد بر تراکم، پایه مالی، افزایش ارزش قانونی ناشی از طرح‌های توسعه‌ای شهری و تغییر کاربری به تجاری به عنوان سهم مالک، این کارگران را بیمه کند».

شوکت: زندگی یک میلیون و ۲۰۰هزار کارگر که با خانواده‌هایشان چیزی حدود ۶میلیون می‌شوند، به اندازه نیم درصد از سود ده هزار بساز و بفروش نمی‌ارزد؟ مجلس کاری نکند که شرمنده کارگران ساختمانی شود

این در حالی‌ست که در طرح کمیسیون اجتماعی سهم حق بیمه کارفرما معادل یک تا ۶ درصد حداقل دستمزد کارگران بود اما در طرح جدید عوارض صدور پروانه یعنی همان معیاری که در قانون سال ۹۳ آمده، ملاک قرار گرفت؛ موضوعی که به گفته فعالان کارگری، سبب بی‌اثر شدن اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی

خواهد شد.

مجلس   با   طرح‌های  تخصصی مهربان   نیست

«اکبر شوکت»، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، با انتقاد از طرح جدید نمایندگان مجلس در اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی گفت: در کمال ناباوری، طرح کمیسیون اجتماعی در صحن علنی مجلس رأی نیاورد و طرح نماینده محلات تصویب شد.

طرح کمیسیون اجتماعی تا الان ۵ بار وارد صحن علنی مجلس شده اما هر بار رد شده است. این طرح در کمیسیون اجتماعی از زوایای مختلف بررسی شده و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز آن را تائید کرده است. جای تعجب دارد که چنین طرحی کنار گذاشته می‌شود و در عوض طرحی پر از مشکل تصویب می‌شود.

وی افزود: مشخص نیست فلسفه حضور طرح‌ها در کمیسیون‌های تخصصی و بررسی تخصصی و همه‌جانبه طرح‌ها چیست؟ اگر قرار است به راحتی این همه بررسی و اظهارات کارشناسانه کنار گذاشته شود، چرا طرح‌ها به کمیسیون‌ها می‌روند؟

افزایش   50   درصدی   منابع   بیمه کارگران ساختمانی در طرح  جدید

شوکت گفت: روز یکشنبه اعضای ۲۰۰ انجمن ساختمانی کارگران در مجلس حاضر شدند تا از نزدیک در جریان بررسی طرح قرار بگیرند. ما از نزدیک شاهد تحرک برخی از نمایندگان و اعضای هیأت رئیسه مجلس برای به ثمر نرسیدن طرح کمیسیون اجتماعی بودیم. حتی برخی از نمایندگانی که پیشتر در کمیسیون اجتماعی طرح را پذیرفته بودند هم در صحن با طرح این کمیسیون مخالفت کردند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور با انتقاد از طرح مصوب مجلس گفت: در قانون سال ۹۳ معادل 15درصد از مجموع عوارض صدور پروانه به عنوان سهم کارفرما در نظر گرفته شده بود. در طرح جدید این رقم به ۲۲.۵درصد افزایش یافته که این افزایش نمی‌تواند منابع لازم را برای بیمه کارگران ساختمانی فراهم کند.

در طرح کمیسیون اجتماعی سهم حق بیمه کارفرما معادل یک تا ۶ درصد حداقل دستمزد کارگران بود اما در طرح جدید عوارض صدور پروانه یعنی همان معیاری که در قانون سال ۹۳ آمده، ملاک قرار گرفت

وی ادامه داد: طبق اعلام تامین اجتماعی، ۱۵درصدی که قبلا از صدور پروانه دریافت می‌شد، منابع لازم برای پوشش بیمه ۲۵۰هزار کارگر

را فراهم می‌کرد.

با تعیین رقم ۲۲.۵درصدی که در طرح جدید تعیین شده (افزایش 50درصدی) درنهایت ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار کارگر را پوشش می‌دهد. حتی اگر ۳۰درصد را هم دریافت کنند، حداکثر ۵۰۰هزار کارگر بیمه می‌شوند. پس با یک دو دو تا چهارتای ساده می‌توان متوجه شد که این مصوبه توان پوشش بیمه همه کارگرانی که در صف بیمه هستند را ندارد و به روال سابق، بیمه کارگران دیگری نیز قطع خواهد شد. این طرح مغایر با اصل ۳ و اصل ۲۹ قانون اساسی است.

معیشت   و   رفاه   مردم

جزء    اولویت‌های   مجلس   نیست

رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ درآمد حاصل از سهم ۷درصدی کارگران ساختمانی، چیزی حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان بود که این رقم از مجموع درآمدی که از ۱۵درصد سهم کارفرما تأمین شده کمتر بود، در حالی‌که باید حدودا سه برابر می‌شد. یکی از دلایلی که باعث قلع و قمع بیمه کارگران ساختمانی شد، همین موضوع است.

شوکت گفت: گویا مجلس اولویت‌های خود را فراموش کرده و به جای پرداختن به طرح‌های کارگری و طرح‌هایی که معیشت و سفره مردم را تامین کند، به طرح‌های دیگری فکر می‌کند.

این فعال کارگری گفت: امیدورایم شورای نگهبان با توجه به اینکه این طرح مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است آن را رد کند، به خصوص اینکه نماینده شورای نگهبان در جلسه کمیسیون اجتماعی حضور داشت و طرح این کمیسیون را پذیرفته بود.

رئیس کانون کارگران ساختمانی کشور گفت: کل بار مالی این قانون کمتر از نیم درصد سود کارفرماست اما مدام به دروغ می‌گویند این طرح بر ساخت و ساز اثر می‌گذارد و قیمت مسکن را افزایش می‌دهد. آیا زندگی یک میلیون و ۲۰۰هزار کارگر که با خانواده‌هایشان چیزی حدود ۶میلیون می‌شوند، به اندازه نیم درصد از سود ده هزار بساز و بفروش نمی‌ارزد؟ مجلس کاری نکند که شرمنده کارگران

ساختمانی شود.