نمایندگان جامعه کارگری با بیان اینکه دستمزد فعلی تنها جوابگوی ۳۰درصد هزینه کارگران است، خواستار تشکیل جلسه شورای عالی کار برای بررسی دوباره حداقل مزد هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نمایندگان کارگران هنگام تعیین مزد 1402 با توجه به افزایش قیمت‌ها، از دولت خواستار کنترل تورم شدند. اکنون کارگران اعتقاد دارند دستمزد فعلی جوابگوی تنها 30درصد هزینه‌های موجود است و کارگران برای تأمین معاش خود با شرایط سختی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

«آیت اسدی» عضو شورای عالی کار در مورد درخواست کارگران مبنی بر تجدیدنظر در حداقل دستمزد کارگران در سال جاری گفت: با توجه به اینکه دولت در جریان تصویب حداقل مزد برای سال 1402 قول داده بود که امسال به‌خاطر سیاست مهار تورم حداکثر نرخ تورم 20درصد خواهد بود اما در عمل تورم بیش از این رقم اتفاق افتاد بنابراین نمایندگان کارگری در شورای‌عالی کار تاکنون دو بار درخواست برگزاری جلسه شورای‌عالی کار داده‌اند که هنوز با این درخواست موافقت نشده است.

وی افزود: البته از ابتدای سال تاکنون دو جلسه شورای‌عالی کار برگزار شده است اما موضوع بررسی مجدد حداقل مزد کارگران در آن مطرح نشده است.

اسدی گفت: طرف کارفرمایان نیز مشکلات خاص خود را دارند چون دولت به وعده خود مبنی بر تثبیت قیمت کالاهای اساسی مانند حامل‌های انرژی، آب، برق و حتی قیمت زمین در شهرک‌های صنعتی عمل نکرد و همچنین قیمت‌ تمام‌شده کالاهای اساسی برای تولیدکننده هم افزایش یافت.

اسدی در مورد اینکه حداقل دستمزد کارگران امسال چقدر از سبد معیشت را پوشش می‌دهد، گفت:‌ حداقل مزد کارگران هنگام تصویب حداقل مزد، قادر بود یک‌دوم سبد معیشت را تعیین کند اما اکنون به‌خاطر تورم و کاهش ارزش پول این رقم به حدود یک‌چهارم کاهش یافته است.

عضو کارگری شورای‌عالی کار گفت: در زمان حاضر هزینه تمام‌شده کارگر در تولید به‌طور میانگین 5درصد و در برخی موارد 10درصد و در مشاغل بزرگ هم 2 تا 4 درصد است. وقتی قدرت خرید کارگر کاهش پیدا کند، تقاضای مؤثر برای اقتصاد افت می‌کند و کالاهای تولیدشده توسط کارفرمایان 

خریداری ندارد.