پای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای توضیح درباره اقدامات غیرقانونی و غیرکارشناسی این وزارتخانه به مجلس باز شد اما طبق معمول، صحبتی از وضعیت وخیم کارگران به میان نیامد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، در جلسه علنی دیروز (دوم مرداد) مجلس، بررسی سوالات نمایندگان از وزیر تعاون در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت اما برخلاف انتظار فعالان کارگری و برخلاف نطق‌ها و تذکرات آتشین نمایندگان مجلس درباره وضعیت معیشتی کارگران و بازنشستگان، این موضوعات جایی در میان سوال‌های نمایندگان و جواب‌های آقای وزیر نداشت و طبق معمول، بحث بنگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، مدنظر نمایندگان مجلس بود.

با این حال، سوال نماینده آبادان و طفره رفتن وزیر از پاسخ صریح به ادعاهای وی، بار دیگر ثابت کرد که آنچه سبب بحران در سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی کشور شده است، نه افزایش سن امید به زندگی، بلکه تبدیل این سازمان‌ها به حیاط خلوت مدیران سیاسی همسو با دولت است که ناکارآمدی آنها سبب ضرر و زیان این صندوق‌ها شده است.

ما را به بی‌برنامگی متهم نکنید

صولت مرتضوی در جلسه علنی دیروز مجلس و در پاسخ به سوال «مجتبی محفوظی» نماینده آبادان درباره علت بی‌برنامگی در شرکت شستا و تاپیکو که گفته می‌شود از دلایل اصلی اختلافات بین وزیر کار و مدیرعامل تامین اجتماعی است، گفت: شرکت سرمایه‌‌گذاری تامین اجتماعی به‌عنوان هلدینگ چندرشته‌ای با سرمایه‌‌گذاری در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه نماینده سوال‌کننده از تهدید خود توسط معاونان وزیر برای پس گرفتن سوالش گفته بود خطاب به رئیس مجلس، بیان کرد: جلسه‌ای با معاونان خود داشتم. اشاره کردم که سوال موید مردم‌سالاری دینی است و سوال و استیضاح حق نمایندگان بوده و سبب تخلیه مطالبات انباشته شده مردم می‌شود بنابراین تلاش نکنند که سوال را پس بگیرند و اجازه دهند در مجلس حضور پیدا کرده و به سوال این برادر عزیز پاسخ دهم بنابراین اگر مشخص شود که احدی ایشان را تهدید کرده است فی‌المجلس او را عزل می‌کنم. عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: وقتی سوال به صورت کلی در مورد بی‌برنامگی مطرح می‌شود باید دقیقا مشخص شود که این بی‌برنامگی در کدام بخش‌ها وجود دارد بنابراین ما را به بی‌برنامگی متهم نکنید.

مرتضوی خطاب به رئیس مجلس تصریح کرد: روزی که برای کسب رأی اعتماد در مجلس حضور پیدا کردم نمایندگان دغدغه‌هایی داشتند که یکی از آنها مربوط به سازمان بازنشستگی بود که نمایندگان به این نکته اشاره کردند که کسورات بازنشستگان را کسر می‌کنند اما به لحاظ نبود منابع به حساب مودیان واریز نمی‌کنند. 

ما در بازه کمتر از ۲ ماه با تامین بالغ بر ۱۲هزار میلیارد تومان مشکل را حل کردیم. همچنین ناترازی صندوق تامین اجتماعی از دیگر دغدغه‌های نمایندگان بود چرا که بزرگترین بدهکار در تاریخ به بانک‌های عامل، سازمان تامین اجتماعی بود که با همت سران قوا سال گذشته توانستیم نزدیک به ۱۰۰هزار میلیارد بدهی این سازمان را تسویه کنیم.

وی افزود: سال قبل و پایان هر ماه با بحران نقدینگی مواجه شدیم چرا که تامین اجتماعی بین ۵ تا ۸ هزار میلیارد کسری داشت اما امسال بعد از گذشت چهار ماه و بدون وصول حتی یک ریال از منابع پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۲ از این وضعیت عبور کردیم. بدهی به بانک رفاه از دیگر دغدغه‌های مطرح شده بود چرا که مازاد بر برداشت این بانک نظام اقتصادی کشور را تهدید می‌کرد و ما بزرگترین تسویه بانکی را در این زمینه انجام دادیم.

اوضاع گل و بلبل نیست، همه می‌دانیم

مرتضوی افزود: از دیگر مطالبات نمایندگان این بود که مظلومین تحت پوشش بهزیستی سال‌ها پشت نوبتی بودند و نزدیک به ۴۰۰هزار پشت نوبتی وجود داشت که با همکاری مجلس مشکلات آنها را حل کردیم و امروز حتی یک مورد پشت نوبتی نداریم. همچنین در ۲ مرحله مستمری آحاد تحت پوشش این سازمان تکمیل شد و پایان سال تمام مطالبات معوق موسسات خصوصی نگهداری معلولین را پرداخت کردیم و امسال هم افزایش مستمری خواهیم داشت.

وی افزود: البته مدعی نیستیم که در سیستم تحت مدیریتی ما گل و بلبل است کمااینکه به مشکلات کنونی کشور واقف هستید اما از شما می‌خواهم که گزارش‌های ارائه شده را راستی‌آزمایی کنید و اگر خلاف واقع بود در صحن علنی به ملت اعلام کنید.

فساد قبلی همچنان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود دارد

در ادامه «مجتبی محفوظی» در تشریح سوال خود مبنی بر علت بی‌برنامگی در شرکت‌های شستا و تاپیکو عنوان کرد: مجلس مکلف است دولت‌ها را به راه راست بیاورد. این یعنی مجلس جای تعارفات نیست و جای زدن حرف راست است.

نماینده آبادان در مجلس یازدهم با بیان اینکه مظلومانه سوال خود را تا این مرحله پیش آورده‌ام تا در صحن علنی مطرح شود، افزود: از روزی که این سوال در برنامه صحن علنی قرار گرفت، تحت انواع فشارهای گوناگون قرار گرفتم تا این سوال را پس بگیرم اما وقتی جایی مدیریت ضعف دارد، وظیفه شرعی و قانونی ما این است که آن را دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با کسی در زمینه این سوال دشمنی و عناد شخصی نداریم، خطاب به رئیس مجلس گفت: حتی در جریان روند این سوال تهدید شدم که اگر این سوال را پس نگیری، به ضررت تمام خواهد شد!

محفوظی خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پاسخ وزیر در بخش اول سخنانش را غیرمستند دانست و گفت: آیا مواردی که مطرح کردید، آمار و سند دارد؟ در زمان مدیریت ۸ الی ۹ ماهه شما تقریباً هیچ‌گونه اقدام مثبتی صورت نگرفته و همچنان همان فساد قبلی که وجود داشت، ادامه دارد.

نظارتی بر عملکرد مالی و اقتصادی تامین اجتماعی وجود ندارد

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: وزیر قبلی را چه کسی از وزارتخانه فراری داد؟ همان مسیر در حال ادامه یافتن است و شما را نیز تحت فشار قرار می‌دهند و اجازه نمی‌دهند کار کنید. تا زمانی که مسیر، همان مسیر باشد و گام‌ها همان گام‌های قبلی باشد، وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه بغرنج خواهد بود.

مرتضوی: سال قبل و پایان هر ماه با بحران نقدینگی مواجه شدیم چرا که تامین اجتماعی بین ۵ تا ۸ هزار میلیارد کسری داشت اما امسال بدون وصول حتی یک ریال از منابع پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۲ از این وضعیت عبور کردیم

وی در بخش دوم سخنان خود با طرح این سوال که آیا نظارتی بر وضعیت مالی و اقتصادی تامین اجتماعی وجود دارد یا خیر؟ عنوان کرد: این وزارتخانه یک مجموعه وسیع بوده و قطعاً مدیران و معاونانی در این وزارتخانه وجود دارند که باید تحت امر وزیر باشند و یک نفر نمی‌تواند همه مسائل را در وزارتخانه دنبال کند لذا افراد منتسب به وزیر باید مطیع او باشند. در گام اول بهتر این بود که آقای مرتضوی مدیران خود را هماهنگ می‌کرد، ولی وقتی نمی‌تواند چنین کاری کند، ما نیز باید سوال خود را مطرح کنیم.

محفوظی تصریح کرد: بررسی مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری شرکت و همچنین فرآیند خرید و فروش داخلی و خارجی، نحوه مدیریت دارایی‌ها، اجاره آنها، اخذ تسهیلات و پرداخت شرکت‌های تابعه و همچنین تضامین بازپرداخت و انجام حواله‌های ارزی، بررسی نحوه انتصابات و ترکیب اعضای هیات مدیره در برخی شرکت‌ها، نحوه به‌کارگیری مشاوران، عضویت اعضای هیات مدیره‌ها به صورت همزمان در شرکت‌های مختلف، بررسی حقوق و مزایای معاونان و تخلفات ناشی از آن نیاز به نظارت دارد.

انتصابات در برخی از شرکت‌ها، فاجعه‌بار است

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: باید یادآوری کنم که نحوه انتصاب اعضای هیات مدیره در برخی شرکت‌ها فاجعه است. این افراد هیچگونه تناسبی با فعالیت شرکت‌ها ندارند و برخی افراد همزمان در چند شرکت عضو هیات مدیره هستند.

وی اظهار کرد: سوال من درباره شستا و تاپیکو بوده ولی به این دلیل که به پتروشیمی آبادان اشاره کردید که این پتروشیمی به دلیل زیاد بودن تعداد نیروها، زیانده است، باید عنوان کنم که آیا این تعداد نیرو در زمان مدیریت‌های قبلی نبوده و همگی در زمان مدیر فعلی بر سر کار آمده‌اند؟ قطعاً پاسخ به این سوال منفی است.

محفوظی: نحوه انتصاب اعضای هیات مدیره در برخی شرکت‌های زیرمجموعه فاجعه است. این افراد هیچ‌گونه تناسبی با فعالیت شرکت‌ها ندارند و برخی افراد همزمان در چند شرکت عضو هیات مدیره هستند

از جیب کارگران، تخفیف می‌دهند و زیان می‌کنند

محفوظی گفت: پتروشیمی آبادان ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر می‌دهد که به دلیل ضعف و سوءمدیریت است. شما مدیرعامل شستا را به آبادان می‌فرستید و دو روز بعد از حضور ایشان به دلیل سوءمدیریت یکی از عزیزانی که در این مجموعه فعالیت می‌کند به نام «محمد رنجه» برایش حادثه‌ای رخ می‌دهد و از دنیا می‌رود. پاسخ خانواده این مرحوم را چه کسی باید بدهد؟ چرا پشت تریبون مجلس مبحثی را مطرح می‌کنید که از اساس اشتباه است؟

وی تصریح کرد: محصولی را در پتروشیمی با قیمتی تهیه می‌کنند که پایین‌تر از آن در بازار به فروش می‌رود. از سوی دیگر به علت سوءمدیریت به این محصول درجه ۱ تخفیف ویژه اعمال می‌کنند و خارج از بورس با قیمت کف فروخته می‌شود و می‌گویید به علت تعداد نیروها زیانده است؟

محفوظی با انتقاد از اینکه مدیران پروازی در پتروشیمی‌ها و پتروشیمی ماهشهر حضور دارند، گفت: این در حالی است که بر بومی‌گزینی تاکید داریم. وقتی مدیری غیربومی است باید هزینه پرواز، اسکان و سه وعده غذا و همچنین حق ماموریت او پرداخت شود. زیانده بودن به خاطر چنین هزینه‌هایی است، نه به خاطر تعداد نیروها.

این نماینده مجلس یازدهم اضافه کرد: در یکی از پتروشیمی‌ها ۴۵۰ نفر در آستانه بازنشستگی قرار دارند. از این فرصت استفاده کنید و نگویید که نیروی مازاد داریم!

وی تصریح کرد: برخی اظهار می‌کنند بسیاری از مسائل برعهده وزیر نیست. این عذر بدتر از گناه است. وقتی وزیر نمی‌تواند در هیات مدیره اعمال نظر و فردی را جابه‌جا کند، نباید مسئولیت قبول کند. اگر کسانی به وزیر فشار می‌آورند که او کارش را انجام ندهد، باید با آنها برخورد شود. در این دولت، جای فشار به وزیر و مدیر مستقر نیست. باید جلوی این مسائل گرفته شود. معنای وجود مافیا همین مسائل است.

محفوظی در پایان با بیان اینکه صحبت جدیدی در اظهارات وزیر وجود ندارد، عدم اقناع خود از توضیحات وزیر را اعلام و خواستار به رأی گذاشتن توضیحات وزیر در صحن علنی شد که نهایتا نمایندگان مجلس اعلام کردند که از توضیحات مرتضوی قانع شده‌اند.