مجموعه کنف‌کار چند سالی است که تعطیل شده است. پیش از آن و در جریان خصوصی‌سازی، این شرکت تقریبا سه بار میان کارفرمایان و مالکان بخش خصوصی چرخید و در آخرین دور که در دهه ۱۳۹۰ بود، یک مجموعه از اصفهان برای خرید شرکت اقدام کرد که آن مجموعه نیز دچار مشکل شد. حال کارگران این مجموعه بیش از ۵ سال است که بلاتکلیف هستند و هنوز مطالباتی از مجموعه دارند که پرداخت نشده است.

به گزارش ایلنا، «غلامرضا خوالگر» ، مشاور کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان گیلان با اشاره به مشکلات کنف‌کار رشت و سایر برندهای قدیمی استان گیلان اظهار کرد: کنف‌کار ازجمله شرکت‌هایی است که مانند برخی دیگر از شرکت‌های خصوصی‌سازی شده در استان گیلان، دچار مشکل شد.

وی افزود: بسیاری از شرکت‌هایی که مثل کنف‌کار به بخش خصوصی واگذار شدند، وام‌هایی گرفتند که آن وام‌ها گره‌ای از شرکت‌ها نگشود و کار و تولید به رونق نیفتاد. شرکت کنف‌کار اکنون سال‌هاست که تعطیل شده و کارگران آن حقوق، مزایا و سنوات خود را هنوز دریافت نکرده‌اند.

خوالگر تصریح کرد: کنف‌کار اموال و زمین‌هایی دارد که قرار بود با فروش آن طلب کارگران بدهند که این اقدام نیز در مراحل رسیدگی قضایی و دادگاه‌ها به تاخیر افتاده است. بخش کوچکی از اموال تاکنون فروخته شده ولی بخش اعظم طلب کارگران باقی مانده است.

مشاور کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار گیلان با اشاره به‌عدم به‌روزرسانی مطالبات کارگران این شرکت گفت: اگر به کارگران پولی داده شود، آن پول براساس همان مبالغ ریالی سال‌های اول دهه ۱۳۹۰ (یعنی سال ۹۱ و ۹۲) پرداخت می‌شود و به نرخ روز نیست که مشخص است برای کارگران ارزش چندانی ندارد.

وی با اشاره به‌ عدم توجه به حقوق کارگران در میان انبوه مشکلات این شرکت تعطیل شده، اظهار کرد: معمولا مسئولان، نمایندگان و فعالان کارگری کمتر به مشکلات شرکت‌های خصوصی شده از جنبه کارگری آن و پرداخت حقوق‌ها اشاره می‌کنند، ضمن اینکه شرکت‌های دیگری نیز در صف تعطیلی قرار دارند که با خصوصی‌سازی به وضع مشابه‌ای رسیده‌اند.

خوالگر به مشکل شرکت رشت الکتریک اشاره کرد و افزود: شرکت رشت الکتریک مانند کنف‌کار سال‌هاست که بسته شده و صحبت درباره آن فایده ندارد و ساختمان آن نیز تخریب شده و امکان احیای برند نام‌دار آن نیز وجود ندارد. زمین این شرکت البته هنوز هست و عده‌ای وعده دادند که می‌توانند زمین آن را برگردانده و با آن طلب‌های باقی‌مانده را بدهند اما این مسأله نیز در حد وعده باقی مانده است. اخیرا بحث‌هایی درباره تبدیل زمین این شرکت و چند شرکت دیگر به پارکینگ و پاساژ تجاری مطرح شده که بعید است دردی از کارگران آن را دوا کند.

این فعال کارگری با تاکید درباره مشکل وام‌های اعطا شده به این شرکت‌ها گفت: برخی کارفرمایان به ویژه در شرکت کنف‌کار و ایران‌کنف به‌جای آنکه از امتیازات و تسهیلات بانکی در تولید استفاده کنند، آن را به سایر مصارف رساندند.

وی ادامه داد: در هیچ کشوری این میزان نهاد نظارتی در حوزه‌های مختلف وجود ندارد اما با این وجود معضلات متعددی در زمینه نظارت داریم و نهادهای مربوطه مسئولیت نظارت را به یکدیگر پاس‌کاری کردند تا از خود سلب مسئولیت کنند.