سالاری:
وضعیت سازمان تأمین اجتماعی نگرانکننده نیست
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: با وجود برخی مشکلات و کاستیها، وضعیت سازمان تأمین اجتماعی نگرانکننده نیست.
به گزارش مهر، مصطفی سالاری در جلسهای با اساتید و پژوهشگران حوزه رفاه و تأمین اجتماعی که در محل موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، اظهار داشت: با اصلاحات اندک و تغییرات جزئی میتوان همین فاصله اندک بین منابع نقدی و هزینهها را نیز کاهش داد و سازمان با کار عقلانی و علمی میتواند اندک نگرانیهای احتمالی را برطرف کند.
وی افزایش فاصله بین منابع نقدی و تعهدی تأمین اجتماعی را ناشی از ایجاد تکالیف جنبی برای این سازمان در ادوار مختلف دانست و گفت: افزایش تکالیف جنبی ممکن است انجام تعهدات اصلی را تحت تأثیر قرار دهد و بر همین اساس در دولت تدبیر و امید تکلیف جدیدی برعهده سازمان تأمین اجتماعی قرار نگرفته است.
مدیرعامل تأمین اجتماعی افزود: وجود برخی نارساییهای مالی و اقتصادی در کشور منجر به برجسته شدن کارکردهای مالی و اقتصادی سازمان شده در حالی که کارکردهای اجتماعی این سازمان قابل توجه است و جا دارد که مورد توجه قرار گیرد.
سالاری، تقویت ارتباط بین بخشهای جمعآوری آمار و اطلاعات تأمین اجتماعی با بخشهای پژوهشی را ضروری ارزیابی کرد و گفت: با اصلاح نظام آماری و ارتقای همکاری بین بخشی با سایر واحدها امکان تصمیمگیری براساس اطلاعات دقیق و پژوهشهای علمی فراهم میشود.
مدیرعامل تأمین اجتماعی سرمایه انسانی را مهمترین دارایی این سازمان دانست و اظهار داشت: باید برای استفاده بهینه از این سرمایه برنامهریزی کنیم و اگر انتظار تلاش بیشتر همکاران را داریم باید نظام انگیزشی کارکنان را اصلاح کنیم.
سالاری در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت فعلی و اقدامات قابل انجام در حوزه سرمایهگذاری تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: در حوزه سرمایهگذاری انحراف تدریجی در ساختار سازمان ایجاد شده که در شستا شاهد آن هستیم و تعداد شرکتهای زیانده و هزینهبر افزایش یافته است.
وی افزود: تصمیمی که در خصوص شستا اتخاذ شده این است که به مرور از بنگاهداری به سوی سهامداری برویم و بنگاهداری را محدود خواهیم کرد.
سالاری با تأکید بر اینکه به دنبال فروش اموال نیستیم، ادامه داد: شرکتهای کوچک که در یک رشته فعالیت میکنند را ادغام میکنیم و در جاهایی کنترل مدیریتی را کاهش میدهیم. در حال حرکت و برنامهریزی هستیم تا کارها را در مسیر صحیح انجام دهیم.
مدیرعامل تأمین اجتماعی، بهرهبرداری از فنآوری اطلاعات و توسعه خدمات غیرحضوری را از اولویتهای قطعی سازمان برشمرد و گفت: سرمایهگذاری در حوزه سختافزاری بسیار عالی انجام شده و هزینه چندانی برای گسترش خدمات غیرحضوری نخواهیم داشت.
سالاری با تأکید بر اینکه خدمات باید به صورت کاملاً غیرحضوری ارائه شود، اظهار داشت: امیدوارم خدمات قابل ارائه به صورت کاملاً غیرحضوری را در آینده نزدیک به جامعه هدف معرفی کنیم و با این نوع خدمات بخشی از مراجعات حضوری به شعب تأمین اجتماعی حذف شود.
وی درباره حوزه درمان تأمین اجتماعی گفت: در حوزه درمان وضعیت خاصی داریم و بیشتر کسری سازمان به حوزه درمان منتقل میشود چرا که مستمریها را به هیچ عنوان نمیتوانیم با تاخیر پرداخت کنیم.
سالاری افزود: برای اینکه در حوزه درمان بتوانیم هزینهها را به خوبی پرداخت کنیم باید سازوکار مشخصی تدوین کنیم.
مدیرعامل تأمین اجتماعی تأکید کرد: در درمان مستقیم هزینههای واحدهای مختلف درمانی سازمان متفاوت است و سازوکارهایی در این زمینه طراحی خواهد شد که اقتصادیتر رفتار کنیم.
دیدگاه تان را بنویسید