فرشاد گلزاری

جنگ در غزه با گذشت 35 روز از شروع حمله حماس به مواضع و منافع اسرائیل حالا یک روال مشخص را طی می‌کند؛ به گونه‌ای که ارتش اسرائیل و حماس هنوز هم در حال تبادل آتش هستند و در این میان بسیاری از کارشناسان مسائل نظامی و امنیتی معتقدند که حملات اسرائیل در این بازه زمانی تا حد زیادی دقیق‌تر و عمیق‌تر و بر حملات بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متمرکز شده است. در این میان مدیر بیمارستان‌های غزه به الجزیره گفته است که تمام بیمارستان‌های این باریکه مدام در معرض بمباران مداوم اسرائیل هستند و قادر به ارائه خدمات به مجروحان نیستیم. از سوی دیگر گفته شده که در بیمارستان‌های نوار غزه آب، غذا و برق وجود ندارد و بیماران و کادر درمان از وضعیت فاجعه‌باری رنج می‌برند. همچنین بیمارستان القدس در معرض بمباران مداوم است و از سرنوشت همه افراد حاضر در آن اطلاعاتی وجود ندارد. دیدبان حقوق بشر هم در این خصوص اعلام کرده که به دلیل ادامه بمباران اسرائیل، دیگر نمی‌توان با بیمارستان القدس ارتباط برقرار کرد و این در حالیست که ده‌ها کودک در بسیاری از بیمارستان‌ها به دلیل قطع برق با مرگ مواجه هستند. از سوی دیگر مدیر بیمارستان کودکان الرنتیسی نیز به الجزیره گفته است که در بیمارستان از دیروز تحت محاصره هستند و تانک‌های اسرائیل در اطراف بیمارستان متمرکز شده‌اند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که نبرد میان حماس و اسرائیل حالا به قلب غزه و دقیقاً مناطقی کشیده شده که هزاران غیرنظامی و همچنین زخمی در آنجا حضور دارند و چشمشان به اخبار است تا ببینند کدام کشور یا نهاد قرار است خبر اجرای آتش‌بس در غزه را اعلام کند. در این میان آنچه روز گذشته (جمعه) رخ داد به نوعی به تمام جهان این پیام را رساند که گویا قرار نیست آتش‌بس در غزه رخ دهد. در این خصوص وزارت بهداشت غزه اعلام کرد در بمباران بامداد دیروز (جمعه) که زایشگاه مجتمع پزشکی الشفا در غرب غزه را هدف قرار داد، یک فلسطینی کشته و یک کودک زخمی شد. مدیر مجتمع پزشکی الشفا در غزه نیز به الجزیره اعلام کرد که بیش از شش نفر در بمباران مجتمع الشفا کشته شدند و اسرائیل در حال بمباران تمام بیمارستان‌ها است و با اینکه همه خواستار حفاظت از بیمارستان‌ها هستند، اسرائیل به هیچ درخواستی اهمیت نمی‌دهد. این بیمارستان‌ها حالا که تمام غزه گلوله‌باران و موشک‌باران شده، تنها نقطه امن برای دپوی آوارگان به شمار می‌آید. به عنوان مثال ‌بیمارستان الشفا حدود ۵۰ هزار آواره را در خود جای داده که در نتیجه بمباران مداوم اسرائیل در مناطق مختلف در شمال نوار غزه و شرق شهر غزه به آنجا پناه برده‌اند. هلال احمر فلسطین نیز اعلام کرد که اسرائیل سحرگاه دیروز (جمعه)، محل تجمع غیرنظامیان که نزدیکی بیمارستان القدس بوده و بیش از ۱۴۰۰۰ آواره را در خود جای داده، هدف قرار داد. 

یوآور گالانت، وزیر جنگ اسرائیل در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که که «سربازان اسرائیل در حال پیشروی و انجام ماموریت هستند و حالا در قلب شهر غزه‌ حضور دارند و تا زمانی که گروگان‌ها را برنگردانیم، جنگ را متوقف نخواهیم کرد»

«وقفه موقت»، بازی واشنگتن برای دور زدن آتش‌بس 

این اخبار از آن جهت اهمیت دارد که بدانیم اسرائیل به صورت علنی با چنین اقدام‌هایی به دنبال آن است که بگوید تا آخرین فشنگ علیه غزه عمل خواهیم کرد و این اقدام تل‌آویو به نوعی صرفاً جنبه سیاسی یا امنیتی ندارد؛ بلکه مسائل اجتماعی، تاریخی و ایدئولوژیک در آن نهفته است. 

 اساسا در غزه قرار بر اجرای آتش‌بس نیست و در این میان واژه «وقفه موقت» که اسرائیلی‌ها با آن هم مخالف هستند، یک سناریوی جدید از سوی واشنگتن بوده تا فشار روانی و رسانه‌ای در سطح جهان را علیه اسرائیل کاهش دهند

تل‌آویو معتقد است به هر ترتیب که شده باید جمعیت غزه را به پایین‌ترین حد موجود برساند. آنها بر این عقیده هستند که کودکان حاضر در غزه فردا و پس از آنکه به جوانی رسیدند، وارد حماس خواهند شد و علیه اراضی اشغالی دست به حملات اینچنینی خواهند زد؛ پس بهتر است که همین حالا آنها را دفن کنیم! این تفکر را اگر کنار سناریوی الحاق غزه به اراضی اشغالی قرار دهیم به خوبی می‌بینیم که اسرائیل به هیچ وجه به دنبال آتش‌بس نیست و می‌خواهد با تمام قوا علیه غزه و حماس بتازد. در این میان ایالات متحده به عنوان اصلی‌ترین حامی سیاسی - امنیتی تل‌آویو به دنبال آن است که به دنیا بفهماند واشنگتن در حال برقراری آتش‌بس به سبک خود است که بدان «وقفه موقت» یا «توقف غیردائمی حملات» گفته می‌شود. در این مورد جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که هر روز از سه ساعت زودتر در رابطه با برنامه‌ریزی‌های مرتبط با توقف‌ درگیری‌ها در غزه اطلاع‌رسانی خواهد شد و در زمان این توقف‌ها، اسرائیل به عملیات‌های نظامی دست نخواهد زد. 

در این میان چند ساعت پس از آنکه اسرائیل به دروغ اعلام کرد وقفه‌های بشردوستانه روزانه‌ای را در نوار غزه اعمال می‌کند، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که، هرگونه توقف در جنگ غزه برای اهداف بشردوستانه نیازمند هماهنگی با این نهاد بین‌المللی است! این موضع اگرچه نوعی مانع‌چینی در روند اجرای توقف عملیات‌ها تلقی می‌شود، اما بحث اینجاست که اساساً اسرائیل به این روند هم پایبند نیست. به عنوان مثال یوآور گالانت، وزیر جنگ این رژیم در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایگاه کریا در تل‌آویو گفت که ارتش تا زمانی که اسرا را بازنگرداند جنگ را متوقف نخواهد کرد و هیچ «توافقی با کسانی که شهروندان ما را کشتند» وجود نخواهد داشت. او مدعی شده که «سربازان اسرائیل در حال پیشروی و انجام ماموریت هستند و حالا در قلب شهر غزه‌ حضور دارند و تا زمانی که گروگان‌ها را برنگردانیم، جنگ را متوقف نخواهیم کرد.» 

در همین راستا بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرد که با تمام خواسته‌های جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درباره آتش‌بس بشردوستانه در غزه موافقت نکرده‌ و اهدافی را برای جنگ غزه بدون جدول زمانی تعیین کرده است؛ زیرا ممکن است جنگ بیشتر طول بکشد. او همچنین گفته که به دنبال اشغال و حکومت بر غزه نیست که همین یک موضع برای بسیاری از تحلیلگران سوالات زیادی را به وجود آورده است. تمام این مولفه‌ها و اظهارنظرهایی که مورد اشاره قرار گرفت، نشان از آن دارد که اساساً قرار بر اجرای آتش‌بس نیست و در این میان واژه «وقفه موقت» که اسرائیلی‌ها با آن هم مخالف هستند، یک سناریوی جدید از سوی واشنگتن بوده تا بتوانند فشار روانی و رسانه‌ای در سطح جهان را علیه اسرائیل کاهش دهند که باید آن را یک بازی جدید برای دور زدن آتش‌بس بنامیم.