خاورمیانه بازیچه شاهزاده سعودی

کویتی‌های نگران همین حالا نیز به بن‌سلمان لقب صدام کوچک را داده‌اند زیرا هراس دارند که شاهزاده دیکتاتور نیز همچون صدام نقشه تجاوز به امیرنشین آسیب پذیر آنان را در سر داشته باشد

تارنمای روزنامه «دیلی میل» در مطلبی با دادن لقب «صدام کوچک» به ولیعهد سعودی، نوشت: «محمد بن سلمان» یک مستبد بی‌ثبات است و عطش وی به خون، تمام خاورمیانه را تهدید می کند.

در این یادداشت آمده است: عربستان سعودی در نهایت تایید کرد که «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار ناپدید شده در کنسولگری ریاض در استانبول به قتل رسیده و در ادعایی باورناپذیر گفت که وی در یک درگیری در داخل ساختمان مذکور کشته شده است.

دیلی میل افزود: خاشقچی نویسنده منتقد و خاری در چشم رژیم عربستان، چه بدشانسی‌ای آورد که با 15 آدم گردن کلفت تعلیم دیده شامل محافظان مقامات سعودی و یک متخصص پزشکی قانونی مجهز به اره استخوان بر، درگیر شده است!

در مقابل روایت ارائه شده از سوی مقام‌های ترک موجه تر به نظر می رسد: خاشقچی 59 ساله در شرف ازدواج به داخل کنسولگری عربستان در استانبول کشیده شده، زنده زنده اندام هایش را بریده‌اند و سرش را از تنش جدا کردند.

در ادامه این مطلب آمده است: عواقب دیپلماتیک و لطمه‌های این رویداد به اعتبار سعودی، مخرب بوده است. 

اولین توضیحی که می‌توان در این باره ارائه داد این است که به آقای خاشقچی به چشم یک تهدید ویژه نگاه می شد. وی نه تنها در نقش مشاور سابق سرویس‌های امنیتی عربستان از عوامل خودی آگاه بود، بلکه در مطالبی که برای روزنامه واشنگتن پست می‌نوشت به تکرار از رژیم ریاض انتقاد می‌کرد.

افزون بر این، خاشقچی از حامیان پیام رسان جدید «بی‌آرمی» (لشکر زنبوران) برای مخالفان داخل و خارج عربستان بود. این پیام رسان فضایی را به وجود آورده است تا سعودی‌ها نارضایتی‌های خود را در مورد فساد در این کشور منتشر کنند.

احتمالا پیام رسان «بی آرمی» عاملی برای این قتل بوده است.

مردم عربستان سعودی بزرگترین جامعه کاربران اینترنت در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. اما دولت ریاض چیزی همچون دیوار آتشین بزرگ چین برای فیلتر کردن اثرات نامطلوب ندارد، بنابراین از ابزارهای سختگیرانه‌تری استفاده می‌کند.

این سایت انگلیسی در ادامه نوشت: مساله نگران کننده‌تر این است که شواهد از تبدیل ولیعهد 33 ساله عربستان که خود را اصلاح‌طلب معرفی می‌کند به مستبدی غیر‌منطقی و بی‌ثبات حکایت دارد که در این زمینه با صدام حسین رقابت می‌کند.

کویتی‌های نگران همین حالا نیز به وی لقب صدام کوچک را داده‌اند زیرا هراس دارند که او نیز همچون صدام نقشه تجاوز به امیرنشین آسیب پذیر آنان را در سر داشته باشد.

سازمان اطلاعات و امنیت آلمان (بی ان دی) دسامبر سال 2015 (آذر-دی 94) هشدار داد که قدرت در دستان بن‌سلمان و وزیر دفاع و معاون ولیعهد متمرکز شده است. این سازمان همچنین پیش بینی کرد که بن سلمان در صدد جانشینی پدرش برآمده و از این موقعیت برای تبدیل شدن به رهبری از نوع صدام برای جهان عرب استفاده می‌کند.

در نتیجه، سعودی‌ها که اغلب به عنوان یکی از متحدان ارزشمند حامی غرب شناخته می‌شوند، گذشته محتاط خود را در ازای یک نقش بی‌ثبات کننده منطقه‌ای کنار خواهند گذاشت. بی ان دی همچنین هشدار داد که ممکن است بن‌سلمان برای رسیدن به هدف خود به توان نظامی نیز متوسل شود.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: سازمان اطلاعات و امنیت آلمان در مورد جاه طلبی‌های بن‌سلمان درست می‌گفت. وی سال گذشته نقش ولیعهد پادشاه 82 ساله عربستان که به بیماری آلزایمر یا زوال عقل مبتلاست را برعهده گرفت.

آلمان‌ها در مورد بی‌ثباتی ولیعهد ریاض نیز حق داشتند. در دوره ولیعهدی وی، جنگ سعودی‌ها در یمن بدون در نظر گرفتن 10 هزار مجروح غیرنظامی و احتمال مرگ 11 میلیون نفر از گرسنگی، ادامه یافت.

بن سلمان سال گذشته «سعد حریری» نخست وزیر لبنان را که تابعیت دوگانه لبنانی-عربستانی دارد، در ریاض بازداشت کرد تا در اقدامی تلافی جویانه برای مهار نکردن نفوذ روزافزون حزب الله تحت حمایت ایران، از وی انتقام بگیرد.

تمام رقبای احتمالی برای بن‌سلمان از سرراه برداشته شده‌اند که از سرشناس ترین آن‌ها می‌توان به ولیعهد سابق «محمد بن نایف» پسر عموی وی که از ارتباطات امنیتی قوی با غرب برخوردار بود، اشاره کرد. در ادامه این مطلب آمده است: استانبول می‌گوید که مدارک قتل خاشقچی را با جهان در میان خواهد گذاشت.

بن‌سلمان امید دارد که بتواند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را به آغاز جنگی مرگبار با ایران ترغیب کند؛ چیزی که سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها خواستار آن هستند. ولیعهد عربستان همچنین تا تجاوز به قطر پیش رفت اما در نهایت به یک تحریم اقتصادی بسنده کرد. تمام این‌ها ما را به ماجرای خاشقچی باز می‌گرداند که با انزوای قطر مخالف بود و کل ایده اصلاح طلب بودن ولیعهد جدید را به ویژه با زیرسوال بردن اساس اقتصادی برنامه اصلاحات وی، به چالش کشید.

دیلی میل در ادامه نوشت: تمام نگاه‌ها به سوی واشنگتن است. آن طور که به نظر می‌رسد، رئیس جمهوری آمریکا این که خاشقچی به قتل رسیده را پذیرفته است.

آمریکا نباید نگران بالا بردن قیمت نفت از سوی سعودی‌ها باشد زیرا واشنگتن بزرگترین تولید‌کننده نفت جهان است. بنابراین باید انتظار داشت که دست اندرکاران این جنایت در فهرست افراد تحریم شده قرار گیرند، دارایی‌های آنان مصادره شود و از ورود به خاک آمریکا منع شوند و ملک سلمان برای چیدن بال‌های پسرش تحت فشارهای غیررسمی قرار گیرد.

معمولا مشکلی وجود ندارد که عربستان نتواند خود را از آن نجات دهد اما این مساله فرق دارد. از ساختمان یک کنسولگری برای ارتکاب قتل استفاده شده است. دستکم کشورهای غربی از جمله انگلستان باید تمامی جاسوسان و نیروهای وابسته به ارتش عربستان را از خاک خود اخراج کنند.

ملک سلمان باید بداند که پسرش، محمد قاتل در چشم جهان خراب شده و نیاز دارد در مورد جانشین خود تجدید نظر کند.

با این وجود با توجه به مواضع آمریکا و انگلیس و حتی صحبت‌های ماکرون در دفاع از منافع‌شان در قبال عربستان انتظار نمی‌رود اتفاق خاصر در مورد خاشقجی برای این کشور رخ دهد.  عربستان به پشتوانه حمایت‌های مالی گسترده خود از دولت‌های غربی همواره از مسائل مختلفی که می‌توانست منجر به تحول این کشور شود فرار کرده است. اینبار نیز زنجیره اتفاقات و مراودات این کشور با سایر کشورها نشان می‌دهد که تاریخ در مورد این کشور تکرار می‌شود.