نازنین دشتی 

پرونده هفته نهم لیگ برتر، امروز با برگزاری دو مسابقه بسته می‌شود. در آخرین روز این هفته تراکتورسازی تبریز میزبان آلومینیوم اراک است و در دیگر مسابقه فولاد خوزستان در خانه به مصاف سپاهان اصفهان می‌رود. از آنجایی که هم تراکتور و هم سپاهان از مدعی‌های کسب جام قهرمانی به شمار می‌روند، نتیجه بازی امروزشان چه برای خود آنها و چه برای جدول رده‌بندی از اهمیت زیادی برخوردار است. سپاهان با وجود اینکه دو بازی معوقه دارد، مقتدرانه به صدر جدول تکیه زده و تراکتور که مدتی رقیب اصلی این تیم بود، برای بازگشت به رده‌های بالاتر تلاش می‌کند. این تیم هم دو بازی معوقه دارد که باید به زودی برگزارشان کند. 

تراکتور به دنبال اولین برد خانگی

تراکتورسازی در حالی امروز در خانه به مصاف آلومینیوم اراک می‌رود که یک هدف مهم را دنبال می‌کند. پرشورها در فصل جدید لیگ برتر هنوز نتوانسته‌اند در خانه بردی را تقدیم هواداران خود کنند. آنها برخلاف اینکه در آماری جالب توجه تمامی بازی‌های خارج از خانه خود در لیگ برتر و لیگ قهرمانان دو آسیا را با برد پشت سر گذاشته‌اند، در سه بازی‌ خانگی که تا به حال در لیگ برتر انجام داده‌اند، به پیروزی نرسیده‌اند. آنها در خانه مقابل پرسپولیس مساوی کردند و برابر ذوب‌آهن و فولاد خوزستان شکست خورده‌اند. بنابراین رسیدن به جشن برد خانگی در بازی امروز، ماموریت مهم دراگان اسکوچیچ و شاگردانش به حساب می‌آید. البته این برد برای عقب نماندن تی‌تی‌ها از کورس قهرمانی هم حائز اهمیت است.. 

تراکتورسازی در صورت رسیدن به کسب سه امتیاز در بازی امروز، یک طلسم دیگر را هم باطل می‌کنند و درواقع با یک تیر، دو نشان می‌زنند. آلومینیوم اراک تیمی است که هیچ‌وقت در تبریز نباخته است. دو تیم تاکنون هشت مرتبه در لیگ برتر مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که سهم هر دو تیم، کسب سه برد بوده اما تراکتور هر سه برد خود را در اراک به دست آورده و در تبریز مقابل ایرالکو هیچ‌گاه برنده نبوده است. از چهار بازی برگزار شده در تبریز، ایرالکو دو برد به دست آورده و دو بازی اخیر هم با تساوی به پایان رسیده است. از طرف دیگر تراکتور گل‌های زیادی هم در خانه مقابل آلومینیوم به ثمر نرسانده و با آمار تنها یک گل زده در دیدارهای خانگی مقابل این تیم، به استقبال بازی امروز می‌رود. با توجه به اینکه آلومینیوم در دو بازی اخیر خود مقابل ذوب‌آهن و فولاد هشت گل به ثمر رسانده، تیم خطرناکی به حساب می‌آید و باید دید بازی دو تیم امروز پرگل می‌شود یا نه. ناگفته نماند تراکتورسازی به تازگی در لیگ قهرمانان آسیا 2 بردی شیرین به دست آورده و با روحیه خوبی به استقبال این بازی می‌رود. 

آمار سرمربیان دو تیم هم مقابل تیم حریف جالب توجه است. اسکوچیچ در تنها تقابل خود با آلومینیوم به تساوی رسیده است. در سمت مقابل مجتبی حسینی از ۱۱ تقابل خود با تی‌تی‌ها فقط یک برد به دست آورده و هفت بار شکست خورده است. تمامی این نکات باعث می‌شود که تقابل امروز دو تیم، دیدنی، حساس و پرهیجان پیش‌بینی شود. 

سپاهان به فکر حفظ صدر

سپاهان از همان شروع فصل در صدر جدول ایستاد و تنها برای مدتی کوتاه آن را به تراکتورسازی تقدیم کرد. حالا تیم مورایس به دنبال حفظ رده اول با پیروزی مقابل فولاد یحیی گل‌محمدی است. پیروزی در این دیدار البته برای فولاد هم بسیار مهم است. چراکه سه امتیاز این بازی می‌تواند برای ادامه حضور این تیم در جمع بالانشین‌ها اهمیت زیادی داشته باشد.  

فولاد در حالی پا به این مسابقه می‌گذارد که در دو هفته اخیر یک برد امیدوارکننده در تبریز و یک شکست سنگین در اراک را تجربه کرده است. این تیم برای اینکه در جمع مدعی‌ها بماند و در بالای جدول حضور داشته باشد، از تمام فرصت‌هایش در این دیدار خانگی استفاده کند. آنها اما مقابل تیم زخم‌خورده سپاهان کار آسانی ندارند. طلایی‌پوشان با شکست مقابل الشارجه امارات به لیگ برتر بازگشته‌اند و برای اثبات توانایی‌های خود دست به هر کاری می‌زنند. ژوزه مورایس به خوبی می‌داند با عدم پیروزی در این مسابقه چقدر تحت انتقاد قرار خواهد گرفت. همان‌طور که پیش از این نیز با یکی، دو شکست با شعار هواداران و اولتیماتوم باشگاه روبه‌رو شد. 

نکته آماری این مسابقه هم به سه باخت پیاپی اخیر فولاد برابر سپاهان در لیگ برتر بازمی‌گردد و باید دید تیم خوزستانی با یحیی گل‌محمدی موفق به پاره کردن این نوار شکست مقابل سپاهان خواهد شد یا نه. سپاهان در آمار کلی رویارویی با فولاد در شرایط بهتری قرار دارد. طلایی‌پوشان از ۴۲ بازی لیگ برتری مقابل فولاد در ۱۷ بازی برنده بوده‌اند و فقط ۹ بار باخته‌اند. آنها امروز برای رقم زدن هجدهمین برد خود به خوزستان می‌روند تا هم چهارمین پیروزی متوالی خود برابر فولاد را رقم بزنند، هم صدر جدول را حفظ کنند و هم از سایه انتقادات بعد از شکست آسیایی خارج شوند. در هر حال این بازی هم هیجان و حساسیت خاص خود را دارد و نتیجه‌اش در جدول رده‌بندی هم اثرگذار است.