بعد از ثبت عملکردی خیره‌کننده در تاریخ فوتبال باشگاهی ایران، حالا خاتون در آسیا هم توانسته در قامت یک تیم تاریخ‌ساز قد علم کند. 

به گزارش فوتبال 360، لیگ برتر فوتبال زنان ایران به نقطه آغاز هفدهمین فصل فعالیتش نزدیک می‌شود اما با این وجود، عدم پخش سراسری رقابت‌ها در کنار توجه کمتر رسانه‌ها باعث شده تا عموم جامعه، شناخت چندانی از وضعیت فوتبال زنان ایران به‌ویژه در عرصه باشگاهی نداشته باشند. با این وجود، هر گاه صحبتی درباره فوتبال زنان مطرح شود، ذهن‌ها به سوی یک تیم خاص و تاریخ‌ساز می‌رود و نام یک سرمربی بیشتر از بقیه نزد فوتبالی‌ها شهرت دارد؛ نماینده بم و مرضیه جعفری. 

خاتون که پیشتر با نام شهرداری بم فعالیت می‌کرد، آن‌قدرها در مسابقات داخلی خوش درخشیده که حالا سمبل فوتبال زنان ایران محسوب می‌شود. رکورد کسب 10 عنوان قهرمانی در طول 16 فصل به خوبی قدرت نماینده استان کرمان در فوتبال زنان را نشان می‌دهد و حالا بعد از جام‌آوری‌های سریالی در لیگ برتر، خاتون رویاهای بزرگی را دارد زندگی می‌کند و بمی‌ها در سطح آسیا توانسته‌اند نگاه‌ها را به سوی خود جلب کنند و در قامت تیم شگفتی‌ساز کار خود را پیش می‌برند. 

صعودی که رویا بود

لیگ قهرمانان زنان آسیا برای اولین‌ بار به صورت رسمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا در حال برگزاری است؛ هرچند که خاتون تجربه دو حضور در مسابقات آزمایشی جام باشگاه‌های زنان آسیا را دارد اما آنها در اولین دوره لیگ قهرمانان، به دنبال آن بودند تا توجهات را به سوی خود جلب کنند. با وجود آنکه مسیر خاتون در آسیا از مرحله انتخابی آغاز شد اما شاگردان مرضیه جعفری توانستند به جمع 12 تیم شرکت‌کننده در مرحله گروهی برسند و در این مرحله هم با شکست ‌دادن حریف قدرتمند تایلندی و کسب امتیاز برابر حریف فیلیپینی، جواز حضور در جمع هشت تیم برتر قاره آسیا را به ‌دست آوردند؛ اتفاقی که هیچ‌گاه در تاریخ فوتبال زنان چه در عرصه باشگاهی و چه ملی سابقه نداشت که بخواهد نماینده‌ای از ایران جزو هشت تیم برتر آسیا باشد!

ستاره‌هایی زیر ابر توجه

زهرا قنبری، نگین زندی و مونا حمودی شاید چهره‌های بیشتر شناخته‌شده فوتبال زنان ایران باشند؛ به ‌ویژه قنبری که هم کاپیتان تیم ملی است و هم از او به عنوان برترین گلزن فوتبال باشگاهی و ملی زنان یاد می‌شود و گل پیروزی‌بخش خاتون برابر حریف تایلندی را هم او توانست به‌ ثمر برساند. در کنار این ستاره‌های بیشتر شناخته‌شده و ملی‌پوش، باید به چهره‌هایی مثل ملیکا متولی، شهناز جعفری‌زاده، فاطمه پسندیده و فاطمه گرائیلی هم اشاره داشت که از میان آنها، بهترین عملکرد متعلق به جعفری‌زاده بود؛ چراکه او هم در مرحله انتخابی و هم در مرحله گروهی با وجود آنکه در نقش مدافع راست به میدان می‌رود، موفق به گلزنی شد و در فاز دفاعی هم عملکرد تحسین‌برانگیزی داشت و با وجود آسیب‌دیدگی از ناحیه کتف، ستاره بی‌چون‌وچرای خاتون بود؛ آن‌هم در حالی‌که او در سالیان گذشته هیچ‌گاه شانس حضور در اردوی ملی را به‌دست نیاورده و جزو ستاره‌های قدرندیده بوده است! 

تاریخ‌سازی عادت خاتون است

خاتون در لیگ برتر، 10 قهرمانی دارد که رکوردی دست‌نیافتنی و استثنایی است و بعید به نظر می‌رسد که حداقل در یک ‌دهه آینده، حتی تیمی بتواند به رکورد افسانه‌ای بمی‌ها نزدیک شود. بعد از تاریخ‌سازی در لیگ برتر، خاتون به اولین نماینده فوتبال زنان ایران در لیگ قهرمانان زنان آسیا تبدیل شد که ستاره‌های بلندپرواز این تیم توانستند نام خاتون را در جمع هشت تیم برتر آسیا بنویسند و این مساله بدان معناست که خاتون و ستاره‌هایش به تاریخ‌سازی عادت کرده‌اند و جاه‌طلب و رویاپرداز هستند. 

جعفری، بر بام بهترین‌ها

مرضیه جعفری در هیچ مقطعی سرمربی تیم ملی نبوده و این غیبت او، بدون‌ شک یکی از سوال‌برانگیزترین تصمیمات مدیران فدراسیون فوتبال است اما با وجود عدم فعالیت در عرصه ملی، نمی‌توان از جعفری به عنوان برترین سرمربی تاریخ فوتبال زنان ایران یاد نکرد؛ چراکه امضای او، پای 10 قهرمانی خاتون در لیگ برتر نمایان است و با وجود مشقت‌های فراوانی که در زندگی‌اش به ‌واسطه فوت همبازیانش در زلزله بم و بعد از آن از دست دادن پسر، برادر و حتی شاگردش (ملیکا محمدی) به ‌وجود آمد، از پای ننشست و حالا خاتون را به جمع هشت تیم برتر آسیا رسانده تا رزومه خود را کامل‌تر از همیشه کند و بیش از پیش لیاقت خود برای دریافت عنوان برترین سرمربی تاریخ فوتبال زنان ایران را نشان بدهد! 

در جست‌وجوی جام یازدهم

نماینده ایران باید در فروردین‌ماه 1404 مسابقه خود در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان زنان آسیا را برگزار کند اما پیش از حضور در این مرحله و رقابت با یکی از سه نماینده ژاپن، کره‌جنوبی و یا ویتنام، هفدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران در راه است و بدون ‌شک، ستاره‌های خاتون از انگیزه بالایی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود و رسیدن به یازدهمین قهرمانی‌شان در تاریخ لیگ برتر برخوردار و امیدوار هستند که بتوانند یک جام به ویترین افتخارات خود اضافه کنند تا بیش از پیش سیری‌ناپذیری خود در مسیر کسب موفقیت در مسابقات داخلی و خارجی را نشان بدهند.