ستاره جدید

بیست‌وهفتمین دوره مسابقات تنیس روی میز قهرمانی آسیا یکی از مهم‌ترین رقابت‌های این رشته محسوب می‌شد. جدا از اینکه با توجه به حضور ستاره‌های پینگ‌پنگ در آسیا همیشه رقابت‌های قاره کهن با حساسیت و جذابیت بسیار بالایی برگزار می‌شد، آنچه اهمیت این دور از مسابقات را دوچندان می‌کرد، توزیع سهمیه جهانی در آن برای نخستین بار بود. این مسابقات در بخش‌های تیمی، انفرادی، دوبل و میکس دوبل برگزار شد که سهم ایران از مجموع تمام این رقابت‌ها، کسب یک سهمیه جهانی بود. ایران در بخش میکس دوبل که اصلا نماینده‌ای نداشت و در بخش دوبل هم روی کسب سهمیه توسط ترکیب‌های مردان و بانوان حسابی باز نکرده بود. هدف اصلی کسب سهمیه انفرادی در ۵۵ سهمیه توزیعی بود که تنها نوشاد عالمیان موفق شد این هدف را محقق کند. درمجوع اما مسابقات قهرمانی آسیا سایه‌روشن‌هایی برای تیم ملی داشت که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نازنین دشتی 

سقوط چهار پله‌ای دختران

هدف اصلی تیم ملی بانوان در قهرمانی آسیا، ابتدا تکرار عنوان نهمی دوره پیش و در وهله دوم ارتقای جایگاهش بود. آنها اما در بخش تیمی مسابقات به ردهی بهتر از سیزدهمی نرسیدند تا سقوط چهار پله‌ای را نسبت به دوره قبل تجربه کنند. بانوان ایران در بخش دوبل و انفرادی هم نتوانستند موفق عمل کنند تا یک میدان تلخ را سپری کرده باشند. دو تیم دوبل ایران در همان گام نخست حذف شدند و در بخش انفرادی هم پریناز حاجیلو در دور اول و ندا شهسواری، ستایش ایلوخانی، فاطمه یاری و شیما صفایی در دوم دوم شکست خوردند و حذف شدند. به نظر می‌رسد تیم بانوان که در مسیر پیشرفت قرار داشت، نیاز به یک بازنگری اساسی دارد.

تیم مردان دو پله پایین‌تر 

در رقابت‌های تیمی، تیم مردان هم نتوانست جایگاه دوره قبلش را بار دیگر به دست بیاورد. ایران در حالی که در دوره قبلی قهرمانی اسیا موفق به کسب رده ششم شده بود و به همین دلیل از حضور در رقابت‌های مقدماتی این دوره معاف شده بود، امسال به رده‌ای بهتر از هشتمی نرسید. در آلماتی، تیم ملی ایران در دیداری قابل پیش بینی مقابل چین که قهرمانی جهان و المپیک در یدک می‌کشد، شکست خورد و در ادامه هم با قبول شکست برابر ژاپن و تیم میزبان متحمل سقوط شد. 

بنیامین هستم، یک اعجوبه

یکی از زیباترین اتفاقاتی که تنیس روی میز در قزاقستان تجربه کرد، نمایش دیدن بنیامین فرجی مقابل نفر اول رنکینگ دنیا بود. پینگ‌پنگ‌باز 14 ساله ایرانی که پدیده جدید این رشته نام گرفت و توانست یک شگفتی بزرگ را در قاره کهن رقم بزند. البته او بارها در رده سنی نوجوانان و جوانان استعداد و نبوغ خود را نشان داده اما درخشش او در میدانی به بزرگی قهرمانی آسیا آن هم در نخستین تجربه بازی در رده بزرگسالان، شگفت‌انگیز بود. او در اولین دیدار تیمی ایران مقابل «وانگ چوکین» چینی که مدال طلای تیمی و میکس دوبل بازی‌های المپیک را هم در کارنامه دارد، پیروز شد و نامش را سر زبان‌ها انداخت. 

بنیامین در بخش انفرادی هم می‌توانست شگفتی‌ساز باشد. او در مرحله یک‌سی‌ودوم باز هم مقابل پینگ‌پنگ‌باز چینی قرار گرفت اما این بار در یک دیدار بسیار نزدیک، بازی را به نفر سوم رده‌بندی دنیا واگذار کرد. اگر او در بخش انفرادی هم جلو می‌رفت و سهمیه قهرمانی جهان را می‌گرفت، همه چیز برایش کامل می‌شد. در هر حال او عنوان اعجوبه را در پایان مسابقات به دست آورده و در سال‌های پیش رو حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. 

حفظ آبرو توسط نوشاد

مثل همیشه نوشاد عالمیان با تجربه‌ای که دارد، از امیدهای اصلی تیم ملی مردان بود. کسی که توانست تنها سهمیه ایران برای قهرمانی جهان را به دست بیاورد و آبروی تیم ملی را بخرد. او با عملکردی که در مرحله یک‌شانزدهم نهایی داشت و بردی که برابر «لیانگ جینگ کون» نفر پنجم جهان از چین به دست آورد، تک سهمیه جهانی تنیس روی میز ایران برای از مسابقات قهرمانی آسیا را به نام خود ثبت کرد تا همچون دوره قبل، در دوره جدید رقابت‌های قهرمانی جهان هم حضور داشته باشد. البته اینکه نوشاد چرا به مدال آسیایی نرسید نیاز به بررسی دارد، اما با توجه به اینکه ایران در بخش‌های تیمی مردان و زنان حتی جایگاه دوره قبلش را هم حفظ نکرد، او بهترین عملکرد را داشته است. او تا مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کرد و پیش از اینکه از دور رقابت‌ها حذف شود، توانست نفر پنج رنکینگ جهانی را مقتدرانه سه بر صفر مغلوب کند.

هدایی همان همیشگی نبود

امیرحسین هدایی دیگر بازیکن باتجربه تیم ملی ایران است که در قهرمانی آسیا در حد انتظار ظاهر نشد. او در بازی‌های آسیایی هانگژو با جنگندگی‌اش نشان داد می‌توان در بازی‌ها سخت رویش حساب کرد اما در قهرمانی آسیا آن امیرحسین همیشگی نبود. او در جدول انفرادی وداع زودهنگامی با مسابقات داشت و در بخش تیمی هم بازی‌های خود را مقابل بازیکنان قزاقستان و ژاپن واگذار کرد. 

فدراسیون زودتر دست به کار شود

حالا که تنیس روی میز ایران بعد از دو مدال تاریخی در بازی‌های آسیایی و حضور حداکثری در بازی‌های المپیک پاریس، به این نقطه بازگشته، فدراسیون باید هرچه سریع‌تر دست به کار شود و نقاط ضعف تیم را پیدا کند. راه برای ملی‌پوشان ایران به انتها نرسیده و آنها میادین بسیار زیادی را پیش رو دارند. به همین خاطر برای اینکه نتایج قهرمانی آسیا تکرار نشود، باید هرچه سریع‌تر عملکرد تک‌تک نفرات در تیم ملی واکاوی و چاره‌ای برای مشکلات و نقاط ضعف اندیشیده شود. همچنین فدراسیون باید به خوبی مواظب پدیده جوان خود باشد و از همین حالا سرمایه‌گذاری بیشتری روی او انجام بدهد. فدراسیون نباید این سرمایه را رها کند و باید به فکر بهترین برنامه‌ریزی‌ها برای او باشد. در حاشیه قهرمانی آسیا، مهرداد علی‌قارداشی رییس فدراسیون تنیس روی میز ایران در هیات‌رییسه فدراسیون جهانی صاحب کرسی شد و باید از این موقعیت به سود پینگ‌پنگ‌ ایران استفاده کند.