نازنین دشتی 

در تاریخ لیگ برتر فوتبال زنان ایران، هیچ تیمی به اندازه خاتون بم افتخار کسب نکرده است. تیمی که در سال‌های فعالیت‌های خود اتفاقات تلخ زیادی را تجربه کرده اما کماکان مدعی اول قهرمانی به حساب می‌آید. خاتون بم در فصل گذشته هم عنوان قهرمانی لیگ برتر زنان ایران را به دست آورد و راهی دور مقدماتی نخستین دوره رسمی لیگ قهرمانان زنان آسیا شد. این تیم توانست با عبور از رقبا خودش را به مرحله اصلی برساند و برای اینکه به کارش در این مسابقات ادامه بدهد، امروز باید به عنوان تیم برنده زمین مسابقه را ترک کند. 

شاگردان مرضیه جعفری در نخستین دیدار خود عملکرد خوبی مقابل ملبورن سیتی استرالیا داشتند و مونا حمودی هم یکی از زیباترین گل‌های این دوره از رقابت‌ها را از روی نقطه کرنر وارد دروازه این تیم کرد. آنها اما مقابل این حریف قدرتمند دو بر یک شکست خوردند تا برای صعود چشم‌شان به دو بازی بعدی باشد. خاتون بم در دیدار دوم هم مقابل کایا اف‌سی فیلیپین فاصله‌ای تا پیروزی نداشتند اما در آخرین ثانیه‌ها برد را با باخت عوض کردند تا همه چیز به بازی سوم گره بخورد. 

پایانی که کاش شیرین باشد

مرحله گروهی لیگ قهرمانان زنان آسیا به نقطه پایان نزدیک می‌شود و تا دیروز تکلیف پنج تیم از هشت تیم صعودکننده روشن شده بود. پرونده گروه نخست با صعود تیم‌های اینچئون هیوندای کره‌جنوبی و ابوظبی امارات بسته شده و ووهان جیانگدا چین هم چشم‌انتظار تعیین تکلیف برترین تیم‌های سوم است. در گروه دوم، ملبورن‌سیتی استرالیا به جمع هشت تیم برتر قاره رفته و در گروه سوم هم صعود تیم‌های اوراواردز ژاپن و هی‌چی‌مین‌سیتی ویتنام به مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌ها مسجل شده است. حال باید دید تنها نماینده فوتبال زنان ایران در این رقابت‌ها که تا همین جا هم حضورش در بین 12 تیم برتر اتفاق مهم و تاریخی به حساب می‌آید، می‌تواند زمان بیشتری را در مسابقات قاره کهن بماند. 

آنها با تک‌امتیازی که از دو بازی به دست آوردند، روی کاغذ شانس صعود دارند. همان‌طور که حریف امروزشان یعنی کالج اسکالرز تایلند هم شانس صعود به مرحله حذفی را دارد. اگر امروز ملبورن سیتی کایا ایلویلو فیلیپین را شکست دهد، خاتون حتی با نتیجه تساوی هم صعود می‌کند. اما نماینده ایران برای یک صعود بی‌دردسر باید در بازی امروز برنده باشد. با اینکه نماینده فیلیپین هم تیم قدرتمندی است، اما بعید به نظر می‌رسد که آنها بتوانند از سد ملبورن‌سیتی بگذرند. 

ستاره‌ای که درخشان نیست

شاید اگر زهرا قنبری در دو بازی اخیر تیم ملی همان ستاره همیشگی بود، حالا ملی‌پوشان ایران در شرایط بهتری به سر می‌بردند. او اما با کوله‌باری از تجربه و افتخار از جمله کاپیتانی تیم ملی یکی از دور از انتظارترین نمایش‌هایش را در لیگ قهرمانان آسیا داشته است. قنبری عنوان بهترین گلزن تاریخ فوتبال زنان ایران در عرصه ملی و باشگاهی را یدک می‌کشد و قهرمانی‌های سریالی در لیگ برتر را تجربه کرده است. او اما نه برابر ملبورن‌سیتی و نه در جدال با کایا ایویلو نمایش خوبی نداشت. هر چند تک‌گل خاتون برابر نماینده فیلیپین را قنبری از روی نقطه پنالتی زد اما نمایش‌های او در جریان بازی، دور از انتظار بوده و شاید بازگشت قنبری به فرم ایده‌آل بتواند کلید عبور خاتون از حریف تایلندی باشد. 

البته قنبری تنها بازیکنی نیست که عملکردش مثل همیشه نبوده است. سرشین کمانگر، زهرا سربالی، سارا دیدار، سمانه چهکندی و حتی نگین زندی هم بازیکنانی هستند که انتظار می‌رفت درخشان‌تر ظاهر شوند. بدون‌شک در آوردگاه‌های مهم و بزرگی مثل لیگ قهرمانان زنان آسیا، تک‌فرصت‌ها می‌توانند سرنوشت‌ساز باشند اما فرصت‌سوزی‌های پرشمار زندی و دیدار پاشنه‌آشیل خاتون شد و تیمی که گل نزد، گل خورد و دو امتیاز سرنوشت‌ساز را از دست داد. با این حال همه این بازیکنان فرصت دارند که در فرصت آخری که خاتون دارد جبران کنند و راه این تیم به مرحله حذفی را باز کنند. 

موفق‌های خاتون در قاره کهن

خاتون البته در دو بازی اخیر خود در مسابقات قاره‌ای بازیکنانی هم داشت که عملکرد موفق و تاثیرگذاری داشتند. نفراتی مانند  ملیکا متولی، فاطمه پسندیده، فاطمه گرائیلی و البته مونا حمودی از جمله این بازیکنان هستند. این تیم، پرافتخارترین تیم ایران است و 10 قهرمانی، شایستگی خاتون و مرضیه جعفری را در ایران اثبات کرده اما حالا برای تاریخ‌سازی در آسیا، یک 90 دقیقه سرنوشت‌ساز در انتظارشان است؛ آنها می‌توانند با استفاده درست و بهینه از آخرین بازی افتخاری بی‌سابقه در فوتبال زنان ایران را رقم بزنند. حضور جمع هشت تیم برتر آسیا آن هم در نخستین دوره برگزاری این بازی‌ها، هدف شیرینی است که تحقق آن به ساق‌های دختران خاتون دوخته شده است. آنها می‌توانند تاریخ را به سود خود بنویسند؛‌ کافی است کمی جنگنده‌تر و با دقت بیشتری مقابل نماینده تایلند به میدان بروند. مرحله یک‌چهارم نهایی نخستین دوره لیگ قهرمانان زنان آسیا با حضور دو تیم برتر هر گروه به‌علاوه دو تیم برتر سوم برگزار می‌شود و امیدوارم که نماینده ایران یکی از این تیم‌ها باشد.