آریا طاری

با به صدا در‌آمدن سوت پایان بازی فولاد خوزستان و تراکتورسازی تبریز، هم پرونده هفته هفتم لیگ برتر بسته شد و هم این رقابت‌ها با سر رسیدن تعطیلات فیفادی برای مدتی متوقف شد. تیم ملی که باید سومین و چهارمین مسابقه خود در دور سوم انتخابی جام جهانی را مقابل تیم‌های ازبکستان و قطر برگزار کند، خیلی زود با پایان هفته هفتم لیگ برتر راهی اردوی آماده‌سازی شد. تیم ملی فوتبال ایران امروز راهی تاشکند می‌شود تا در سومین مسابقه خوند مقابل ازبکستان قرار بگیرد. 

موضوعی که در این باره قابل توجه است، لیست بازیکنانی است که از سوی امیر قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت شده‌اند. سرمربی تیم ملی بعد از زیر نظر گرفتن بازیکنان لیگ برتری و لژیونرها، سرانجام فهرست خود را نهایی کرد. فهرستی که البته تغییر و تحولات در آن کاملا مشهود است. مهم‌ترین این تغییرات غیبت محمدحسین کنعانی‌زادگان به دلیل مصدومیت و دعوت از محمدمهدی زارع، مدافع جوان تیم گل‌گهر سیرجان و محمد دانشگر مدافع سپاهان است. 

اخباری نظر ژنرال را جلب نکرد

علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند و سیدحسین حسینی سه دروازه‌بانی هستند که بار دیگر در فهرست امیر قلعه‌نویی جای گرفتند. در بین این نفرات علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند عملکرد خوبی در حراست از دروازه‌های تراکتور و سپاهان داشته‌اند اما سیدحسین در حالی در فهرست ملی قرار گرفته که تا به اینجای فصل دور از انتظار ظاهر شده است. او تنها دروازه‌بانی است که در فصل جدید لیگ برتر هنوز کلین‌شیت نکرده و در تمام بازی‌ها دروازه‌اش باز شده است. تنها بازی‌ای که استقلال در آن گلی دریافت نکرد، به دیدار با الغرافه در لیگ نخبگان آسیا برمی‌گردد. این در حالی است که در لیگ برتر دروازه‌بان‌هایی داریم که بالاتر از سیدحسین قرار دارند. به عنوان مثال محمدرضا اخباری در طول 6 مسابقه لیگ بیست‌وچهارم پنج بار کلین‌شیت کرده و تنها یک گل دریافت کرده است. آن یک گل هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده تا او یک فصل موفق را شروع کرده باشد. با این حال این عملکرد گویا برای سرمربی تیم ملی کافی نبوده تا اخباری با وجود صدرنشینی در جدول بیشترین کلین‌شیت‌ها و دریافت کمترین گل، یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های غایب تیم ملی در انتخابی جام جهانی باشد. نکته جالب اینجاست که انتهای خبری لیست تیم ملی که سایت فدراسیون منتشر کرده بود، درباره اخباری گفته شده بود که او برای دعوت به اردوهای پیش رو زیر نظر کادر فنی قرار دارد! شاید بهتر بود به جای این جمله، توضیحی درباره دعوت نشدنش به تیم ملی ارائه می‌شد. 

دو مدافع جدید در لباس ملی

قلعه‌نویی برای پست دفاع میانی به شجاع خلیل‌زاده، علی نعمتی، محمد دانشگر، محمدامین حزباوی و محمدمهدی زارع اعتماد کرده است. در بین این مدافعان البته دو چهره جدید دیده می‌شود. حضور دانشگر و زارع در لیست جدید تیم ملی از تصمیمات قابل توجه قلعه‌نویی به حساب می‌آید. همچنین مثل اردوی قبلی در پست دفاع راست آریا یوسفی و صالح حردانی به اردو دعوت شده‌اند و در پست دفاع چپ هم میلاد محمدی و ابوالفضل جلالی باتجربه راهی تیم ملی شده‌اند تا نماینده‌های استقلال و پرسپولیس در این مسابقات باشند. 

در بین دروازه‌بان‌های دعوت‌شده به تیم ملی، علیرضا بیرانوند و پیام نیازمند عملکرد خوبی در حراست از دروازه‌های تراکتور و سپاهان داشته‌اند اما سیدحسین در حالی در فهرست ملی قرار گرفته که تا به اینجای فصل دور از انتظار ظاهر شده است. او تنها دروازه‌بانی است که در فصل جدید لیگ برتر هنوز کلین‌شیت نکرده و در تمام بازی‌ها دروازه‌اش باز شده است

خط دفاعی تیم ملی هم چند غایب بزرگ دارد. سامان فلاح با وجود اینکه در خط دفاعی استقلال پر فراز و نشیب ظاهر شده است، اما در شرایط سنی‌ای است که جزو مدافعان آینده‌دار فوتبال ایران به حساب می‌آید و می‌توانست فرصت حضور در تیم ملی در این مرحله از مسابقات را داشته باشد. اما قلعه‌نویی نظری مخالف داشت و تصمیم گرفت مثل اردوی قبلی، روی نام فلاح خط قرمز بکشد. در سمت راست خط دفاعی هم قلعه‌نویی همچنان روی نظر قبلی خود مانده و درهای تیم ملی را به روی رامین رضاییان و صادق محرمی باز نکرد. این در حالی است که رامین رضاییان یکی از مهم‌ترین بازیکنان استقلال بوده و در هر بازی حضور موثری در زمین داشته است. با این وجود اما خبری از بازگشت او به تیم ملی نیست و قرار است آریا یوسفی و صالح حردانی وظیفه دفاع از دروازه را به دوش بکشند. 

خط هافبک با حسین‌نژاد جوان شد

کادر فنی تیم ملی در پست هافبک میانی از سعید عزت‌اللهی، محمد کریمی، محمد قربانی، سامان قدوس، امید نورافکن و محمدجواد حسین‌نژاد دعوت کرده است. تغییر محسوسی که در این پست صورت گرفته، حضور حسین‌نژاد جوان در تیم ملی است. اوو بعد از درخشش در ترکیب دینامومخاچ‌قلعه در لیگ روسیه نظر کادر فنی را جلب کرد و حالا بخشی از تیم ملی در مسیر صعود به جام جهانی است.

در این پست باید گفت احمد نوراللهی چهره غایبی است که می‌توانست در تیم ملی حضور داشته باشد. بازیکنی که دوری‌اش از تیم ملی با حاشیه همراه بود اما با این حال قلعه‌نویی طی یک ماه اخیر شرایط بازگشت نوراللهی به تیم ملی را عنوان کرد تا فرصتی دوباره به این بازیکن بدهد. با این حال هافبک باتجربه و موفق الوحده همچنان تصمیمی برای عذرخواهی از کادر فنی تیم ملی ندارد تا دوری‌اش از تیم ملی ادامه‌دار باشد.

پنج وینگر در تیم ملی

امیر قلعه‌نویی در پست وینگر پنج بازیکن را به تیم ملی آورده است. محمد محبی، مهدی ترابی، مهدی قایدی و علیرضا جهانبخش در کنار علی قلی‌زاده وینگرهای دعوت ‌شده به اردوی تیم ملی هستند که حضور دوباره محبی در جمع ملی‌پوشان جالب‌توجه است. شاید این تنها پستی باشد که غایب بزرگی در آن دیده نمی‌شود و بهترین‌ها به تیم ملی دعوت شده‌اند. 

از جوان‌گرایی چه خبر؟ 

خط حمله تیم ملی با حضور امیرحسین حسین‌زاده، مهدی طارمی، سردار آزمون و شهریار مغانلو شکل می‌گیرد. در بین این نفرات دعوت از حسین‌زاده اتفاق ویژه‌ای به حساب می‌آید. با این حال چیزی که انتظار می‌رفت در خط حمله شاهدش باشیم، جوانگرایی بود که قلعه‌نویی قولش را داده بود. انتظار می‌رفت سعید سحرخیزان مهاجم جوان فوتبال ایران که در لیگ روسیه به میدان می‌رود جزو دعوت‌شده‌ها به تیم ملی باشد اما قلعه‌نویی در تصمیمی غیرمنتظره تصمیم گرفت او فعلا بیرون از فضای تیم ملی باشد. این در حالی است که سحرخیزان روزهای درخشانی را در ترکیب اورنبورگ سپری می‌کند و برای دعوت به تیم ملی در آمادگی کافی به سر می‌برد. همچنین رضا غندی‌پور مهاجم جوان ملوان که به عنوان پدیده لیگ بیست‌وچهارم شناخته می‌شود هم جایی در تفکرات قلعه‌نویی ندارد. غیبت این دو مهاجم آینده‌دار در تیم ملی در این برهه از زمان و در حالی که قلعه‌نویی بارها صحبت از جوانگرایی به میان آورده، جای تعجب دارد.