آریا طاری

در ایستگاه هفتم لیگ برتر فوتبال ایران چند بازی مهم برگزار شد که نتایج قابل توجهی به همراه داشت. نتایجی که می‌تواند در ادامه مسابقات بسیار تاثیرگذار باشد. در این هفته استقلال، پرسپولیس و سپاهان توانستند مقابل رقبای خود پیروز باشند و دوباره در کورس قهرمانی قرار بگیرند. سه تیمی که در این هفت هفته روزهای پر فراز و نشیبی داشته‌اند و قصد دارند با فراموش کردن تمام اتفاقات، برای کسب جام قهرمانی تلاش کنند. البته باید اشاره کرد که پرسپولیس با گل لحظه آخری موفق شد سه امتیاز کامل را به دست بیاورد و استقلال هم مقابل تیمی برنده شد که به قعر جدول چسبیده و حتی یک گل هم تا به اینجای مسابقات به ثمر نرسانده است. سپاهان هم با وجود پیروزی که به دست آورد، بیشتر از بحران فاصله گرفت و توانست به صدر هم برگردد اما این تیم هنوز رقیبی سرسخت به اسم تراکتور را پیش رو دارد که شب گذشته برای پس گرفتن رده اول جدول به مصاف فولاد خوزستان رفت. 

مرسی گئورگی!

پرسپولیسی‌ها چهارمین برد خود در لیگ برتر را مدیون گئورگی گولسیانی هستند. ستاره‌ای که از فصل گذشته همیشه کمک‌حال این تیم بوده و توانست در روزی که پرسپولیس انتظار می‌رفت بازی بهتری برابر حریف تازه‌ لیگ‌برتری‌اش انجام دهد و برد سختی را به دست آورد، سه امتیاز حساس خانگی را به حساب تیمش واریز کند. پرسپولیس با گل گولسیانی توانست برای اولین بار چند دقیقه‌ای حضور در صدر جدول را هم تجربه کند. سرخ‌پوشان مقابل چادرملو موقعیت‌های زیادی برای گلزنی ایجاد نکردند تا در یک بازی پرانتقاد به پیروزی برسند. موضوعی که خوان کارلوس گاریدو هم به آن واقف است اما از سوی دیگر از اینکه تیمش دارد نتیجه می‌گیرد و امتیاز از دست نمی‌دهد، 

خوشحال است.  جدا از بحث فنی سرخ‌پوشان در دیدار مقابل چادرملو، باید به روند خوب این تیم اشاره کرد. پرسپولیس تنها تیمی است که در لیگ بیست‌وچهارم هنوز طعم شکست را نچشیده است تا شکست‌ناپذیرترین تیم فصل نام بگیرد. آنها تا پایان هفته هفتم عدد صفر را مقابل تعداد باخت‌های‌شان می‌بینند و در صورت حفظ این روند، می‌توانند گامی بزرگ در مسیر کسب جام قهرمانی بردارند. پرسپولیس در فصل گذشته هم در 14 بازی متوالی نباخت تا حالا با رکورد ویژه 20 بازی متوالی بدون شکست روبه‌رو باشد. 

این البته تنها رکورد پرسپولیسی‌ها نیست. الکسیس گندوز که از زمان حضورش در دروازه پرسپولیس اجازه نداده حتی یک بار جای خالی علیرضا بیرانوند احساس شود، علاوه بر اینکه آمار فردی خود را در این تیم با کلین‌شیت‌هایش بهبود می‌بخشد، رکوردی جذاب را هم برای پرسپولیس به ارمغان آورده است. پرسپولیس با کلین‌شیت مقابل چادرملو برای سیصدمین بار در ادوار مسابقات مختلف دروازه‌اش باسته ماند تا هم نام دروازه‌بان جدیدش در این باشگاه جاودانه شود و هم به تنها تیم لیگ برتری تبدیل شد که چنین آماری را از خود به ثبت می‌رساند. البته که سرخ‌ها بخش اعظمی از این رکورد را مدیون علیرضا بیرانوند هستند که این روزها مقابل هم قرار گرفته‌اند. بیرو با 87 کلین‌شیت بیشتر از هر گلری، مانع باز شدن دروازه پرسپولیس شده است.

آبی‌ها در مسیر صعود

استقلال تهران در شبی که سهراب بختیاری‌زاده را به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت داشت و با پایان محرومیت مهرداد محمدی ستاره‌اش را دوباره در اختیار گرفت، به مصاف هوادار رفت و توانست با پیروزی برابر قعرنشین جدول خودش را در مسیر صعود در جدول رده‌بندی قرار بدهد. سهراب بختیاری‌زاده در این دیدار ترکیب تیم را هجومی بست و آبی‌پوشان از همان ابتدا به دنبال برتری مقابل هوادار بودند. آنها درنهایت توسط رافائل سیلوا و مهرداد محمدی به گل رسیدند و با حفظ این نتیجه تا پایان بازی، بعد از چهار بازی چشم‌انتظاری کمی به آرامش رسیدند. 

استقلال در هشت مسابقه رسمی که در این فصل برگزار کرده تنها مقابل الغرافه در لیگ نخبگان توانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد و در تمام بازی‌های لیگ برتری از رقبا گل دریافت کرده‌اند. آنها مقابل هوادار اما در آستانه ثبت اولین کلین‌شیت لیگ برتری بودند که یک اشتباه مهلک از سوی سیدحسین حسینی تمام معادلات را بهم زد و آنها میزبان نخستین گل هوادار در لیگ بیست‌وچهارم بودند. در دقایق پایانی مسابقه، بنفش‌پوشان هوادار نمایش برتری داشتند و روی اشتباه دروازه‌بان استقلال و خطای او روی صائب محبی که از سوی VAR هم تایید شد، صاحب ضربه پنالتی شدند. ضربه‌ای که مهدی گودرزی در دقیقه 5+90 آن را به تور دروازه حسینی چسباند تا طلسم گل نزدن‌های هوادار مقابل تیم سابق سیدمهدی رحمتی بشکند.

استقلال تهران در شبی که سهراب بختیاری‌زاده را به عنوان سرمربی موقت روی نیمکت داشت و با پایان محرومیت مهرداد محمدی ستاره‌اش را دوباره در اختیار گرفت، به مصاف هوادار رفت و توانست با پیروزی برابر قعرنشین جدول خودش را در مسیر صعود در جدول رده‌بندی قرار بدهد. این تیم اما باز هم در کلین‌شیت ناکام بود تا دروازه استقلال در تمام دیدارهای لیگ برتری‌اش باز شده باشد

باید گفت حسینی در دیدار مقابل هوادار همان گلری بود که در تمام این سال‌ها درون چارچوب استقلال ایستادهه است. او بارها با واکنش‌های دیدنی مانع گل خوردن و شکست تیمش شده است؛‌ همان‌طور که مقابل هوادار هم به خوبی ایستادگی کرد و در جریان بازی اجازه نداد که توپی به تور دروازه‌اش برسد. او اما گاهی هم دست به کارهای باورنکردنی‌ای می‌زند. اشتباهاتی که از دروازه‌بان باتجربه‌ای مثل حسینی بسیار دور از انتظار به نظر می‌رسد و واکنش‌های دیدنی و تلاش‌های موفقش را زیر سایه می‌برد. 

استقلال در چهار بازی اخیر خود به تک‌تک رقبایش در لیگ برتر و لیگ نخبگان پنالتی داده و نکته ناامیدکننده برای آنها، این است که آنها دروازه‌بانی را در اختیار دارند که پنالتی‌گیر است. با این حال تمام این توپ‌ها به گل تبدیل شده و آمار صفر درصد موفقیت بر جای مانده است. کوین یامگا (نساجی)، محمدحسین کنعانی‌زادگان (پرسپولیس)، اکرم عفیف (السد) و مهدی گودرزی (هوادار) در دوئل با سیدحسین موفق‌تر عمل کرده‌اند. در هفته نخست نیز پنالتی امیرمحمد نسایی، بازیکن تیم شمس‌آذر وارد دروازه استقلال شده بود. اینکه حسینی در هشت بازی با پنج پنالتی روبه‌رو شود و هیچ‌کدام‌شان را مهار نکند، او را وارد بحران تازه‌ای می‌کند. 

این همان سپاهان همیشگی است

به نظر می‌رسد طلایی‌پوشان اصفهان بار دیگر خودشان را پیدا کرده‌اند و قصد دارند به یکه‌تازی‌شان در لیگ برتر ادامه بدهند. آنها بعد از تساوی در دربی اصفهان و شکست خانگی مقابل تراکتور، برد شیرینی در لیگ قهرمانان آسیا به دست آوردند و با روحیه بالا به لیگ برتر برگشتند. شاگردان ژوزه مورایس در ایستگاه هفتم به مصاف استقلال خوزستانی رفتند که توانسته بود استقلال را شکست دهد. این دیدار اما با برتری طلایی‌پوشان به پایان رسید تا آنها بار دیگر به صدر جدول برگردند. 

مورایس که سومین سال حضورش در سپاهان را تجربه می‌کند، همیشه با این انتقاد روبه‌رو بود که بازیکنان خارجی کارآمدی را جذب نمی‌کند. او اما امسال ستاره‌هایی را از کشورهای دیگر جذب کرده که می‌تواند در هر مسابقه حسابی ویژه روی‌شان باز کند. برایان دابو، وحدت هنانوف، استیون انزونزی و ابوبکار کامارا چهار بازیکن خارجی هستند که امسال برای طلایی‌پوشان به میدان می‌روند. انزونزی با کارنامه پرباری که دارد پرافتخارترین بازیکن خارجی تاریخ لیگ برتر به حساب می‌آید، عملکرد دابو هم به نحوی بوده که از فصل گذشته در تیم ماندگار شده و امسال هم توانسته رضایت کادر فنی را جلب کند و درنهایت کامارای تازه‌وارد هم فراتر از حد انتظار ظاهر شده است. دابو که شروع خوبی در ابتدای لیگ نداشت، رفته رفته به فرم ایده‌آل رسید و طی دو بازی گذشته نقش پررنگی در ترکیب طلایی‌پوشان ایفا کرده است. او هفته گذشته یک سوپرگل را وارد دروازه استقلال تاجیکستان کرد و مقابل استقلال خوزستان هم یک پنالتی برای تیمش گرفت. هرچند این پنالتی از دست رفت و مورایس هم بابت آن خوشحال است. چراکه او معتقد است تصمیم پنالتی درست بوده و درنهایت گل نشدن آن نتیجه عادلانه‌تری بود. در هر حال برای یک هافبک میانی، ثبت یک گل، یک پاس گل و کسب یک ضربه پنالتی آن‌هم فقط در طول دو مسابقه، دستاورد ویژه‌ای به حساب می‌آید. 

کامارا هم بعد از گل دیدنی که به استقلال تاجیکستان زد، رد پای خودش را در برد لیگ برتری تیمش هم ثبت کرد. او مقابل استقلال خوزستان زمینه‌ساز گل تیمش با یک پاس پشت پای دیدنی باشد. او حالا توانایی و آمادگی فنی‌اش را به زیبایی به رخ کشیده تا جایش را در ترکیب اصلی سپاهان محکم کند. استیون انزونزی و وحدت هنانوف هم توانستند عملکرد قابل‌قبولی در ترکیب طلایی‌پوشان داشته باشند تا درمجموع خریدهای خارجی مورایس نمره قبولی بگیرند.