نازنین دشتی 

با پایان کار تیم ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی، لیگ برتر دوباره کار خود را آغاز کرد. هفته چهارم لیگ برتر از روز جمعه با برگزاری سه مسابقه از سر گرفته شد که در هر سه بازی جنجال‌هایی ایجاد شد. در بازی سپاهان و ملوان، یک هوادار قوهای سپید جان خود را از دست داد، تراکتور نخستین شکستش در فصل جدید رقابت‌ها را تجربه کرد و دیدار حساس شمس آذر قزوین و استقلال خوزستان با نتیجه دو-دو به پایان رسید. 

در هفته‌ای که استقلال و پرسپولیس به ‌واسطه حضورشان در لیگ نخبگان آسیا، با قرعه استراحت مواجه شده‌اند و دیدارهای معوقه این دو تیم برابر گل‌گهر سیرجان و مس رفسنجان قرار است نوزدهم آبان‌ماه به انجام برسد، تراکتور و سپاهان برای صدرنشینی به میدان رفتند که این تیم طلایی‌پوش اصفهان بود که جایگاهش را در رده اول 

تثبیت کرد.

صدر جدول تمدید شد

اگر اتفاقات تلخ دیدار سپاهان و ملوان را کنار بگذاریم و درباره نتیجه این مسابقه صحبت کنیم، باید گفت سپاهان با برتری یک گله‌ای که مقابل حریف شمالی خود به دست آورد، صدرنشینی‌اش در جدول رده‌بندی را تمدید کرد. شاگردان ژوزه مورایس بعد از کسب صددرصد امتیازات در سه هفته اول، با هدف رسیدن به چهارمین پیروزی متوالی مقابل ملوان قرار گرفتند. ملوانی‌ها هم با انگیزه حفظ روند شکست‌ناپذیری خود به اصفهان سفر کرده بودند اما ماجراهای روی سکو و فوت هوادار این تیم، تمام معادلات را برای قوهای سپید بهم زد. 

درنهایت سوپرگل محمد کریمی در دقیقه 41 سپاهان را پیش انداخت و طلایی‌پوشان با درخشش کاپیتان تیم خود، برنده به رختکن رفتند. در نیمه دوم ملوانی‌ها این شانس را داشتند که از روی نقطه پنالتی گل تساوی را وارد دروازه میزبان خود کنند اما پیام نیازمند پنالتی امید نورافکن را مهار کرد تا تیمش را از تقسیم امتیاز فراری بدهد. 

این دیدار درواقع شب درخشش دروازه‌بان‌ها بود. حبیب فرعباسی در دروازه ملوان ملوان در دقایق پایانی بازی با مهارهای نجات‌بخش خود مانع گلزنی سپاهانی‌ها شد. پیام نیازمند هم فرصت‌های ملوانی‌ها را یک به یک می‌گرفت تا نقشی ویژه در پیروزی تیمش داشته باشد. امید نورافکن بازیکن تحت قرارداد سپاهان که به خاطر خدمت سربازی راهی ملوان شده اما شب تلخی را در اصفهان سپری کرد و نتوانست برخلاف بازی‌های قبلی، عملکردی درخشان برای انزلیچی‌ها داشته باشد و شاهد اولین شکست تیمش در فصل جدید رقابت‌ها بود. 

طلایی‌پوشان در دیدار بعدی خود روز سه‌شنبه بیست‌وهفتم شهریورماه باید در قامت تیم مهمان در هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا 2 به مصاف الوحدات اردن بروند و شاگردان مازیار زارع در تیم ملوان هم سی‌ام شهریورماه میزبان شمس‌آذر قزوین هستند. 

تساوی در دیدار جنجالی

بعد از برد یک‌گله سپاهان برابر ملوان، نبرد جذاب و پراتفاق شمس‌آذر قزوین و استقلال خوزستان با تساوی دو-دو به پایان رسید. این دیدار در حالی برگزار شد که شمس‌آذری‌ها بعد از دو شکست و کسب تنها یک امتیاز از سه هفته اول، به دنبال اولین بردشان در فصل جدید بودند و از سوی دیگر خوزستانی‌ها که در هفته سوم استقلال تهران را شکست داده بودند، با روحیه‌ای بالا برای ادامه نوار پیروزی‌های‌شان به قزوین رفتند. 

یکی از نکات جالب این بازی نقش VAR در گل‌های به ثمر رسیده بود. کمک‌داور ویدیویی گل تیوی بیفوما، ستاره کنگویی استقلال خوزستان که تجربه بازی در لالیگای اسپانیا را هم در کارنامه‌اش دارد را پذیرفت اما گل‌های میلاد فخرالدینی و سجاد شهباززاده را رد کرد. 

اعلام 13 دقیقه وقت اضافه برای نیمه نخست که به 18 دقیقه هم رسید، نشان از میزان اتفاقات زیاد این دیدار دارد. از مهم‌ترین این اتفاق باید به گل‌به‌خودی بهروز بارانی در دقیقه 4+45 اشاره کرد که باعث شد دو تیم با تساوی یک-یک راهی رختکن شوند. بررسی چندباره صحنه‌های مشکوک به پنالتی در نیمه نخست به کمک VAR از جمله اتفاقات ویژه نیمه نخست بود.

در نیمه دوم ابتدا این خوزستانی‌ها بودند که دست به حمله می‌زدند اما رفته‌رفته شمس‌آذری‌ها هم از لاک دفاعی خارج شدند. درنهایت علی وزیری‌پناه، مهاجم تعویضی یشمی‌پوشان روی ارسال علی آزادمنش در دقیقه 81 موفق به گلزنی شد تا کامبک شمس‌آذری‌ها را کامل کند. خوزستانی‌ها اما که خود را در خطر شکست می‌دیدند بعد از این گل یکپارچه حمله شدند و در دقیقه 4+90 سهم یک امتیازی خود را با زدن گل مساوی از این مسابقه برداشتند. پرکارترین فرد این بازی VAR بود که بارها اتفاقات بازی را بررسی کرد. در هفته پنجم لیگ برتر فوتبال ایران، شمس‌آذر قزوین سی‌ام شهریورماه مهمان ملوان است و روز شنبه سی‌ویکم شهریورماه هم استقلال خوزستان در خانه پذیرای چادرملو اردکان خواهد بود. 

چشم تراکتور به باخت روشن شد

رسیدن به برد تنها چیزی بود که دراگان اسکوچیچ و تیمش در هفته چهارم به دنبالش بودند. تراکتورسازان برای اینکه رفته رفته جای سپاهان را در صدر بگیرند،‌ محکوم به پیروزی در دیدار خانگی مقابل ذوب‌آهن بودند. تیمی بحران‌زده که درنهایت در تبریز نخستین شکست تراکتور را به آنها تحمیل کرد تا همچنان گربه‌سیاه آنها باشد. 

سرخ‌پوشان تبریزی همان‌طور که انتظار می‌رفت تیم برتر زمین بودند اما دفاع منسجم ذوبی‌ها اجازه گلزنی را به آنها نمی‌داد. درنهایت محمد ربیعی با تعویض‌های خود در نیمه دوم گره بازی را باز کرد و با درخشش مهاجم مورد علاقه‌اش، نخستین برد فصل جدید را جشن گرفت. امید لطیفی که در دوران حضورش در مس رفسنجان هم تعویض طلایی محمد ربیعی بود، در دقیقه 67 با استفاده از اشتباه مهلک شجاع خلیل‌زاده، در محوطه جریمه تراکتور صاحب موقعیت گلزنی شد و توانست دروازه تراکتوری‌ها را باز و از چهره شکست مقابل این تیم رونمایی کند. 

نکته مهم این بازی ناکامی علیرضا بیرانوند مقابل ذوبی‌ها بود. دروازه‌بان شماره یک ایران بعد از بسته نگه داشتن دروازه تیم ملی در دو بازی انتخابی جام جهانی، در بازگشت به لیگ به طرز غافلگیرانه‌ای از ذوب‌آهن گل خورد تا خبری از بهبود آمار بیرو مقابل این تیم اصفهانی نباشد. درواقع بدترین آمار دوران بازیگری بیرانوند در لیگ برتر برابر ذوب‌آهن ثبت شده است. بیرانوند، ۱۳ بار در لیگ برتر مقابل ذوب‌آهن قرار گرفته که در این بازی‌ها ۱۴ گل خورده است. او همچنین بیشترین گل در یک بازی لیگ برتری را هم از ذوب‌آهن خورده است. در لیگ چهاردهم که بیرانوند دروازه‌بان نفت بود، او پنج گل از ذوبی‌ها دریافت کرد. البته بیرانوند تجربه کلین‌شیت در چهار بازی متوالی مقابل تیم اصفهانی را دارد اما او دوباره در بازی رفت فصل پیش در ورزشگاه آزادی از شاگردان محمد ربیعی گلی عجیب دریافت کرد تا این آمار دوباره خراب شود. 

شاگردان محمد ربیعی روز یکشنبه اول مهرماه باید در دربی استان اصفهان به مصاف سپاهان بروند و تراکتوری‌ها هم روز چهارشنبه بیست‌وهشتم شهریورماه در هفته نخست لیگ قهرمانان آسیا 2 میهمان تیم الوکره قطر هستند.