حسرت طلا...

المپیک ۲۰۲۴ پاریس روز گذشته به پایان رسید تا نتایج و اتفاقات این رویداد به برگی از تاریخ تبدیل شود. مسابقاتی که انتظار می‌رفت بعد از نرسیدن امیرحسین زارع به عنوان قهرمانی، در آخرین روز رحمان عموزاد چهارمین طلای کاروان را به گردن بیاویزد اما او در نبرد با کشتی‌گیر ژاپنی مغلوب شد تا کشتی آزاد ایران سهمی از مدال‌های طلای پاریس نداشته باشد. امیرعلی آذرپیرا اما که آخرین نماینده کاروان ایران در پاریس بود، با کسب مدال برنز یک پایان مدالی را برای ورزش کشور رقم زد. همچنین باید اشاره کرد که کشتی ایران در مجموع در آزاد و فرنگی ۱۱ نماینده داشت که حاصل کارشان هشت مدال بود. کشتی با این هشت مدال رنگارنگ تاریخ‌ساز شد؛ چراکه بیشترین مدال کشتی در این دوره از المپیک به دست آمد.

نگار رشیدی 

 

تاج از سر زارع افتاد 

امیرحسین زارع بسیار مصمم بود که مدال برنزش در المپیک توکیو را به طلای پاریس تبدیل کند. او برای این هدف خودش را به فینال رساند و اگر ثانیه‌ها با او یاری می‌کردند و البته حریفش کمی جوانمردانه‌ مبارزه می‌کرد، شاید حالا مدال طلا را به خانه می‌آورد. آزادکار وزن 125 کیلوگرم کشورمان در آخرین مبارزه به مصاف گنو پتریاشویلی دارنده مدال‌های نقره و برنز المپیک و سه طلای جهان از گرجستان روی تشک رفت و با وجود کامبک زیبایی که داشت، در پایان با نتیجه 10 بر 9 شکست خورد و روی سکوی دوم رقابت‌ها ایستاد. 

پتریاشویلی تایم نخست را با نتیجه 10 بر یک به سود خود تمام کرد و در تایم دوم در حالی که مشخص بود کم آورده، به بهانه مصدومیت استراحت پزشکی می‌گرفت و چند باری به همین دلیل کشتی متوقف شد. زارع در تایم دوم موفق به کسب هشت امتیاز از پتریاشویلی خسته شد اما در فاصله ۳۰ ثانیه مانده به پایان نتوانست یک امتیاز دیگر بگیرد تا این مبارزه در نهایت با نتیجه ۱۰ بر ۹ به سود پتریاشویلی به پایان برسد. زارع در المپیک توکیو هم مقابل پتریاشویلی شکست خورد و به رده‌بندی رسید. 

ناگفته نماند زارع هم در پاریس آمادگی گذشته را نداشت و مثل سابق حریفان خود را تحت فشار قرار نمی‌داد. زارع در دور نخست آیال لازاریف از قزاقستان را پنج بر صفر شکست داده بود، در دومین مبارزه برابر آمارور دسی از کانادا ۱۰ بر صفر پیروز شد و در نیمه‌نهایی طاها آکگل دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک از ترکیه را در یک مبارزه سخت و دشوار با نتیجه دو بر یک از پیش رو برداشت. 

شمشیر سامورایی بر رحمان غلبه کرد

رحمان عموزاد که با کشتی‌های دیدنی‌اش و از پیش رو برداشتن رقبای مدعی خود، به فینال وزن 65 کیلوگرم رسیده بود، تنها یک قدم تا ایستادن روی سکوی قهرمانی فاصله داشت تا دست کشتی آزاد از مدال طلا خالی نماند. او در نبرد طلا به مصاف کوتارو کیوکا از ژاپن رفت که مدال جهانی در کارنامه ندارد اما عزمش را جزم کرده بود که با طلای پاریس به خانه برود. 

رحمان عموزاد که با کشتی‌های دیدنی‌اش و از پیش رو برداشتن رقبای مدعی خود، به فینال وزن 65 کیلوگرم رسیده بود، تنها یک قدم تا ایستادن روی سکوی قهرمانی فاصله داشت تا دست کشتی آزاد از مدال طلا خالی نماند؛ او اما در فینال مقابل کشتی‌گیر ژاپنی شکست خورد تا تمام فینال‌های کشتی آزاد به مدال نقره ختم شود

عموزاد در فینال نخستین امتیاز را به دست آورد اما در همان تایم اول با زیرگیری حریف در خاک نشست و چهار بار اسیر فیتیله پیچ شد. اگر زمان سه دقیقه نخست به پایان نمی‌رسید، کشتی‌گیر ژاپنی پنجمین فن را هم روی رحمان اجرا می‌کرد تا همان جا کار را تمام کند. اما زمان به پایان رسید تا رحمان در حالی که 10 بر یک عقب بود، نزد مربی‌های خود برود. با این حال خیلی‌ها امیدوار بودند رحمان مانند امیرحسین زارع به بازی برگردد و کار را تمام کند اما آزادکار کشورمان که به نظر می‌رسید از نظر بدنی کم آورده بود، در تایم دوم تنها دو امتیاز گرفت تا کشتی با نتیجه 10 بر سه به پایان برسد و عموزاد روی سکوی نایب‌قهرمانی بایستد. 

رحمان در حالی در فینال شکست خورد که تا رسیدن به این مرحله حتی یک امتیاز هم به رقبای سرشناسش نداده بود. او در دور نخست با نتیجه هشت بر صفر زین ردرفورد دارنده مدال‌های طلا و نقره جهان از آمریکا را شکست داد، در یک‌چهارم نهایی اسلام دودایف از آلبانی را ۱۱ بر صفر از پیش رو برداشت و در نیمه‌نهایی اسماعیل موسوکایف کشتی‌گیر روسی‌الاصل مجارستان و دارنده مدال طلای جهان ۲۰۲۳ را با نمایشی مقتدرانه و بی‌نظیر در همان تایم نخست با امتیاز عالی ۱۰ بر صفر برد. 

عبور آذرپیرا از دیوار آمریکایی

شاید اگر امیرعلی آذرپیرا به چنین قرعه‌ سختی نمی‌خورد، او هم یکی از فینالیست‌های کشتی در پاریس می‌شد. او اما در گام نخست در مبارزه‌ای سخت و دشوار در وزن 97 کیلوگرم، برابر احمد تاج‌الدین‌اف نابغه ۲۱ ساله روسی‌الاصل بحرین به میدان رفت و با شکست برابر این کشتی‌گیر شروع تلخی در پاریس داشت. با این حال با فینالیست شدن نابغه روسی، امیرعلی به شانس مجدد راه یافت و با پیروزی برابر علیشر یرگالی از قزاقستان به دیدار رده‌بندی رفت. جایی که کایل اسنایدر آمریکایی منتظرش بود. اسنایدر نامی بزرگ در کشتی دنیا به شمار می‌رود که مدال‌های زیادی در مسابقات جهانی و المپیک دارد. آذرپیرا اما یک جوان دهه هشتادی است که برای نخستین بار حضور در میدان بزرگ المپیک را تجربه کرد. با این حال ملی‌پوش ایران بدون توجه به نام حریف، مقتدرانه کشتی گرفت و در پایان توانست با نتیجه چهار بر یک پیروز شود و مدال برنز را به گردن بیاویزد. 

به این ترتیب کشتی آزاد ایران با کسب سه مدال نقره توسط رحمان عموزاد در ۶۵ کیلوگرم، حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم و امیرحسین زارع در ۱۲۵ کیلوگرم و یک مدال برنز توسط امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم به کار خود در المپیک ۲۰۲۴ پاریس پایان داد. یونس امامی دیگر آزادکار کشورمان بود که در ۷۴ کیلوگرم به میدان رفت اما از رسیدن به مدال بازماند. 

درخشان مثل کشتی فرنگی

کشتی آزاد ایران در حالی از رسیدن به مدال طلای المپیک پاریس بازماند که کشتی فرنگی ایران با هدایت حسن رنگرز با کسب دو مدال طلای سعید اسماعیلی در ۶۷ کیلوگرم و محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم، یک ‌نقره علیرضا مهمدی در وزن ۸۷ کیلوگرم و یک مدال برنز امین‌میرزازاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم با درخشش بی‌نظیر به کار خود در این رقابت ها پایان داد.