تیر هانیه خطا رفت

هشتمین روز از بازی‌های المپیک در حالی آغاز شد که ایران در سه رشته نماینده داشت. هانیه رستمیان در فینال تیراندازی، حسن تفتیان در دوی ۱۰۰ متر و علی لبیب در دوچرخه‌سواری جاده به رقابت پرداختند. در حالی که بسیاری امیدوار بودند طلسم مدال به دست رستمیان باطل شود، این اتفاق نیفتاد.

نگار رشیدی 

 

وعده رستمیان برای المپیک بعدی

بعد از حذف همه تیراندازان ایران از بازی‌های المپیک، هانیه رستمیان آخرین نفری بود که شانس کسب مدال در این رشته را داشت. او که به مرحله فینال تپانچه 25 متر رسیده بود، در این مرحله در کنار تیراندازانی از کشورهای مجارستان، ویتنام، آمریکا، کره، هند، چین و فرانسه رقابت کرد و درنهایت در رده ششم ایستاد و به مدال نرسید. رستمیان روز جمعه در پایان مرحله مقدماتی در مجموع بخش دقت و سرعت با ۵۸۸.۱۸ امتیاز در رده سوم ایستاده و به فینال رسیده بود. این تیرانداز کشورمان پیش از این در ماده تپانچه ۱۰ متر المپیک پاریس به فینال نرسیده و بیست و دوم شده بود. به این ترتیب پرونده مسابقات تیراندازی بسته شد و تیراندازی ایران نتوانست روند مدال‌آوری خود در این رویداد را ادامه دهد. تیراندازی ایران در المپیک 2020 توکیو توسط جواد فروغی برای نخستین بار به مدال رسید و رنگ این مدال هم طلا بود. 

بعد از حذف همه تیراندازان ایران از بازی‌های المپیک، هانیه رستمیان آخرین نفری بود که شانس کسب مدال در این رشته را داشت. او که به مرحله فینال تپانچه 25 متر رسیده بود، درنهایت در رده ششم ایستاد و به مدال نرسید

ناگفته نماند این برای نخستین بار در تاریخ حضور ایران در المپیک بود که یک تیرانداز به فینال تپانچه بانوان راه پیدا کرده است. پیش از این ایران در هیچ یک از ادوار المپیک در تپانچه ۱۰ متر و تپانچه ۲۵ متر در بخش بانوان فینالیست نداشته است که رستمیان برای نخستین بار در بخش بانوان به این مهم دست یافت.

رستمیان بعد از ششمی در تپانچه ۲۵ متر المپیک درباره عملکرد خود گفت:«مسابقه سختی بود، فشار مسابقه بالا بود. من تجربه حضور در المپیک را داشتم و امیدوار بودم مدال‌آور باشم اما قسمت نبود. من همه تلاش خود را کردم. امیدوارم از این تجربه خوبی که به‌دست آوردم در المپیک بعدی استفاده کنم. همه فینالیست‌ها جزو ۱۰ نفر اول رنکینگ بودند. تجربه حضور در فینال با آن حریفان را داشتم. این رشته مخصوصا فینال آن اصلا قابل پیش‌بینی نیست اما همه تلاشم را کردم. تجربه ارزشمندی به دست آوردم.» 

او البته از خودش انتظار داشت با مدال کارش را تمام کند:«با توجه به مسابقات گذشته و تمریناتم انتظار فینالیست شدن را داشتم. با رکورد خوبی هم فینالیست شدم و توانستم رکورد خود را بزنم. با توجه به تجربه فینال‌ها انتظار مدال از خودم داشتم اما المپیک است و شرایط خود را دارد. تیراندازی است و همین جایگاه هم خوب است. ناراحتی‌ام از این است که انتظار مدال داشتم.» 

همچنین محسن نصراصفهانی، سرمربی تپانچه با ابراز رضایت از عملکرد شاگرد خود گفت:«واقعا عملکرد هانیه بی‌نظیر بود. در مرحله مقدماتی سوم شد و با قدرت به فینال آمد. انتظار ما این بود که به فینال راه پیدا کند اما نه با این رکورد عالی. او در فینال هم رکوردهای خوبی زد. هانیه رستمیان رنک پنج دنیاست و آرزو می‌کنم از الان برای المپیک لس‌آنجلس به فکر مدال طلا باشد و همه تلاشش را برای آن انجام دهد.» فاطمه امینی و شـرمینه چهل‌امیرانی در تفنگ بادی و محمد بیــرانــونــد در تراپ مردان دیگر نمایندگان تیراندازی ایران بودند که به ترتیب در رده‌های بیست و ششم، یازدهم و بیست و چهارم ایستادند. 

تفتیان به نیمه‌نهایی نرسید 

حسن تفتیان سریع‌ترین مرد ایران امیدوار بود در سومین المپیک خود راهی مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌ها شود. اتفاقی که نیفتاد تا او وداع زودهنگامی با پاریس داشته باشد. حسن تفتیان در دوی ۱۰۰ متر المپیک رقابت کرد و از میان ۹ شرکت‌کننده با ثبت رکورد 10.18 ثانیه در گروهش پنجم شد و به این ترتیب از رسیدن به دور نیمه‌نهایی بازماند. او در گروه پنجم با دوندگانی از نیجریه، ایتالیا، جزایر کیمن، غنا، آفریقای جنوبی، برزیل، سنگاپور و سوئد رقابت داشت و در حالی که تا 50 متر اول مسابقه خوبی را سپری می‌کرد، درنهایت به عنوان پنجمین نفر از خط پایان عبور کرد. سه نفر برتر هشت گروه به همراه سه نفر از بهترین رکوردها راهی مرحله نیمه‌نهایی شدند. در پایان رقابت هشت گروه این مرحله، جایگاه نهایی ورزشکاران در این دور مشخص شد که حسن تفتیان بین ۶۹ دونده در جایگاه سی‌وسوم ایستاد. تفتیان همچنین در این مسابقات نتوانست رکورد شخصی خود که ۱۰.۰۳ ثانیه بود را بشکند اما بهترین رکورد فصلش را ثبت کرد. فرزانه فصیحی دیگر دونده دوی 100 متر ایران در المپیک پاریس بود که عملکردی مشابه تفتیان را ثبت کرد. به این ترتیب کار دوومیدانی ایران در المپیک 2024 پاریس به پایان رسید. 

تفتیان بعد از پایان کارش در المپیک پاریس درباره عملکرد خود چنین توضیح داد:«بهترین رکورد فصل خودم را زدم اما با این رکورد نتوانستم صعود کنم. رقابت‌های ۱۰۰ متر المپیک همیشه سخت‌ترین ماده است و می‌دانستم که کار سختی دارم اما به صعود امید داشتم. تمرینات خوبی داشتم و فکر می‌کردم صعود می‌کنم. همیشه در مقدماتی با همین رکوردها صعود می‌کنند اما این دوره سطح رقابت‌ها بالاتر بود. ضمن اینکه من همیشه در گروه مرگ قرار می‌گیرم! گروهم خیلی سخت بود اما در گروه دیگر با رکورد پایین‌تر هم صعود کردند.» 

او در پاسخ به این سوال که اما تا همین گروه پنج، بین نفرات چهارم و پنجم، سه چهار نفر رکورد بهتری از شما داشتند، گفت:«در گروه بعد از من، نفر سوم با ۱۰ ثانیه و ۱۳ صدم ثانیه صعود کرد.» این در حالی است که تفتیان رکورد ۱۰ ثانیه و ۱۸ صدم ثانیه را ثبت کرد. 

لبیب به جاده زد

علی لبیب آخرین ورزشکار ایران در روز هشتم المپیک بود. این رکابزن دهه هشتادی ایران در دوچرخه‌سواری جاده که یکی از طولانی‌ترین رقابت‌ها را دارد حضور پیدا کرد. این مسابقات از ظهر روز گذشته آغاز شد و تا ابتدای شب به طول انجامید. لبیب هم که با آمادگی روحی و تجهیزاتی خوب راهی پاریس شده بود، امیدوار بود بتواند با عملکردی خوب این مسابقات را ترک کند. رسیدن به خط پایان مسابقات، هدفی بود که این رشته در پاریس دنبال می‌کرد.