آریا طاری 

باشگاه پرس‍پولیس با انتخاب خوان کارلوس گاریدو، خیالش را از بابت نیمکت راحت کرد. از سوی دیگر تعدادی از مهره‌های این تیم که روزهای خوبی را هم در فصل گذشته سپری کرده‌اند، به سمت‌های درهای خروج در حرکت هستند تا یک تابستان سخت و جنجالی برای این باشگاه آغاز شده باشد. طی روزهای اخیر نام وحدت هنانوف و محمدحسین کنعانی‌زادگان در این باره مطرح شده که پیشنهاداتی دارند و ممکن است از جمع سرخ‌ها خارج شوند. همچنین یحیی گل‌محمدی که هدایت فولاد را بر عهده گرفته، دست روی یکی از گزینه‌های باشگاه گذاشته است. 

وحدت در رادار سیرجانی‌ها

در میان تعداد زیاد بازیکنانی که تصمیم به جدایی از پرسپولیس گرفتند، وحدت هنانوف اولین کسی بود که به محض پایان لیگ و قهرمانی در جام بیست‌وسوم رسما اعلام کرد که در فصل جدید این تیم را ترک خواهد کرد. هنانوف که از بازیکنان مورد علاقه یحیی گل‌محمدی بود، در سه فصل حضورش در پرسپولیس روزهای بسیار خوبی را سپری کرد. او در این مدت 42 بازی در لیگ برتر جام حذفی و البته لیگ قهرمانان آسیا انجام داد که حاصلش یک گل زده و یک پاس گل است. 

البته که وحدت هنانوف در کنار توانایی بازی در پست دفاع راست، در پست‌های دفاع میانی و هافبک دفاعی هم برای سرخ‌پوشان پایتخت به میدان رفت و عملکرد قابل‌قبولی از خود ارائه کرد. 

عملکرد خوب وحدت در جام ملت‌های آسیا 2023 در ترکیب تیم ملی تاجیکستان باعث شده که این مدافع در رادار تیم‌های زیادی قرار بگیرد. او حالا یک مشتری دست به نقد به نام گل‌گهر سیرجان دارد و احتمال پیوستن او به این تیم وجود دارد. این در حالی است که سرمربی جدید باشگاه هنوز مشخص نشده اما مدیران گل‌گهر با توجه به جدایی مهدی تیکدری‌نژاد و بهنام برزای به دنبال جذب هنانوف هستند. 

کنعانی به قطر، سفر می‌کند؟

دیگر بازیکنی که در آستانه ترک پرسپولیس است نیز یک مدافع است. محمدحسین کنعانی‌زادگان که در لیگ بیست‌وسوم دوباره به فوتبال ایران برگشت و این بار در ترکیب سرخ‌های پایتخت به میدان رفت، از نظر فنی کیفیتی از خود نشان داد که تقریبا حواشی زیادش را به رده دوم اولویت رساند. مدافع تنومند پرسپولیس موفق شد در فصل گذشته برای سرخ‌ها ۶ گل بزند و سه پاس گل بدهد که آمار فوق العاده‌ای برای یک مدافع محسوب می‌شود. 

بسیاری معتقدند امضای کنعانی‌زادگان هم پای قهرمانی پرسپولیس وجود دارد. او در بازی با استقلال خوزستان که به اعتقاد بسیاری تکلیف تیم قهرمان را مشخص کرد، نقش ویژه‌ای در کامبک سرخ‌ها داشت. حالا باشگاه شباب الاهلی امارات به دنبال جذب محمدحسین با یک پیشنهاد خوب برای باشگاه است. الاهلی با مبلغ ۲ الی ۲.۵ میلیون دلار مذاکرات را آغاز خواهد کرد که بخشی از بودجه برای پرداخت رضایت‌نامه این بازیکن است و بخش دیگر طی دو فصل به کنعانی‌زادگان پــرداخــت می‌شود. در صورت قبول این پیشنهات توسط باشگاه پرسپولیس، کنعانی‌زادگان بعد از سعید عزت‌اللهی، مهدی قائدی و احمد نوراللهی به چهارمین بازیکن ایرانی این تیم اماراتی در چند فصل اخیر تبدیل می‌شود. 

یحیی هم اخباری را می‌خواهد

با جدایی علیرضا بیرانوند از پرسپولیس، سرخ‌ها برای حراست از دروازه‌شان در فصل جدید به سراغ محمدرضا اخباری مرد شماره یک گل‌گهر سیرجان رفتند. در فصل گذشته محمدرضا اخباری با 11 کیلن‌شیت پشت سر سیدحسین حسینی (استقلال- 18 کلین‌شیت)، حسین پورحمیدی (تراکتورسازی- 18 کلین‌شیت) و علیرضا بیرانوند (پرسپولیس- 13 کلین‌شیت) قرار گرفت تا فصل موفقی را سپری کرده باشد. 

اخباری در حالی جزو گزینه‌های پرسپولیس و فولاد قرار دارد که هنوز تحت قرارداد باشگاه گل‌گهر است اما احتمال تغییر باشگاه او دور از ذهن نیست. چراکه در حال حاضر به جز باشگاه سپاهان، دروازه تیم‌های مدعی خالی است و آنها به دنبال جذب بهترین‌ها هستند. شنیده می‌شود اخباری مذاکرات مثبتی با پرسپولیس داشته و سرخ‌پوشان امیدوارند که بتوانند با دریافت رضایتنامه او، این دروازه‌بان باتجربه را به استخدام تیم خود در بیاورند.

از سوی دیگر فولاد رقیب مهمی برای پرسپولیس در راه دریافت رضایتنامه اخباری خواهد بود. مسئولان باشگاه فولاد مطابق با نظر یحیی گل‌محمدی به دنبال تقویت فهرست تیم‌شان هستند و در این مسیر گفته می‌شود با توجه به آینده نامشخص کریستوفر کنت و پایان دوران فوتبال شهاب گردان، یحیی گل‌محمدی خواهان جذب محمدرضا اخباری شده و مذاکرات از سوی فولادی‌ها برای جذب این دروازه‌بان باتجربه آغاز شده است. حالا این تصمیم محمدرضا اخباری است که تکلیف این انتقال پر سر و صدا را روشن می‌کند. او فصل گذشته هم جدایی پرماجرایی از تراکتورسازی داشت و در شرایطی که قرار بود به عضویت استقلال تهران دربیاید، سر از سیرجان درآورد و با گل‌گهر قرارداد بست. حالا هم با وجود اینکه گفته می‌شود مذاکرات او با پرسپولیس خوب پیش رفته اما باید منتظر هر تصمیمی از سوی این دروازه‌بان باتجربه باشیم. هرچند نباید فراموش کرد که در این مسیر همکاری باشگاه گل‌گهر و صدور رضایتنامه هم دارای اهمیت است. گفته می‌شود مسئولان باشگاه سیرجانی تنها در صورت توافق مالی، اجازه جدایی محمدرضا اخباری  را   می‌دهند.