سعید طالبی چابک 

آنتونی مارسیال خبر جدایی از باشگاه منچستر یونایتد را تایید کرد. قرارداد او با باشگاه، تابستان امسال به پایان می‌رسد و تیم علاقه‌ای به تمدید قرارداد با او نداشت.

مارسیال که حالا ۲۸ ساله شده، در دوران حضور خود در اولدترافورد مجموعا ۹۰ گل در تمام رقابت‌ها به ثمر رساند اما یکسره با انواع و اقسام مصدومیت‌ها مواجه شد. آخرین حضور او در ترکیب اصلی شیاطین سرخ دسامبر سال گذشته میلادی در جریان شکست سه بر صفر خانگی مقابل بورنموث رقم خورد. مهاجم فرانسوی در پنجره تابستانی نقل و انتقالات سال ۲۰۱۹ قرارداد جدید پنج ساله با منچستر یونایتد امضا کرد که به باشگاه اجازه می‌داد در صورت تمایل، مدت حضور او در منچستریونایتد را ۱۲ ماه دیگر تمدید کند. اما پاییز گذشته رسانه‌ها خبر دادند باشگاه قصدی برای فعال‌سازی این بند ندارد. مارسیال بعد از فصل ۲۰-۲۰۱۹ هرگز قادر به زدن بیشتر از ۱۰ گل در یک فصل لیگ نشد. او که تابستان ۲۰۱۵ به عنوان یک بازیکن نوجوان از موناکو آمد، حالا بعد از نزدیک به یک دهه با ارسال پیامی در شبکه‌های مجازی از هواداران تیم خداحافظی کرده. بازیکنی که در مقاطعی از فوتبالش در منچستریونایتد نوید یک ستاره درخشان را می‌داد اما عملکرد کم‌ثبات خودش در ترکیب در کنار شرایط یونایتد در 10 سال اخیر موجب شد که چراغ درخشش‌اش کم‌سو و کم‌فروغ‌تر شود. بعد از بیش از 10 سال آنتونی مارسیال چراغ خاموش‌تر از آنچه تصور می‌شد از جمع شیاطین سرخ جدا شد.

آقای گل خستگی‌ناپذیر

هفته پایانی لیگ حرفه‌ای عربستان برگزار شد و درحالی که قهرمانی الهلال پیش از این قطعی بود در یکی از دیدارهای مهم، النصر به مصاف الاتحاد رفت و یاران رونالدو موفق شدند فصل را با کسب یک پیروزی خانگی به اتمام برسانند.

النصر در کنار الهلال با کسب این پیروزی، دومین تیم صد گله فصل شد. آنها دومین خط حمله برتر مسابقات را از آن خود کردند. در پایان فصل، رونالدو عنوان آقای گلی را به دست آورد و با 35 گل بالاتر از میتروویچ قرار گرفت. او در رقابت با ریاض محرز و روبن نوس فاصله‌ چندانی تا کسب عنوان برترین پاسور فصل هم نداشت. ثبت دو گل مقابل الاتحاد، ضامن رکوردشکنی کریستیانو بود. او موفق شد با پشت سر گذاشتن عبدالرزاق حمدا...، رکورد بیشترین گل زده در طول یک فصل از لیگ حرفه‌ای عربستان را بشکند. CR7 این فصل در تمامی مسابقات با پیراهن النصر از مرز 50 گل عبور کرده و نکته جالب درباره آقای گلی‌اش این است که 35 گل در 31 دیدار در لیگ حرفه‌ای عربستان به ثمر رسانده است. هرچند درخشش رونالدو برای قهرمانی در مسابقات در رقابت با الهلال کافی نبود اما عملکرد او نشان داد که برای رسیدن به بالاترین سطح ممکن در هر مکانی، خستگی‌ناپذیر است. یاران رونالدو جمعه‌شب در فینال جام پادشاهی فوتبال این کشور امیدوارند فصل را با فتح جام به پایان برسانند و رونالدو قطعا یکی از ابزار اصلی النصری‌ها خواهد بود.

بقا با   اعمال شاقه

بوخوم با غلبه بر دوسلدورف در ضربات پنالتی دوران حضور در بوندس‌لیگای آلمان را حداقل برای یک فصل دیگر تمدید کرد. شاگردان بوشر شکست سه بر صفر در مسابقه رفت را با سه گل جبران کردند و در نهایت ضربات پنالتی برای آنها خوش‌یمن بود. در ۱۶ دوره اخیر برگزاری پلی‌آف بوندس‌لیگا، تنها سه بار نمایندگان سطح دوم به پیروزی دست یافته‌اند.

امسال هم دوسلدورف حتی با وجود پیروزی سه گله در خانه حریف موفق به حفظ نتیجه و صعود نشد تا بوخومی‌ها با اعمال شاقه و کامبک در بازی برگشت و در خانه حریف، به بقا در بوندس‌لیگا ادامه دهند.

چلسی و آزمون و خطاهایش

پس از نیم‌فصل دوم و کسب نتایج بسیار خوب توسط مائوریتسیو پوچتینو، هرگز احتمالی برای اخراج مرد آرژانتینی در نظر گرفته نمی‌شد. باشگاه و مدیرانش بارها اعلام کردند در مسیر درستی قرار دارند و می‌خواهند با سرمربی خود ادامه دهند. با این حال در کمال ناباوری شاهد بودیم او رسما از باشگاه اخراج شد. اتفاقی که نشان می‌دهد چلسی در مسیر درستی قرار ندارد و هر وقت که لازم شد وانمود می‌کند همه چیز روبه‌راه است. هیچ بعید نیست همان روزهایی که مدیران از ادامه مسیر با پوچ صحبت می‌کردند، در واقعیت هنوز پلن مشخصی برای ادامه مسیر باشگاه نداشتند. پس از اخراج، گزینه‌های زیادی برای هدایت باشگاه نامزد شدند و پس از گذشت چند روز بررسی، شاگرد سابق گواردیولا برای هدایت آبی‌های لندن انتخاب شد.

روبرتو د زربی، توماس فرانک، کیران مک‌کنا و انزو مارسکا از جمله مربیان مورد علاقه چلسی بودند که برای هر کدام از آنها دلایلی وجود داشت. انزو مارسکا پس از بررسی‌های فراوان به عنوان نفر اصلی انتخاب شد زیرا او ترکیبی را ایجاد می‌کند که به کمک آن، بازیکنان تیم مالکیت بیشتری بر توپ داشته باشند و بازیکنان شکوفا شوند و کار با جوانان را به خوبی انجام می‌دهد. او همچنین تاکتیک‌های گوناگونی را پیاده می‌کند و به سرعت دنبال کسب جایگاه‌های برتر خواهد بود و زمان زیادی را برای رسیدن به موفقیت نمی‌خواهد. البته یک نکته بزرگ دیگر برای مارسکا این است که او شاگرد پپ گواردیولا بوده و الگوهای زیادی را در تیم‌هایش پیاده می‌کند. مدیران چلسی در دوره پسا آبراموویچ هنوز در حال آزمون و خطا هستند و به نظر می‌رسد صبر زیادی برای به نتیجه رسیدن برنامه‌های سرمربی از خود نشان نمی‌دهند.

اگر فلیک روی نیمکت کاتالان‌ها بنشیند...

گزارش‌ها و منابع خبری حاکی از این هستند که سرمربی سابق بایرن مونیخ و تیم ملی آلمان، هانسی فلیک در آستانه نشستن روی نیمکت آبی و اناری‌هاست. همه چیز تمام شده به نظر می‌رسد و رفته رفته باید منتظر تماشای معجون آبی و اناری‌ سرمربی آلمانی باشیم. ترکیبی که از هر دو سمت انگیزه‌های فراوانی برای به ثمر نشستنش مشهود است. سرمربی فاتح تمام جام‌های ممکن با بایرن مونیخ در آستانه پیوستن به بارسلونا، شاید برای تحلیل و ارزیابی شغل جدیدش با یکی از آخرین جملات ژاوی، مرد برکنار شده نیمکت هم مواجه شود. سرمربی سابق کاتالان‌ها در پاسخ به خبرنگاری که از او توصیه‌ای برای کار روی نیمکت بارسلونا می‌خواست، گف:«آماده باشید زیرا کار آسانی نخواهید داشت.» ژاوی همچنین در بیان دیگری شرایط کاری فلیک را نگران‌کننده‌تر توصیف می‌کند و می‌گوید:«رنج خواهی برد! در بارسلونا هرگز آرامش خاطر نداشتم.»

اما مرد آلمانی با زخم و درد بیگانه نیست. درست است که با بایرن همه جام‌ها را درو کرده و با توجه به طول عمر نه‌چندان زیادی که از سرمربی‌گری‌اش می‌گذرد، کارنامه قابل توجهی دارد، اما در چند سال اخیر در مواقع بسیاری مورد هجمه رسانه‌ها و هواداران قرار گرفته و از آن شرایط آرمانی که در بایرن طلایی‌اش تجربه می‌کرد، فاصله گرفته است. بدن فلیک شاید به اندازه پیکر بارسلونا زخمی و خون‌آلود نباشد، اما آنقدر زخم دارد که شرایط باشگاه کاتالان را به خوبی لمس کند و برای التیام زخم‌های مشترکی که دارند با انگیزه به سراغ یافتن و ساختن پادزهر برود. پادزهری که برای بارسلونایی‌ها با بردن جام‌ها به دست می‌آید. با بردن ال‌کلاسیکوهایی که دیگر حتی در خانه برای بردنش با مشکل مواجه شده‌اند.

آنها هر فصل ستاره‌هایی درخشان و آینده‌دار را از آکادمی معروف و بزرگ و با سابقه خودشان به تیم اصلی معرفی می‌کنند. با این حال چنین ستاره‌هایی با سنین پایین برای شناخته شدن به عنوان پدیده، کافی به نظر می‌رسند و برای فتح عناوین کیفیت لازم را نشان نمی‌دهند. بارسلونا فارغ از جوانانی که آینده این باشگاه را می‌سازند، نیاز به نتیجه گرفتن دارد و یکی از ملزومات نتیجه گرفتن هم داشتن ترکیبی منظم و لیستی از بازیکنان کارآمد در همه پست‌هاست. ترکیب بارسا با وجود داشتن ستاره‌های شاخص هرگز موازنه شده و متعادل به نظر نمی‌رسد و این تیم با هر مربی جدیدی باید این ضعف را برطرف کند و به کمک یک تیم منسجم به پدیده‌هایش برای بزرگ شدن میدان بدهد. این مشکل با خرید ستاره‌های شاخص برای پست‌های مورد نظر برطرف خواهد شد اما دغدغه‌های آبی و اناری پیچیده شده و مشکلات مالی گزینه انتخاب را از دسترس کادر فنی این تیم دور نگه می‌دارد. بارسلونا دردسر بزرگ دیگری به نام رئال مادرید دارد که با اضافه شدن فشار انتظارها از این تیم، سختی چند برابری به سرمربی تحمیل می‌کند. اگر در رقابت با رئال مادرید از این رقیب بزرگ و همیشه مدعی جا بمانند، کمتر کسی ارزش‌های فنی را مورد توجه قرار می‌دهد و شکست را نه به قدرت حریف بلکه به ضعف بارسا نسبت می‌دهند. مرد آلمانی شاید یکی از جاذبه‌های کار در بارسلونا را در اختیار داشتن یک آکادمی بداند که هرگز تیم اصلی‌اش را مایوس نمی‌کند. فلیک هر زمان اراده کند ستاره جدیدی را در اختیار بگیرد، می‌تواند سری به تمرینات تیم‌های پایه بزند. او درست مثل ژاوی، شانس تماشای استعدادهای ناب فوتبال را در لاماسیا دارد و این یک قوت قلب بزرگ برای نیمکت آبی و اناری‌هاست. با این حال لاماسیا برای فلیک یک خطر هم محسوب می‌شود؛ نه در زمین بلکه روی نیمکت! بارسایی‌ها از همین حالا احتمال عدم موفقیت فلیک را بررسی کرده‌اند و با رافائل مارکس، ستاره سابق بارسا و سرمربی بارسا اتلتیک برای ادامه همکاری به توافق رسیده‌اند. مارکس گزینه جانشین فلیک در صورت عدم موفقیت به شمار می‌رود و سرمربی جدید بارسا باید هوشیار باشد. بارسلونا با حال و روز فعلی‌اش بعید است به هیچ سرمربی دیگری هم بیش از یک فصل بدون جام فرصت دهد.