مرتضی سعیدی

حمیدرضا رجبی در نشست خبری قبل از دیدار برابر فولاد خوزستان در سالن کنفرانس سازمان لیگ گفته:«متاسفانه آقایان حرف‌هایی مطرح کردند و ادعاهایی دارند که همه پوچ و واهی است. پرسپولیس با کمک داوری 14 امتیاز کسب کرده و اگر این کمک‌ها نبود الان آنها خود را مدعی قهرمانی نمی‌دانستند. پرسپولیس برابر تیم‌هایی همچون هوادار، استقلال خوزستان و آلومینیوم اراک با کمک داوری توانست به موفقیت دست یابد و نمی‌دانم چرا در مورد تیم ما اینگونه صحبت می‌کنند. ضمن اینکه با تمام احترامی که برای داوران قائلیم، استقلال بیشتر از سایر تیم‌ها از اشتباهات داوری ضرر کرده است. آنها بحث بازی آخر ما مقابل پیکان را مطرح کردند. برای ما هدف گرفتن سه امتیاز و رسیدن به قهرمانی است. آنها یادشان رفته است که در گذشته بازی‌های بدون تماشاگرشان در ورزشگاه آزادی بود تا بتوانند از حمایت هواداران‌شان برخوردار شوند و حالا این آقایان از ما ایراد می‌گیرند.» او در خصوص صحبت‌های عجیب مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که گفته بود مهدی هاشمی‌نسب دارو می‌خورد، گفت:«درویش برای اینکه هواداران تیمش را ساکت کند چنین حرف‌هایی را به زبان آورده البته از یک مدیرعامل بعید است. آنها تمام تلاش خود را می‌کنند تا استقلال را به حاشیه ببرند اما تمرکزمان روی چند بازی باقی مانده است و تلاش می‌کنیم تا در تمامی بازی‌ها برنده از زمین خارج شویم.»

این صحبت‌ها در نشست خبری یک بازی لیگ برتری مطرح شده. باور می‌کنید؟ سطح اول فوتبال ایران در حساس‌ترین مقطع فصل و در شرایطی که دو تیم همیشه مدعی پایتخت با فاصله یک امتیازی در صدر جدول در حال رقابت هستند، بستر غیراصولی‌ترین و سطحی‌ترین مسائل حاشیه‌ای فوتبال شده است. مسائلی که بیشتر خوراک صفحه‌های افراطی هواداری و صفحه‌های زرد است. و این فقط مختص به یک تیم و باشگاه و مربی نیست. مطرح کردن این مسائل و خوش‌رقصی برای هواداران و فریب دادن هوادار با مصاجبه‌های جنجالی و خبرساز و غیر واقع در فوتبال کشورمان اپیدمی شده و چون در اکثر موارد هیچ مسئولیت حقوقی و اجتماعی مهمی متوجه آنها که سطح لیگ را تا حد لیگ محلات پایین می‌آورند نیست، این‌گونه فرار به جلوها در فرهنگ فوتبال ما نفوذ کرده است.

یک روز پس از صحبت‌های مربی استقلال و دستیار جواد نکونام در مورد اشتباهات داوری و ادعای برخورداری پرسپولیس از 14 امتیاز با این اشتباه، کانال تلگرامی رسانه رسمی باشگاه پرسپولیس با انتشار یک ویدیو پاسخ همتای آبی‌پوش را داد. در این ویدیو که باشگاه پرسپولیس اعتقاد دارد بر اساس نظر کارشناسان تهیه شده، صحنه‌های مشکوک چندین بازی از جمله دیدار استقلال با ملوان، آلومینیوم، شمس‌آذر، استقلال خوزستان، پیکان، سپاهان و... وجود دارد. باشگاه پرسپولیس در این ویدیو به نظرات کارشناسان فوتبال برتر استناد کرده و با نتیجه‌گیری از آن برخی از امتیازات کسب شده توسط استقلال را زیر سوال برده و مدعی شد استقلال با داوری 18 امتیاز گرفته است.

رسانه تیمی که با تمرکز روی بازی‌های باقی‌مانده لیگ، قهرمانی در انتهای فصل را دور از دسترس نمی‌بیند، مشغول مستندسازی در جواب ادعای مربی حریف است. این موارد در لیگ برتر ایران رخ می‌دهد و گویای این مساله اساسی است که باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی ما اساسا با مفهوم فرهنگ‌سازی بیگانه‌اند. اتفاقات تکرار شونده‌ای که زیبنده فوتبال ما نیست اما به راحتی وارد لایه‌های فوتبال نشده که به راجتی قابل حل یاشد.