خمز-مورایس؛ راند سوم!

فوتبال باشگاهی ایران بالاخره امروز از سر گرفته می‌شود و بعد از غیبتی نسبتا طولانی، تراکتور و سپاهان روبه‌روی هم قرار خواهند گرفت. این بازی برای هر دو تیم و به طور کلی برای کورس قهرمانی فوتبال ایران یک نبرد تعیین‌کننده خواهد بود. برخوردی بین دو مربی کارنامه‌دار خارجی که هر کدام یک بار طرف مقابل را شکست داده‌اند و حالا در راند سوم با هم روبه‌رو خواهند شد. بدون هیچ شک و تردیدی، این یکی از مهم‌ترین بازی‌های سال فوتبال ایران به شمار می‌رود و هیجان بسیار زیادی نیز به دنبال دارد.

آریا رهنورد

 

خمز، علیه قهرمانی سپاهان

ژوزه مورایس و پاکو خمز تا امروز دو بار در فوتبال ایران با هم برخورد داشته‌اند. اولین جدال آنها، در نیم‌فصل دوم فصل گذشته اتفاق افتاد. جایی که سپاهان صدرنشین جدول لیگ و مدعی شماره یک قهرمانی این رقابت‌ها بود و تراکتور شانسی برای قهرمانی نداشت. با این وجود طرفداران تیم تبریزی استادیوم را کاملا پر کردند و در نهایت تراکتوری‌ها با تک‌گل رضا اسدی روی یک ضربه پنالتی بحث‌برانگیز، برنده مسابقه شدند. اگر تیم مورایس در آن بازی به برتری می‌رسید، عملا رسیدن به این تیم برای پرسپولیس غیرممکن می‌شد اما آن باخت تا حدود زیادی مسیر لیگ را عوض کرد. در حقیقت اولین برخورد این دو مربی در فوتبال ایران، ضربه بزرگی به رویاهای قهرمانی مورایس زد. دومین برخورد آنها اما داستان کاملا متفاوتی داشت؛ این بار تراکتور کاملا تغییر کرده بود و در همان شروع فصل، آمادگی بازی با حریفی مثل سپاهان را نداشت. آن مسابقه در نهایت با برتری یک‌طرفه تیم اصفهانی تمام شد تا خمز و مورایس هر کدام یک برد در نبردهای مستقیم‌شان در فوتبال ایران داشته باشند.

 

چشم در چشم رضا

همه می‌دانند که خمز چقدر به رضا اسدی علاقه داشت. او تصمیم گرفت از رضا به عنوان یک مهاجم استفاده کند و این همان تصمیمی بود که عملا دوران فوتبال اسدی را متحول کرد. رضا ناگهان به بهترین گلزن تراکتور تبدیل شد و یک فصل آرمانی را در این تیم پشت سر گذاشت. با این وجود باشگاه تراکتور نتوانست این بازیکن را حفظ کند و او در نهایت راهی سپاهان شد. تصمیمی که اصلا به مذاق خمز خوش نیامد. او بارها از باشگاه تبریزی به خاطر از دست دادن رضا و سپردن او به یک رقیب مستقیم، انتقاد کرده است. بدون شک اگر اسدی هنوز در تراکتور بازی می‌کرد، این تیم در این فصل گل‌های بیشتری به ثمر می‌رساند. حالا این بازیکن دوباره روبه‌روی سرمربی اسپانیایی تراکتور قرار خواهد گرفت.

جنگی با   احتمال قهرمانی

بازی حساس امروز در شرایطی برگزار می‌شود که هم سپاهان و هم تراکتور، از شانس‌های قهرمانی این فصل لیگ برتر به شمار می‌روند. این بازی برای هر دو تیم بی‌نهایت کلیدی به نظر می‌رسد. تراکتور از 20 بازی 38 امتیاز گرفته و اگر برنده این نبرد شود، 41 امتیازی خواهد شد. این یعنی قرمزهای تبریز در صورت بردن این جدال در فاصله دو امتیازی پرسپولیس و پنج امتیازی استقلال قرار می‌گیرند و به قهرمانی امیدوار می‌مانند. سپاهان نیز در 19 بازی 37 امتیاز گرفته و اگر دو بازی معوقه‌اش را ببرد، 43 امتیازی می‌شود و به رده دوم جدول لیگ برتر می‌رسد. پس هر تیمی که برنده این بازی باشد، شانس جدی قهرمانی لیگ خواهد بود و هر تیمی که شکست بخورد باید با احتمال قهرمانی وداع کند. تساوی این جدال هم بدون شک به ضرر هر دو تیم و به سود سرخابی‌های پایتخت خواهد بود.

 

ستاره‌هایی که می‌رسند

نگرانی بزرگ سپاهان در روزهای گذشته، مصدومیت چند مهره مهم این تیم بود. پیام نیازمند و جواد حسین‌نژاد به دلیل آسیب‌دیدگی فرصت حضور در اردوی تیم ملی را از دست دادند اما حالا دیگر هر دو بازیکن کاملا آماده هستند تا به سپاهان برگردند و روبه‌روی تراکتور به میدان بروند. یکی از مشکلات بزرگ مورایس برای این جدال، دیر اضافه شدن چند ستاره ملی‌پوش است. رامین رضاییان و امید نورافکن کمی دیر به تمرین‌های این تیم ملحق شده‌اند اما بعید است این مربی قید استفاده از آنها در ترکیب اصلی تیم را بزند. در نتیجه تیم اصفهانی با همه ستاره‌های اصلی راهی تبریز می‌شود تا در این بازی بزرگ به میدان برود. در سمت مقابل نیز تراکتور همه نفرات مهمش را برای این بازی در اختیار دارد و با انگیزه‌های زیادی به این مسابقه خانگی  قدم می‌گذارد.

بازی حساس امروز در شرایطی برگزار می‌شود که هم سپاهان و هم تراکتور، از شانس‌های قهرمانی به شمار می‌روند. تیم برنده شانس جدی قهرمانی لیگ خواهد بود و هر تیمی که شکست بخورد باید با احتمال قهرمانی وداع کند. تساوی این جدال هم به ضرر هر دو تیم و به سود سرخابی‌های پایتخت خواهد بود 

این جنگ تا ورزشگاه ادامه دارد؟

 این بازی در شرایطی برگزار می‌شود که هر دو باشگاه در روزهای اخیر یک جنگ تمام‌عیار راه انداخته‌اند. مدیران دو باشگاه مدام علیه هم بیانیه صادر کرده‌اند و از داوری تا جو استادیوم، مسائل روانی زیادی را به این بازی کشانده‌اند. آیا این جنگ، در نهایت تا خود ورزشگاه نیز ادامه پیدا خواهد کرد؟ طبیعتا ممکن است این اظهارنظرها، جو ورزشگاه را در روز برگزاری بازی متشنج کند و فضای بدی برای این بازی حساس بسازد.