آریا رهنورد

 

تیم ملی ایران دو روز دیگر باید روبه‌روی تیم ملی سوریه قرار بگیرد. این بازی از هر حیث برای فوتبال ایران اهمیت زیادی دارد. سوریه یکی از سرسخت‌ترین تیم‌های سومی است که موفق به صعود از گروه شده و کار تیم ملی مقابل این حریف اصلا ساده نیست. اولین نکته‌ای که در این مورد به ذهن می‌رسد، ترکیب اولیه تیم ملی روبه‌روی سوریه خواهد بود. به نظر می‌رسد قلعه‌نویی ۱۱ ستاره چنگجو را برای این جدال راهی زمین مسابقه خواهد کرد.  

بیرو، باز هم شماره یک

علیرضا بیرانوند بدون هیچ شک و تردیدی، باز هم گلر اصلی تیم ملی در این نبرد خواهد بود. سنگربانی که در این سه بازی، فقط یک بار کلین‌شیت کرده اما چند واکنش درخشان از جمله مهار ضربه پنالتی روبه‌روی امارات داشته است. بیرو یکی از بهترین گلرهای حال حاضر آسیا به شمار می‌رود. اغراق‌آمیز نیست اگر این بازیکن را بهترین گلر این دوره جام بدانیم. در همان دوره‌ای که تیم‌های کره و ژاپن از گلرهای آماده‌ای در ترکیب بهره نمی‌برند، علی بیرو با نمایش‌های درخشان روی خط دروازه خیال ایران را راحت کرده است. او در این بازی هم مرد شماره یک ژنرال خواهد بود. 

معمای نفر چهارم

سه نفر از چهار نفر خط دفاعی ایران برای این جدال از همین حالا مشخص هستند. در روز مصدومیت صادق محرمی که ادامه جام را از دست داده، رامین رضاییان بدون هیچ تردیدی مدافع راست تیم ملی در این نبرد خواهد بود. شجاع خلیل‌زاده نیز در مرکز خط دفاعی قرار خواهد داشت. حسین کنعانی اما به دلیل محرومیت نمی‌تواند در این بازی به میدان برود و مجید حسینی نیز محروم است. در نتیجه یک نفر از بین روزبه چشمی یا سامان فلاح باید از ابتدا در ترکیب اصلی قرار بگیرند. به نظر می‌رسد امیر در این بازی از روزبه چشمی در قلب دفاع استفاده کند. در سمت چپ نیز احسان حاج‌صفی، گزینه اصلی بازی ثابت در ترکیب تیم ملی خواهد بود. 

سامان یا امید، مساله این است

حضور سعید عزت‌اللهی در مرکز زمین تیم ملی برای این بازی قطعی به نظر می‌رسد اما چه کسی زوج او خواهد بود؟ امیر باید این انتخاب را از بین سامان قدوس یا امید ابراهیمی انجام بدهد. شانس سامان برای بازی کردن در ترکیب اصلی به مراتب بیشتر به نظر می‌رسد. چراکه سوریه رویکردی دفاعی دارد و برای شکست دادن این تیم باید با ترکیبی هجومی وارد زمین شویم. هرچند که باید به شدت مراقب این هم باشیم که قربانی توپگیری تیم حریف نشویم. اگر این توپگیری اتفاق بیفتد، کار برای تیم ملی دشوار خواهد شد. در نهایت به نظر می‌رسد این بار هم زوج سامان و سعید از ابتدا برای تیم ملی ایران به میدان بروند. 

علی‌جهان برمی‌گردد

در بازی روبه‌روی امارات، امیر تصمیم گرفت در سمت راست خط میانی از علی قلی‌زاده استفاده کند و به جهانبخش استراحت بدهد. این بار به نظر می‌رسد چهانبخش به ترکیب اصلی برمی‌گردد تا جانشین قلی‌زاده شود. در سمت چپ نیز مهدی قایدی همچنان مرد شماره یک تیم ملی خواهد بود. او این روزها در ترکیب ایران عملکردی فراتر از حد انتظار داشته است. مهدی طارمی نیز به احتمال زیاد پشت سر مهاجم دیده خواهد شد تا سیستم چهار- دو- سه- یک تیم ملی در این نبرد کامل شود. این خط میانی بدون شک یکی از برگ‌های برنده بسیار مهم تیم ملی در این جدال خواهد بود. 

سردار در نوک

همه چیز برای سردار در این جام به آرامی شروع شد. بازیکنی که در شروع تورنمنت روی نیمکت دیده می‌شد و جایی در ترکیب ثابت تیم نداشت. با این حال به سرعت خودش را پیدا کرد و در بازی قبل هم دوباره یک زوج رویایی با مهدی طارمی ساخت. اگر قرار است ایران قهرمان آسیا شود، سردار یکی از مهم‌ترین نفرات در این تیم خواهد بود. اگر قرار است تیم ملی در این بازی‌ها بدرخشد، کم‌تر کسی به اندازه سردار آزمون برای تیم ملی ایران اهمیت دارد. در نتیجه به نظر می‌رسد نتایج ایران در این رقابت‌ها به درخشش آزمون و زوج مشترک او با طارمی گره خورده است. سردار و مهدی در کنار هم، یکی از مخوف‌ترین زوج‌های هجومی تاریخ تیم ملی و مخوف‌ترین زوج هجومی حال حاضر جام ملت‌های 2023 آسیا به شمار می‌روند.