آریا طاری

بالاخره سومین روز دور حذفی جام ملت‌ها نیز از راه رسید. روزی که خیلی از طرفداران فوتبال به شدت منتظرش بودند. چراکه جذاب‌ترین نبرد این مرحله یعنی برخورد بین کره‌جنوبی و عربستان، امروز برگزار خواهد شد. تا این لحظه، صعود چهار تیم به دور بعدی جام مشخص شده و حالا باید تکلیف دو تیم دیگر در این مرحله نیز در جریان دو نبرد امروز روشن شود. به نظر می‌رسد امروز هیجان‌انگیزترین روز از دور گروهی رقابت‌های جام ملت‌های 2023 آسیا در کشور قطر خواهد بود.

ازبکستان-تایلند؛ تیم جوان روبه‌روی دیوار آهنی

تایلند بدون هیچ شک و تردیدی یکی از بهترین تیم‌های دور گروهی این رقابت‌ها به شمار می‌رفت. تیمی که در جریان سه بازی حتی یک بار هم گل نخورد و نشان داد که به لحاظ دفاعی، انسجام بسیار زیادی دارد. در اختیار داشتن یک گلر خوب و همچنین یک خط دفاعی مطمئن، اتفاق مثبتی برای تایلندی‌ها بوده است. تیمی که اگر همین روند را حفظ کند، می‌تواند به یکی از تیم‌های خطرناک جام تبدیل شود. در فوتبال، گل خوردن شما را برنده نبردها می‌کند و این گل نخوردن است که باعث می‌شود شما جام‌ها را ببرید. در مقابل، ازبکستان تیم جوانی است که بسیار منظم فوتبال بازی می‌کند. این تیم هم سخت گل می‌خورد. در نتیجه اصلا نباید توقع داشت که این بازی به یک بازی پرگل تبدیل شود. هرچند که جام ملت‌ها نشان داده است که اصلا نمی‌توان هیچ مسابقه‌ای را قبل از رخ دادن پیش‌بینی کرد. سرمربی تیم ملی تایلند، امید زیادی به درخشش تیمش در این مسابقه دارد:«فکر می‌کنم در مرحله گروهی مقابل تیم‌هایی بازی کردیم که در سطح بالاتری از ما بودند. در دور بعد به مصاف تیم‌هایی می‌رویم که در رنکینگ فیفا بالاتر از ما حضور دارند. ما معتقدیم که تمام تیم‌ها شانس بازی کردن دارند و باید از آن استفاده کنند. در بازی سوم گروهی، سعی کردیم از بازیکنانی استفاده کنیم که در دو بازی اول حضور نداشتند. ما فقط متکی به یک بازیکن نیستیم. این به اعتماد به نفس بیشتر تیم کمک می‌کند.» موریاسو بعد از شکست خوردن روبه‌روی عراق، در کشور خودش با انتقادهای بسیار زیادی مواجه شد. شاید هم ایراد از خود این مربی باشد که با نتایج درخشان، انتظارها را نسبت به خودش در این کشور بالا برده است. به هر حال انتظار می‌رود این بازی، یک مسابقه نزدیک و کم‌گل باشد و بعید نیست که سرنوشتش در ضربات پنالتی مشخص شود.

کره-عربستان؛ بازی جام

کره‌جنوبی با دو تساوی عجیب، از قرعه ژاپن گریخت اما با قرعه سخت عربستان روبه‌رو شد. این بازی، برخورد بین دو مربی بزرگ است که در دهه ۹۰ میلادی، دو بازیکن بسیار بزرگ بودند. بین این دو، کلینزمن بازیکن بهتری بود اما مانچینی به مربی بهتری تبدیل شد. حالا سرنوشت، این دو نفر را در قاره آسیا به هم رسانده است. مانچو بعد از کنار گذاشتن چند ستاره، با چالش‌های زیادی در عربستان روبه‌رو شد اما تیمش را به سلامت از دور گروهی عبور داد. هرچند که در نهایت موفق نشد هر سه بازی را ببرد. اوضاع برای کره اما حتی بدتر بود. تیمی که فقط بحرین را برد و در دو بازی بعدی، اصلا شباهتی به یک تیم مدعی نداشت. گران‌ترین سرمربی جام یعنی مانچینی، تیمش را با همه قدرت مهیای این بازی بزرگ در اولین مرحله حذفی جام کرده است:«برای رسیدن به جایگاه‌های ارزشمند در این مسابقات باید با تیم‌های قدرتمندی روبه‌رو شویم که در مرحله یک‌هشتم نهایی باید با تیم‌هایی مانند ژاپن، کره و ایران روبه‌رو شویم. ما باید آنها را شکست دهیم تا جام قهرمانی را به دست آوریم. اکنون روی جنگ کره تمرکز کرده‌ایم و خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد.» یورگن کلینزمن هم مثل همیشه با اعتماد به نفس زیادی به کنفرانس خبری رفته است. هرچند که هنوز نشانه‌ای از این اعتماد به نفس در سبک بازی تیم او دیده نمی‌شود:«فکر می‌کنم بازی برابر عربستان بسیار دشوار خواهد بود. روبرتو مانچینی دوستی است که من به خوبی می‌شناسم. ما سعی کردیم به بهترین شکل برای این بازی دشوار آماده شویم. شرایط در این تورنمنت بسیار سخت شده است اما من همچنان انتظارات زیادی از تیمم دارم. ما تشنه پیروزی و قهرمانی هستیم. ما در ماه سپتامبر در انگلیس به مصاف عربستان رفتیم. من و مانچینی به خوبی همدیگر را می‌شناسیم. او از زمان حضورش روی نیمکت این تیم 10 بازی انجام داده است. با نهایت احترام نسبت به حریف در زمین حاضر خواهیم شد. ما اهداف مشخصی داریم و من روی آنها متمرکز هستم. جو تیم هم خیلی خوب است. صعود به مرحله بعدی اتفاق بسیار خوبی برای ما خواهد بود و دوست داریم نمایش درخشانی را ارائه دهیم. در این سه بازی اشتباهاتی داشتیم اما در صحبت با بازیکنان سعی کردیم آنها را اصلاح کنیم. من فکر می‌کنم که بازی بسیار خوبی پیش رو خواهیم داشت. تمام تلاش ما بر این است که به مرحله بعدی صعود کنیم.»

این بازی، برخورد تیم‌هایی است که از پرافتخارهای آسیا به شمار می‌روند اما از سال‌ها قبل نتوانسته‌اند جام را از آن خودشان کنند.