پرواز مانچو، بهت برانکو!

دور گروهی جام ملت‌ها با همه اتفاقات شیرین و تلخش به پایان رسید. فقط هشت تیم از دور گروهی این رقابت‌ها کنار رفتند و ۱۶ تیم بعدی، خودشان را به دور حذفی مسابقات رساندند. حالا یک سوال مهم در این ارتباط وجود دارد؛ اینکه برنده‌ها و بازنده‌های این مرحله چه کسانی بودند؟ تا اینجای تورنمنت، چهره‌های خاصی در این رقابت‌ها وجود داشته‌اند و هر کدام نیز توانسته‌اند چیزهای جذاب و متفاوتی از خودشان در این رقابت‌ها نشان بدهند.

آریا رهنورد

برنده‌ها: 

آیمن حسین

ستاره درخشان تیم ملی عراق، یکی از بهترین‌های این دوره جام بوده است. این مهاجم بلندقامت در این تورنمنت دو بار برای تیمش دبل کرده و فعلا در صدر جدول گلزنان جام ملت‌های آسیا دیده می‌شود. آیمن در 27 سالگی هنوز در عضویت نیروی هوایی عراق است اما انتظار می‌رود بعد از این تورنمنت، شانس حضور در یک تیم بزرگ‌تر را به دست بیاورد. این تورنمنت سکوی پرتاب این بازیکن در فوتبال دنیا خواهد شد.

معز علی

متخصص گلزنی در جام ملت‌ها، در این دوره از جام هم نمایش درخشانی داشته و با قطر نتایج بسیار خوبی به دست آورده است. ظاهرا این رقابت، تورنمنت مورد علاقه معز علی است. بازیکنی که همیشه آماده است تا در این تورنمنت بدرخشد و درخشش قابل توجهی داشته باشد. معز برای ادامه رقابت‌ها نیز یکی از نفرات کلیدی و بسیار مهم تیم ملی قطر خواهد بود.

روبرتو مانچینی

قبل از شروع رقابت‌ها با انتقادهای بسیار زیادی روبه‌رو شد اما در این رقابت‌ها نتایج خوبی به دست آورد و توانست انتظارها را به خوبی برآورده کند. تیم مانچو در اولین بازی، یک برد سخت را روبه‌روی عمان جشن گرفت و در بازی بعدی نیز توانست قرقیزستان را شکست بدهد تا خیلی زود صعودش را به دور بعدی جشن بگیرد. البته که بازی آخر به سود عربستانی‌ها پیش نرفت اما بازی حساس با کره‌جنوبی، یک نبرد بسیار حساس برای این مربی خواهد بود.

علیرضا بیرانوند

اگرچه در این بازی‌ها فقط یک بار کلین‌شیت کرد اما باز هم موفق به پنالتی گرفتن برای تیم ملی ایران شد. پنالتی‌‌گیرترین گلر آسیا باز هم هنرش را نشان داد و در تیم ملی، درخششی در حد انتظار داشت. بیرو برای ادامه ماجراجویی ایران در این رقابت، مهره بسیار مهمی به نظر می‌رسد.

تیم ملی تایلند

کم‌تر کسی انتظار داشت تایلند در حضور عمان از گروهش صعود کند اما این تیم با دفاع فوق‌العاده‌اش راهی مرحله بعدی شد. سه کلین‌شیت در سه بازی متوالی، تجربه بسیار خوبی برای تایلندی‌ها در این رقابت‌ها به شمار می‌رفت و شرایط بسیار مطلوبی برای این تیم وجود آورد. تایلند تا اینجا یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز این دوره جام بوده است.

پتر شگرت

تیم ملی تاجیکستان نیز عملکردی فوق‌العاده در این رقابت‌ها از خودش به جا گذاشت و در اولین حضور تاریخ در رقابت‌های جام ملت‌ها، اولین صعود تاریخ را نیز جشن گرفت. شگرت به عنوان یکی از سه مربی کروات جام، عملکرد بسیار خوبی در این رقابت‌ها داشت. بدون شک این مربی حتی در صورت حذف شدن از این رقابت، مورد توجه بسیاری از تیم‌ها در فوتبال آسیا قرار خواهد گرفت.

بازنده‌ها: 

تیم ملی چین

کشوری که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد، حتی نتوانست یک گل در این رقابت‌ها به ثمر برساند. بدون هیچ تردیدی، چین بزرگ‌ترین بازنده این رقابت‌ها بود. کشوری که عملکردی فاجعه‌بار در این جام داشت و خیلی زود از دور گروهی کنار رفت. حتی لبنان هم عملکردی بهتر از این تیم در این رقابت‌ها داشت و چین، یک فاجعه تمام‌عیار را در زمین به نمایش گذاشت.

یورگن کلینزمن

کره‌جنوبی در نهایت به عنوان تیم دوم گروهش راهی مرحله بعدی شد اما کلینزمن در این کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اینکه کره با همه ستاره‌ها حتی نتوانست اردن و مالزی را شکست بدهد، افتضاح به نظر می‌رسید. کره در حالی سه گل از مالزی خورد که از سال 1985 هرگز گلی از این تیم دریافت نکرده بود.

قبل از شروع رقابت‌ها با انتقادهای بسیار زیادی روبه‌رو شد اما در این رقابت‌ها نتایج خوبی به دست آورد و توانست انتظارها را به خوبی برآورده کند. البته که بازی آخر به سود عربستانی‌ها پیش نرفت اما بازی حساس با کره‌جنوبی، یک نبرد بسیار حساس برای مانچینی خواهد بود

برانکو ایوانکوویچ

یک چاه بزرگ؛ جام ملت‌ها برای برانکو چنین چیزی بود. مردی که قرار بود موفقیت‌های بزرگی را با عمان جشن بگیرد اما به سختی شکست خورد و حتی نتوانست یک برد در این رقابت‌ها به دست بیاورد. عمان با این نتایج، نشان داد که دوران برانکو در این تیم دیگر به پایان رسیده و هیچ امیدی به بهبود شرایط این مربی در این کشور وجود ندارد.

سونیل چتری

ستاره تیم ملی هندوستان، جام ملت‌ها را بدون حتی یک گل زده ترک کرد. سونیل هم به جمع چهره‌های ناکام این دوره جام ملت‌ها اضافه شد و اصلا عملکرد خوبی در این تورنمنت نداشت.زایان سوزوکی

ژاپن هنوز در این تیم مانده اما موریاسو باید فکری به حال خط دروازه تیمش کند. سوزوکی در این رقابت‌ها اصلا درخشان نبود و نتوانست مطابق انتظارها عمل کند. شاید در دور حذفی، او جای خودش را به گلر دیگری بدهد.