آریا طاری

روز دوشنبه بود که خبرهایی در مورد بازگشت امتیازهای کسر شده از سپاهان و پرسپولیس به گوش رسید. بلافاصله یکی از اعضای کمیته استیناف این خبر را شدیدا تکذیب کرد اما تنها یک روز بعد، همه چیز به واقعیت تبدیل شد و ناگهان تیم صدرنشین جدول لیگ برتر تغییر کرد. بازگشت ناگهانی امتیازهای سپاهان و پرسپولیس، جنجال‌های بزرگی در فضای فوتبال ایران به وجود آورد. تصمیمی که به نظر می‌رسد قانون سقف بودجه را برای همیشه به تاریخ خواهد سپرد.

جالب اینکه با وجود بازگشت امتیازهای کسرشده از سپاهان و پرسپولیس، جریمه مالی آنها دیگر برنگشت. این در حالی است که جریمه بسیار سنگینی از نظر مالی برای هر دو باشگاه در نظر گرفته شده بود. با این روند به نظر می‌رسد سقف بودجه به یک روش جدید برای درآمدزایی قابل توجه فدراسیون تبدیل شده است

یک  قانون،   دو   تفسیر

مگر قانون سقف بودجه و دستورالعمل‌های نقل و انتقالاتی جدید در فوتبال ایران یک قانون واحد نیستند؟ پس چطور ممکن است دو تفسیر تا این اندازه متفاوت از این قانون وجود داشته باشد؟ چطور ممکن است بین آرای کمیته انضباطی و کمیته استیناف تا این اندازه تفاوت به وجود بیاید؟ در اینکه کمیته‌های قضایی الزاما نباید رای هم را تایید کنند، شکی نیست اما اگر این باشگاه‌ها تخلفی انجام نداده‌اند، چرا به همین سادگی کمیته انضباطی تصمیم به کسر امتیاز و اعمال این کسر در جدول گرفت؟ اگر هم تخلفی انجام شده چرا کمیته استیناف به همین سادگی همه امتیازها را در جدول به آنها برگرداند؟ به نظر می‌رسد کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در این مورد باید به سوال‌های بسیار زیادی جواب بدهد.

امتیازها   برگشت،   جریمه   مالی   نه!

جالب اینکه با وجود بازگشت امتیازهای کسرشده از سپاهان و پرسپولیس، جریمه مالی آنها دیگر برنگشت. این در حالی است که جریمه بسیار سنگینی از نظر مالی برای هر دو باشگاه در نظر گرفته شده بود. با این روند به نظر می‌رسد سقف بودجه به یک روش جدید برای درآمدزایی قابل توجه فدراسیون تبدیل شده است. طبیعتا اگر این دو باشگاه از قانون عبور کرده‌اند، باید جریمه آن را با کسر امتیاز بپردازند. چطور ممکن است یک تیم قانون را دور بزند اما کسر امتیاز نشود و در عین حال با جریمه مالی مواجه باشد؟ اگر تخلفی صورت نگرفته، پس جریمه مالی هم باید مورد بخشش قرار بگیرد. اگر هم تخلفی بوده، چرا امتیازهای کسر شده برگشت خورده‌اند؟

عدالت   روی   هوا 

آیا واقعا قانون سقف بودجه با این شیوه اجرا، کارکردی هم خواهد داشت؟ این قانون قرار بود جلوی هزینه‌های بی‌رویه تیم‌های سرمایه‌دار را بگیرد و عدالت را به فضای فوتبال ایران بیاورد. آیا واقعا این اتفاق رخ داده است؟ با این شیوه اجرای قانون، تیم‌های پولدار همچنان بدون توقف هزینه می‌کنند و تیم‌های دیگر حتی به این سقف نزدیک هم نیستند. پس همچنان خبری از ایجاد عدالت نخواهد بود. این موضوعی نیست که به سادگی از کنارش عبور کنیم. این قانون با این همه سروصدا به وجود آمده اما حتی نتوانسته به رویکرد اصلی‌اش وفادار بماند. فدراسیون در برقراری عدالت در رقابت‌های لیگ برتر کاملا شکست خورد و نتوانست از این موضوع دفاعی داشته باشد.

پایانی   برای  سقف   بودجه

به نظر می‌رسد بازگرداندن امتیازهای سپاهان و پرسپولیس، پایانی بر سقف بودجه در فوتبال ایران باشد. چراکه دیگر بعید است با این روند هیچ تیمی، قانون را حتی ذره‌ای رعایت کند. جالب اینکه سپاهان پس از برخورد کمیته انضباطی، ۶ بازیکن غیرمجاز داشت اما نه‌تنها قرارداد هر ۶ بازیکن را بدون هیچ مشکلی اصلاح کرد، بلکه حتی قرارداد برایان دابو و عیسی آل‌کثیر را به ثبت رساند. آنها حتی قرارداد امید نورافکن را نیز ثبت کردند و گفته می‌شود در تابستان یک یا دو خرید جدید خواهند داشت. چطور باید باور کرد که چنین تیمی زیر سقف بودجه مانده است؟ تیمی که قرارداد یکی از بازیکنانش به تنهایی صد میلیارد تومان است، حتما راه دور زدن قانون را پیدا کرده و به نظر می‌رسد دیگر امیدی به اجرای این قانون در فوتبال ایران وجود ندارد.

واکنش   استقلال: پنجم   دی   روز   بی‌عدالتی   بود

یکی از باشگاه‌هایی که به شدت به موضوع بازگشت امتیازهای سپاهان و پرسپولیس اعتراض داشت، استقلال بود. آنها با انتشار یک بیانیه، پنجم دی‌ماه را روز بی‌عدالتی در فوتبال ایران نامیدند. جواد نکونام نیز از اهالی فوتبال خواست تا دیگر به هیچ قیمتی از عدالت صحبتی به میان نیاورند. این در حالی است که در همین فصل چند باشگاه نیز از استقلال شکایت کرده‌اند. این باشگاه رسما اعلام کرد که از این پس دیگر فقط به قوانین فیفا وفادار خواهد بود. آنها عملا خروج‌شان از قانون سقف بودجه را اعلام کردند.  

واکنش   پرسپولیس: آنها   نمایش   بازی   کردند

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نیز با انتشار یک ویدئو، به شدت علیه بازگرداندن امتیازهای سپاهان موضع گرفت و تاکید کرد که فدراسیون، شهامت انجام این کار را نداشته است. جالب اینکه درویش مدتی پیش این ماجرا را پیش‌بینی کرده بود. او پس از کسر امتیاز از پرسپولیس مدعی شده بود که فدراسیون به زودی این امتیاز را برمی‌گرداند تا به واسطه آن، امتیازهای از دست رفته سپاهان را نیز به این تیم بدهد.

به نظر می‌رسد به جز خود سپاهان، همه تیم‌ها در فوتبال ایران به این روند معترض شده‌اند و نارضایتی از فدراسیون به اوج خودش رسیده است.