این هفته از لیگ برتر ایران، حقیقتا هفته عجیبی بود. هفته‌ای که در آن چند تیم حریفان‌شان را به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن از دم تیغ گذراندند اما چند تیم دیگر، فقط تماشاچی بودند و بازی‌شان حتی یک گل هم به همراه نداشت. نتیجه چند نبرد پرگل این هفته از لیگ برتر، برکناری دو مربی بود. تصمیمی که با توجه به نزدیک شدن به نیم‌فصل اول، منطقی به نظر می‌رسید. لیگ این روزها با سرعت زیادی در حال برگزاری است و خیلی زود، تعطیلات طولانی‌مدت جام ملت‌های آسیا از وسط آن عبور خواهد کرد.

رنگِ توفان، آبی بود

برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر، استقلال موفق شد در پنج دقیقه سه بار دروازه یک رقیب را باز کند. این اتفاق در نبرد استقلال روبه‌روی نساجی رخ داد. تیمی که با یک گل برتری به رختکن رفته بود، پس از گلزنی مهرداد محمدی در نیمه دوم، حملات دیوانه‌وارش به طرف دروازه نساجی را شروع کرد. لحظاتی بعد این آرمان رمضانی بود که توپ را به تور دروازه حریف رساند و پس از او نیز ابوالفضل جلالی با یک شوت دیدنی دروازه رشید را باز کرد. این بهترین پنج دقیقه استقلال در تاریخ لیگ برتر بود. دقایقی کوتاه که طرفداران این تیم را حسابی به وجد آورد.

به مساوی اعتقاد ندارند

فقط یک تیم در لیگ برتر ایران دیده می‌شود که هنوز در هیچ مسابقه‌ای به نتیجه تساوی نرسیده است. تراکتور اصلا طرفدار مساوی نیست. آنها یا می‌برند و یا طعم شکست را می‌چشند. جالب اینکه آنها این هفته با رکورددار تساوی در این فصل از لیگ برتر بازی کردند و در حالی که ۱۰ نفره بودند، حریف‌شان را شکست دادند. اوضاع پیکان پس از ورود رضا عنایتی حتی از قبل هم بدتر شده است. به نظر می‌رسد این تیم در دوران خطیبی، حداقل بهتر بازی می‌کرد.

آتش در حمله

۳۲ گل در ۱۲ بازی. این آمار رویایی سپاهان در لیگ برتر  بیست‌و‌سوم است. تا امروز هیچ تیمی در تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران نتوانسته بود تا پایان هفته دوازدهم، ۳۲ گل به ثمر برساند. سپاهان در پنج هفته گذشته میانگین بیشتر از سه گل در هر بازی داشته و چیزی نمانده که آمار این فصل باشگاه نیز به سه گل در هر بازی برسد. تیم مورایس در خط حمله، فوق‌العاده ظاهر شده و این هفته‌ها به هیچ حریفی رحم نکرده است.

                                                            

یک رکورد دیگر برای تارتار

تیم مهدی تارتار همچنان به جابه‌جا کردن رکوردهای مختلفش در این فصل ادامه می‌دهد. آنها که رکورد بهترین شروع تاریخ ملوان در لیگ را خلق کرده بودند، این هفته بهترین پیروزی خارج از خانه تاریخ‌شان در رقابت‌های لیگ برتر را جشن گرفتند. برد چهار بر یک ملوان روبه‌ راروی مس رفسنجان، سومین پیروزی پیاپی تیم مهدی تارتار در دیدارهای خارج از خانه بود. جالب اینکه مس رفسنجان برای اولین بار در سه سال اخیر، چهار بازی پیاپی را در رقابت‌های لیگ برتر واگذار کرده است.

باورنکردنی بود

از شروع فصل تا این هفته، استقلال خوزستان هرگز موفق نشده بود در یک بازی بیشتر از یک گل به ثمر برساند. تیم سیروس پورموسوی اما با درخشش پدیده این فصلش یعنی جواد آقایی‌پور، دو بار دروازه بهترین خط دفاعی لیگ برتر را باز کرد و در مجموع، شانس‌های بیشتری نسبت به پرسپولیس برای گلزنی داشت. تیم یحیی هم همچنان در این فصل هر وقت که گل اول یک بازی را خوره، دیگر نتوانسته ورق را به سود خودش برگرداند و همه امتیازهای مسابقه را به دست بیاورد. تیم یحیی در ۹ بازی گذشته‌اش در لیگ و آسیا، فقط یک بار توانسته به عنوان تیم برنده زمین مسابقه را ترک کند.

این بار خبری از گل نبود

تساوی بدون گل، نتیجه مرسومی در  فوتبال ایران است اما نه برای بازی ذوب آهن و فولاد! در یک دهه گذشته، همیشه دیدارهای این دو تیم حداقل یک گل داشته اما حالا برای اولین بار چنین اتفاقی رخ نداد و هیچ خبری از رد و بدل شدن گل در این مسابقه نبود. این تساوی بدون گل، نتیجه‌ای غافلگیرکننده برای این بازی به شمار می‌رفت.

این بازی صفر-صفر می‌شود

هر بار که آلومینیوم در یک بازی لیگ برتری میزبان گل گهر بوده، آن بازی با تساوی بدون گل به پایان رسیده است. چهارمین تساوی بدون گل دو تیم در اراک نیز این هفته اتفاق افتاد. جالب اینکه هر دو مربی هم کاملا از سبک بازی و نتیجه راضی به نظر می‌رسیدند و اصلا برای‌شان مهم نبود که روی سکوها چه حوصله‌ای از تماشاگران سر رفته است.

۱۸۰ درجه تفاوت!

هیچ تیمی در لیگ برتر، به اندازه شمس آذر در بازی‌های خارج از خانه و بیرون از خانه، متفاوت نیست. شمس آذر دقیقا معکوس روند منطقی در این ماجرا عمل کرده است. تیمی که بیرون از خانه، فوق‌العاده نتیجه گرفته و این فصل فقط یک بار توانسته در قزوین، به برتری دست پیدا کند!