آریا رهنورد

سپاهانی‌ها جدال این هفته با ملوان را با این انگیزه شروع کردند که انتقام تساوی فصل گذشته را از این تیم بگیرند. در واقعیت اما اتفاق دیگری رخ داد و این بار ملوان حتی به تساوی روبه‌روی حریفش هم راضی نشد. این برد، مهدی تارتار و تیمش را به رده سوم جدول رساند. رسیدن به 15 امتیاز در 9 بازی، شروع فوق‌العاده‌ای برای تارتار وشاگردها به حساب می‌آید. تیمی که فصل را درخشان شروع کرده و قصد دارد این روند را تا هفته‌های پایانی لیگ برتر بیست و سوم نیز حفظ کند.

اواسط نیمه دوم بازی این هفته سپاهان و ملوان، تیم مهمان صاحب یک فرصت ایده‌آل برای زدن گل سوم شد. یکی از آن ضدحمله‌هایی که مشابهش را در دیدار هفته گذشته با پرسپولیس هم دیده بودیم. توپ به مسعود زائرکاظمین رسید و او در یک حرکت باورنکردنی، نتوانست دروازه خالی را باز کند. به نظر می‌رسید این صحنه عجیب، امیدهای سپاهان برای بازگشت به بازی را به اوج می‌رساند. با این حال نه‌تنها سپاهان به مسابقه برنگشت، بلکه این ملوان بود که سرانجام با یک گل دیرهنگام، حریفش را شکست داد. باختن سپاهان در نقش جهان، اتفاقی نیست که زیاد رخ داده باشد. حداقل از زمان ورود مورایس، این تیم همیشه در نبردهای خانگی فوق‌العاده ظاهرا شده اما ظاهرا وقتی اسم ملوان از راه می‌رسد، همه چیز فرق می‌کند. سپاهان در هفت برخورد اخیر لیگ برتری، روبه‌روی ملوان به برتری دست پیدا نکرده است. تساوی فصل گذشته با قوهای سپید، عملا قهرمانی لیگ را از این تیم گرفت اما این نمایش ملوان، با عملکرد فصل گذشته این تیم تفاوت بسیار زیادی داشت. این بار ملوانی‌ها برای نباختن به زمین نیامده بودند. این بار ملوانی‌ها عالی ظاهر شدند و واضح به نظر می‌رسید که در گوشه ذهن‌شان نیم‌نگاهی به بردن این مسابقه دارند. باز هم این سهیل فداکار بود که تیر خلاص را به سپاهان زد اما باید پذیرفت که این ملوان، به مراتب بهتر از تیم فصل گذشته روبه‌روی سپاهان ظاهر شد. اتفاقی که قطعا تاثیر حضور مهدی تارتار در این تیم است. او تیم درخشانی برای ملوان ساخته است. تیمی که مقابل رقبایی مثل پرسپولیس و سپاهان، با انگیزه برد وارد زمین مسابقه می‌شود. هواداران در انزلی نیز بیشتر از همیشه به این تیم امیدوار هستند. به نظر می‌رسد ملوان در این فصل، دست به کارهای بزرگی در فوتبال ایران خواهد زد.

سفیدهای انزلی فصل را با دو شکست برابر ذوب آهن و استقلال شروع کردند. در همان هفته اول لیگ وقتی روبه‌روی ذوب بازنده شدند، خیلی‌ها نگران سرنوشت این تیم در این فصل بودند اما با وجود شکست هفته دوم برابر استقلال، نمایش آنها مقابل تیم نکونام بسیار مثبت به نظر می‌رسید. روزهای خوب برای تیم محبوب شهر انزلی هم اما به تدریج خودشان را نشان دادند. ملوان در هفته سوم، چهار گل به فولاد زد و پس از تساوی در زمین گل‌گهر، توانست پیکان را هم شکست بدهد. آنها نساجی را هم بردند و پس از دو تساوی روبه‌روی نفت آبادان و پرسپولیس با وجود نمایش برتر، حالا سپاهان را نیز کنار زدند تا پشت سر استقلال و پرسپولیس در جایگاه سوم جدول قرار بگیرند. جایگاهی که برای این تیم اصلا ساده به دست نیامده است. مهدی تارتار تا امروز بیشتر در تیم‌هایی مشغول به کار شده که طرفداران زیادی نداشته‌اند. حضور در ملوان برای خود او هم یک تجربه خاص بوده است. تجربه‌ای که به نظر می‌رسد این مربی کاملا از آن لذت می‌برد. تارتار البته با خوب نتیجه گرفتن در نیم‌فصل اول لیگ بیگانه نیست و چند سال قبل با پارس جنوبی حتی تا یک قدمی قهرمانی نیم‌فصل هم پیش رفت. او اما برای ملوان خواب‌های بزرگ‌تری دیده و برایش مهم است که نتیجه‌ای تحسین‌برانگیز را در این تیم تجربه کند. تیم او اساسا سوپراستار خاصی ندارد و تیمی یکدست به نظر می‌رسد. با این حال دست این مربی برای ایجاد تغییرات دلخواهش در تیم نیز باز است و فعلا همه چیز بر وفق مراد تارتار و تیمش پیش می‌رود.

لحظاتی پس از پیروزی تماشایی روبه‌روی سپاهان، هواداران ملوان تارتار را در کنار سکوی هواداران تیم مهمان در نقش جهان دیدند. مردی که مدام بالا و پایین می‌پرید و شادی‌اش را پنهان نمی‌کرد. این تصویری دیده‌نشده از مهدی تارتار بود. او که همیشه یک مربی کاملا جدی به نظر می‌رسید، حالا در انزلی تصویری متفاوت از خودش را به نمایش گذاشته و ظاهرا از حضور روی نیمکت این تیم به شدت لذت می‌برد. شاید حالا زمانی برای دیده شدن مهدی تارتار از راه رسیده باشد. مردی که از سال‌ها قبل در لیگ برتر مشغول به کار است اما تیم‌های بزرگ‌تر هرگز به سراغش نرفته‌اند. به نظر می‌رسد هر وقت که پروژه او در انزلی تمام شود، یکی از تیم‌های مدعی فوتبال ایران منتظرش خواهد بود.