آریا رهنورد

تماشای مردی که پس از زدن هشت گل به بارسلونا آرام و خونسرد روی نیمکت نشسته بود در قامت یک مربی اخراجی، به هیچ وجه راحت به نظر نمی‌رسد. هانسی فلیک در حالی تبدیل به اولین مربی برکنارشده تاریخ فوتبال آلمان شده که قرار بود روی نیمکت این تیم، دست به کارهای بزرگی بزند. ظاهرا آلمانی‌ها خیلی کم‌تر از گذشته با شکست کنار می‌آیند و سه شکست متوالی برای تیم ملی، آنها را نسبت به پروژه فلیک ناامید کرده است. باخت به سامورایی‌ها، نقطه پایان این مربی در تیم ملی بود.

طغیان در آلمان

تنها 24 ساعت پس از شکست دردناک روبه‌روی تیم ملی ژاپن، فدراسیون فوتبال آلمان تصمیم به برکناری فلیک گرفت. خود این مربی اصلا تصور نمی‌کرد برکنار شود. چراکه این اتفاق هرگز در تاریخ فوتبال آلمان رخ نداده است. از شروع مربیگری هانسی در تیم ملی آلمان تنها دو سال می‌گذرد. در این مدت او یک حضور ناموفق در جام جهانی داشته، در لیگ ملت‌ها هم نتیجه نگرفته و در نهایت به خاطر شکست در دیدارهای دوستانه برکنار شده است. پیش از مسابقه با ژاپن، هنوز درصد زیادی از هواداران فوتبال آلمان باور داشتند که باید به فلیک زمان داد اما آن مسابقه، همه چیز را خراب کرد. شاید از درون رختکن تیم نیز بعضی از نفرات موافق رفتن این مربی بودند. تیم ملی آلمان در این مقطع به چنین تغییری نیاز داشت. آنها تابستان بعدی، میزبان یورو هستند و اصلا نمی‌توانند با ناکامی دیگری در رده ملی کنار بیایند! فدراسیون فوتبال آلمان نه‌تنها تصمیم به برکناری فلیک گرفت، بلکه دو دستیار او یعنی دنی رل و مارکوس سورگ را نیز برکنار کرد. آنها هیچ نشانه‌ای از این دوران را در آینده تیم‌شان نمی‌خواهند.

رودی روی نیمکت

رودی فولر در تیم فلیک، نقش مدیر تیم را بر عهده داشت و بارها نیز از این سرمربی حمایت کرده بود. حالا بعد از برکناری هانسی، فولر برای یک مسابقه به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم دیده خواهد شد. البته قرار است دو نفر دیگر نیز او را در این مسئولیت یاری کنند. سندرو وگنر و هانس وولف. با این حال شانس ماندن این گروه در تیم ملی، چندان زیاد به نظر نمی‌رسد. حتی خود فولر هم بعد از این اردو، به دنبال جذب یک سرمربی بزرگ برای تیم ملی آلمان خواهد بود. تیمی که باید از این دوران بد عبور کند و برای میزبانی از جام ملت‌ها آماده شود.

همه گزینه‌های جانشینی فلیک

پس از اخراج هانسی فلیک، یک نام بیشتر از هر گزینه دیگری در رسانه‌های آلمانی شنیده شده و آن، یولیان ناگلزمان است. مردی که در بایرن نیز جانشین هانسی شده بود. ناگلزمان جدایی عجیبی از بایرن را تجربه کرد و شاید همین مساله فدراسیون را در مورد او دچار تردید کند. او به خاطر انتخاب روش‌های بازی نامتعارف، چهره محبوب برخی از ستاره‌های بایرن نبود. حتی مانوئل نویر آشکارا با این مربی به بن‌بست رسید و علیه او نیز صحبت‌هایی انجام داد. هواداران فوتبال آلمان علاقه زیادی دارند تا یورگن کلوپ را در این جایگاه ببینند. چنین چیزی اما عملا محال خواهد بود. چراکه کلوپ در شرایط فعلی به هیچ قیمتی به دنبال ترک لیورپول نیست. گزینه بعدی، راجر اشمیت سرمربی تیم بنفیکا در فوتبال پرتغال است. این مربی که قبلا در آیندهوون و لورکوزن نیز حضور داشته، فصل گذشته توانست بنفیکا را به قهرمانی لیگ فوتبال پرتغال برساند. به این فهرست باید اولیور گلاسنر اتریشی را هم اضافه کرد. مردی که توانست آینتراخت را به قهرمانی لیگ اروپا برساند و موفقیت بزرگی با این تیم به دست بیاورد. از گوشه و کنار، نام‌های دیگری نیز در اطراف تیم ملی آلمان به گوش می‌رسند. حتی اسم زیدان نیز آورده شده اما این احتمال کمی دور از ذهن خواهد بود. لوئیس فان‌خال که به دلیل بیماری از هدایت تیم ملی هلند کنار کشیده بود نیز خودش را به نوعی به فدراسیون فوتبال آلمان پیشنهاد داده و اعلام کرده که اگر از این تیم پیشنهاد دریافت کند، بازنشستگی‌اش را پس خواهد گرفت! جالب اینکه آلمانی‌ها در تمام تاریخ هرگز یک مربی خارجی نداشته‌اند. در این فهرست البته اسم‌های عجیب‌تری هم دیده می‌شوند. از فلیکس ماگات تا ماتیاس سامر که البته تصورشان روی نیمکت آلمان کمی دور از ذهن خواهد بود.

یک سکوت خبرساز

نکته عجیب‌تر در مورد برکناری فلیک، سکوت بسیاری از ستاره‌های آلمان در مورد این خبر است. فعلا از بین همه ستاره‌های این تیم، فقط ایلکای گندوگان به این ماجرا واکنش رسمی نشان داده است. ایلکای که کاپیتان این مربی بوده، خودش را مورد سرزنش قرار داده و مدعی شده که او و سایر بازیکنان، نتوانسته‌اند اعتماد فلیک نسبت به خودشان را جبران کنند. از نگاه ستاره جدید بارسا، این موضوع مایه شرمساری است. گندوگان اعتراف کرد که تیم ملی آلمان در وضعیت خوبی نیست و بازیکنان این تیم در بهترین فرم  قرار ندارند.